První kroky u nového zaměstnavatele obvykle vedou důležitými odděleními firmy. Tam nový pracovník zjišťuje, kde a na koho se obrátit s problémy, seznamuje se s nadřízeným a spolupracovníky. Tím začíná jeho pracovní den - zatím bez přímých pracovních úkolů, ale přesto neobyčejně důležitý. Zaměstnanec totiž vstupuje do etapy orientace a adaptace, na které záleží jeho pozdější spokojenost. V některých firmách je proto pro nového pracovníka určen jakýsi kmotr, který ho nejen doprovází a představuje ostatním, ale stává se jeho poradcem pro celé další období. Úkolem takového patrona je, aby se příchozí co nejrychleji adaptoval na nové místo, zařadil se bez zbytečných stresů a začal podávat očekávaný výkon.
Buďte trpěliví, zvyknete si
Vstup do zaměstnání je zkouškou schopnosti uplatnit získané znalosti a přizpůsobit se nové situaci pracovní i lidské. Zařazení do pracovního týmu klade nároky na "sociální inteligenci", na komunikaci s příslušníky různých generací a zájmů při plnění společných úkolů. Přizpůsobit se nárokům pracovního místa znamená zjistit
Nástup do zaměstnání? Buďte ostražití! Zaměstnavatel, který se snaží tlačit nového pracovníka do nevýhodné pozice. Více.... |
I z druhé strany
Příchod nové posily je zkouškou také pro pracoviště, kam je zařazena. Na nadřízených mnohdy záleží, jak nezbytná adaptace proběhne. V týmu, pokud je dobře sehraný, nástup nového hráče příliš nevítají, protože i pro ně je zdrojem
Rady na start |
* přijmětě novou situaci jako výzvu, možnost ukázat, co umíte * nevzdávejte se po případném prvním neúspěchu * nespěchejte s kategorickými soudy * přizpůsobte se, ale nevzdávejte se názorů, které považujete za správné |
Nebojte se být aktivní
Ten, kdo se chce dočkat pracovního postupu, získat zajímavější pracovní úkoly a vyšší finanční ohodnocení, musí dokázat nadřízeným, že dovede včas a dobře splnit zadanou práci, že umí přijmout i nepopulární příkazy a vyrovnat se s nimi. Očekává se pracovitost, vytrvalost - ale také poctivost a loajalita k firmě. Vhodná míra ctižádosti a průbojnosti může přitom jen pomoci. "Buďte pozitivní!" nabádají všechny příručky nabízející návod, jak dosáhnout úspěchu. Pokud se tím nemyslí jen povrchní úsměv, formální přívětivost a předstírání pohodové nálady, i když se zrovna nedaří, pak to platí jako životní filozofie. Být pozitivní je pohled na svět, schopnost správně zhodnotit své lidské a odborné schopnosti a podívat se na sebe z nadhledu a s humorem. Ačkoliv se mnohým zdá, že jsou jejich osobní problémy středem světa, není to tak. Vědomí vlastní hodnoty a postavení je východiskem pro reálné pochopení mezilidských vztahů a sociálních situací. Nemá cenu předem podezírat spolupracovníky, že se snaží nového kolegu zesměšnit, podrazit, připravit o zasloužené uznání, i když v některých případech tomu tak může být. Podstatně lépe působí přátelské a vstřícné chování - vyvolává totiž pozitivní odezvu a odzbrojuje potenciální nepřátele. S pozitivními postoji se lze snadněji zařadit do pracovního týmu.