Nároky na administrativní pracovníky se zvyšují

Bez výkonné administrativní podpory si mnozí manažeři svou práci nedokážou představit. "Spolehlivost, ochota a pečlivost jsou důležitými vlastnostmi dobré asistentky i asistenta, ale dnes se požaduje ještě více," říká Zdeňka Bajerová, manažerka divize OfficeTeam ze společnosti Robert Half.

Dříve se používal pro tuto pozici název sekretářka. Dnes je to téměř pejorativní označení. Liší se nějak asistentské a sekretářské pozice?

Zásadní rozdíl mezi nimi není. Ale pokud bychom je opravdu chtěli rozlišit, pak mezi úkoly sekretářky patří zejména vyřizování korespondence, přepisování různých dokumentů, záznamy z porad, vítání hostů a vedení diáře nadřízeného. Asistentské práce zahrnují často samostatné úkoly navíc - například organizování různých akcí, vedení databáze klientů, komunikace s nimi a podobně. Zaměstnavatelé nazývají tyto pozice různě, a názvy pozic tedy nejsou nijak přesně vypovídající. Nyní se ale užívá spíše názvu asistent, asistentka.

Říkáte asistent, ale mužů v takových pozicích moc není. Proč?

Máte pravdu a myslím, že je to často škoda. Jde o stereotyp zakořeněný u zaměstnavatelů i zaměstnanců. Občas se u nás v agentuře setkávám s muži, především s mladými absolventy středních škol, kteří mají o takové pozice zájem, ale zaměstnavatelé dávají většinou přednost ženám. Důvodem je asi jejich pocit, že ženy jsou spolehlivější, pečlivější a ochotnější. Vlastně se v této oblasti můžeme setkat s diskriminací, tentokrát namířenou proti mužům.

Jaké vlastnosti se nejvíce cení u zaměstnanců, kteří jsou administrativní podporou?

Vedle výše zmíněných jsou to také organizační a komunikační schopnosti, protože zejména osobní asistenti a asistentky bývají jakýmsi komunikačním prostředníkem mezi vedoucím a ostatními členy týmu. Vzhledem k tomu, že často přicházejí do styku s citlivými informacemi, určitě je jejich důležitou vlastností i diskrétnost.

Lze v současné době vysledovat v oblasti těchto pozic nějaké aktuální trendy?

V současné době je méně pozic osobních asistentek i asistentů v podobě, v jaké byly známy dříve. Je to tím, že dnešní manažeři jsou většinou schopni si základní administrativu dělat sami, umějí pracovat s počítačem, většinou nepotřebují nikoho na diktování dopisů a vyřizování korespondence. Proto se od zaměstnanců v oblasti administrativní podpory často požadují další dovednosti - například větší uživatelské znalosti práce s počítačem, programy jako PowerPoint, Access, základní orientace v účetnictví, jazykové znalosti - někdy až na překladatelské úrovni.