Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naučte se správně mluvit, nebo si zničíte kariéru

aktualizováno 
Uspět u přijímacího pohovoru nebo prosadit nápady se lépe daří těm, kdo jsou jazykově zdatní. Mluvený projev byl výsadou inteligentních lidí již ve starém Řecku. Radíme, jak vylepšit své řečnické umění v dnešní "manažerské" době.
Být kvalitním řečníkem rozhodně není jednoduché.

Být kvalitním řečníkem rozhodně není jednoduché. | foto: Profimedia.cz

Slýcháte pochvaly typu: "Ten by ukecal i mrtvýho", nebo naopak výtky: "To je ale ňouma, nedostane ze sebe kloudnou větu". Ať patříte k jednomu, či druhému extrému, je to špatně. Protože dnešní profesní svět je nepřetržitý kolotoč dialogů, v němž jede na nejlepším koni ten, kdo umí díky umění mluvit prosadit své myšlenky a nápady. Až osmadevadesát procent názorů a myšlenek předáváte okolí ústně. Proto kdo umí mluvit, vítězí.

Kdy vás řeč zradí
Když se například ucházíte o místo, kdy vás potenciální zaměstnavatel nezná, a musí dát na životopis a "první dojem", může překotné, nebo naopak velmi rozpačité mluvení hodně pokazit. I když jste ve svém oboru velký odborník, své kvality "neprodáte“, způsob komunikace druhou stranu vystraší.

Nezvládnutá technika mluvení je problém i při obchodních jednáních. Své myšlenky a úmylsy musíte vysvětlit mnoha lidem, často i celým týmům. Obvykle je navíc třeba přesvědčovat, že vaše řešení je nejlepší.

Manažer zase potřebuje dobře komunikovat se svými podřízenými i s vedením. Když se nemůže "vymáčknout" a každé druhé slovo prokládá vycpávkami typu že, že ano, jako, tedy, budou se mu nejspíš kolegové za zády posmívat a chystat trefnou přezdívku.

. Jak správně mluvit

  • mluvte stručně, srozumitelně a věcně 
  • předem si sestavte osnovu sdělení a stanovte co nejzajímavěji podanou pointu 
  • nemluvte monotónně, používejte řečnické otázky, odmlky
  • odhadněte partnera v komunikaci, pochopíte, jak s ním hovořit 
  • přizpůsobte tempo řeči situaci, pomalá řeč uspává, rychlou nestačí partner vnímat
  • podstatné myšlenky zopakujte
  • nepoužívejte zbytečně cizí slova
  • sledujte reakce posluchačů a přizpůsobte se jim
  • vyvarujte se vycpávkových slov

Jak se naučit správně mluvit?
Pokud věříte, že to zvládnete sami, nechte se inspirovat tímto textem a kupte si příručku správného mluvení. Jestliže chcete ovládnout techniku mluvení dokonale, zaplaťte si kurz techniky mluvení a rétoriky. Je vhodný nejen pro moderátory, politiky nebo herce, ale třeba i pro manažery nebo obchodní cestující, kteří musí často mluvit před mnoha lidmi. Nabídku kurzů najdete kupříkladu na internetu. Cena se pohybuje v tisících korun podle obsahu a rozsahu cvičení. Například v kurzu pod vedením herečky a pedagožky Mileny Steinmasslové můžete absolvovat dvanáct lekcí za 6 999 korun.

Můžete si zaplatit i jednotlivé konzultace, například Renata Bulvová nabízí jednu hodinovou lekci rétoriky a herectví za 460 korun.

Co vás tu naučí?
Mimo jiné správně posadit hlas, vyslovovat, tvořit hlásky, frázovat a zdůrazňovat potřebné pasáže, zvolnit a zase "přidat" i jak komunikovat nonverbálně, tedy tělem.

Zbavte se zlozvyků
Pokud chcete zkusit vylepšovat mluvu svépomocí, začněte tím, že odstraníte z řeči zbytečná slova. Nejspíš je používáte zcela bezděčně a jejich přítomnost si ani neuvědomujete. "Takže prostě vám chci říct, že bychom nyní prostě probrali smlouvu a pak se prostě dohodli, jak budeme dál postupovat, ehm, ehm... Takže, prostě, souhlasíte s takovým postupem, ehm, ehm?" Vidíte ty chyby? Slovo prostě je v celém textu zcela zbytečné. Za větami se skrývá nejistota, nervozita, malé sebevědomí v komunikaci, ale možná i nějaký profesní problém. Jak se zlepšit? Zkuste se nahrát.

Další častou chybou je špatné dýchání a nesprávný důraz na jednotlivá sdělení. Někteří lidé mají před důležitým rozhovorem trému a snaží se vychrlit všechno rychle najednou. Anebo myslí rychleji, než mluví. Začnou mluvit jako kulomet, na začátku věty skoro křičí, aby neztratili myšlenku a nit, a na konci věty se začínají dusit, rudnou a lapají po vzduchu. To také nesvědčí o vyrovnanosti, suverenitě a profesionalitě řečníka.

Jak odstranit tento problém?
Přípravou. Pokud se na rozhovor předem připravíte, budete vědět, "o čem mluvíte", a nezapomenete v průběhu rozhovoru poslouchat sebe i druhou stranu.

Když vás protihráč překvapí otázkou, na kterou nebudete znát pohotovou odpověď, udělejte si čas na rozmyšlenou. Ale nikoli tak, že budete pět minut mlčet a zírat.

Zkuste to jako jeden z mistrů rétoriky, bývalý sovětský politik Michail Gorbačov. Když si potřeboval rozmyslet odpověď na otázku, kterou mu položil novinář, začal zeširoka. Nikoli však od věci, netlachal. I věta typu "pojďme se podívat na probíranou problematiku z následujícího úhlu" vyslovená zřetelně a s rozmyslem, nezní prázdně, ale zároveň dává dostatek času na to, "srovnat si myšlenky" a dobře reagovat na podstatu věci. Musíte vědět, co a jak správně říct.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Trio podnikatelek z Ani-Muk
Tvoří krabice pro hravé děti i rodiče. Zákazníků díky šeptandě přibývá

Na rodičovské dovolené dostala Kateřina Piliarik nápad, jak zabavit děti, jimž nestačí jenom televize a počítačové hry. Po třech letech je z dívčího týmu...  celý článek

Ilustrační snímek
V cizině pracují tisíce Čechů. Jak musí řešit daně, odvody a penzi

Stále více Čechů odjíždí za prací do zahraničí. Jsou to lékaři, úspěšní manažeři, čerství absolventi, ale i řemeslníci, dělníci a lidé využívající sezonní...  celý článek

Emil Škoda
Slavný Emil Škoda mlátil zaměstnance holí, když zpomalili v tempu

Emil Škoda patří k nejslavnějším českým podnikatelům. Díky své mimořádné pracovitosti, vizi a nadání pro obchod vytvořil podnik, který neměl v Evropě 19....  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Akciový býk se transformuje, oslabující akcie již investory nezajímají
Akciový býk se transformuje, oslabující akcie již investory nezajímají

Vypadá to, že investoři již nechtějí nakupovat akcie, jejichž cena zkorigovala. Možná je to ale dobré znamení. Od červe... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.