Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naučte se rozumět

  10:01aktualizováno  10:01
Skutečným problémem je, že jazyk, kterým firma hovoří, vytlačováním osobního stylu, popírá jedince: žádná zpráva, žádný oběžník nesmí prozrazovat svého autora.

Každý text je vybroušen tak, aby vyhovoval zavedenému pajazyku té které firmy... Ať se hovoří či píše o čemkoli, látka je dokonale uhlazena, jako by byla přejeta parním válcem. Za takovým jazykem nestojí žádný mluvčí, pouze opakuje již vyslovené, a tedy se na vás neobrací - není divu, že vás uspává!

Představuje jedinečný příklad jazyka, který se rozešel s myšlenkou, a přesto následkem této rozluky (prozatím) nezemřel. Tento jazyk se řídí pěti základními pravidly: Kde je možné mluvit jednoduše, firma se tváří složitě. Neužívá otřepané "začínat", ale "iniciuje", neukončuje, leč "finalizuje", nesděluje, ale "komunikuje" atd. Svůj slovník volí tak, aby vypadala důležitější, než ve skutečnosti je. "Koordinovat" a "optimalizovat" mají jiný zvuk než "provádět". Nejčestnější místo v tomto panteonu náleží slovesu "rozhodovat", za nímž se v těsném závěsu drží "pilotovat" a zastřešovat".

Neskrblí slovy s příponou -ost, jako jsou závažnost, způsobilost, účinnost..., či s příponou -ace, jako koordinace, aplikace, revitalizace..., nebo oblíbenou příponou -ing: controlling, briefing, reporting... To vše firmě dodává zdání důležitosti... Mateřský jazyk dokáže firma mistrovsky prznit svou zálibou v prohřešcích proti jeho pravidlům. Slova například neužívá v jejich původním významu: tak například "zeštíhlení" se v manažerské hantýrce stalo synonymem pro propouštění. Být aktivní už dávno nestačí, je třeba být "proaktivní"!

Jen vyvolení vědí, jaký je rozdíl mezi "činnostně úkolovým řízením výkonu" a "procesně způsobilostním řízením výkonu" nebo co znamená "dopředné a zpětné plánování". Tento jazyk má nad námi moc, předstírá, že myslí místo nás. Zaměstnance snižuje na pouhý mechanismus. Vstaň a pracuj, stroji! Tvoje vnímání, city i ambice lze docela určitě - o tom nepochybuj -vyjádřit v tabulkách a grafech a tvoje práce je jen jedním z procesů, které je třeba racionalizovat.


PLAT PŘES 200 000 KORUN. Tolik si může vydělat zubař. Šikovný kadeřník si přijde i na 40 000 korun. Kde si sáhnete na tak ZÁVRATNÉ VÝDĚLKY? V EU. Více ZDE.


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Chcete být úspěšní? Naučte se naslouchat a dávat to ostatním najevo

Není důležité všechno v práci vědět, ale naslouchat lidem. To je ten klíč k dorozumění s ostatními. Kdo umí naslouchat, dokáže v kolektivu udržovat dobré...  celý článek

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.