Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

(Ne)výhody franchisingu plus příběh z praxe

aktualizováno 
Franchising se v Česku zabydlel - uplatňuje se především v obchodě, ve službách a v gastronomii. Minule jsme si představili podstatu toho typu podnikání. Jaké jsou však jeho zásadní výhody a jaká naopak skrytá rizika?
Kalkulačka

Kalkulačka | foto: Profimedia.cz

Franchising je systém založený na franchise - licenci na provozování vlastní pobočky některé z úspěšných franchisingových sítí českých či nadnárodních firem (např. McDonald´s či AMBIENTE). Základní ideou tohoto systému je již vytvořený podnikatelský systém či koncept prodat co nejvíce zájemcům, kteří pak podnikají na vlastní účet. Za poskytnuté know-how majitel pobočky (franchisant) platí poskytovateli franchisové licence (franchisorovi) pravidelné poplatky, které se zpravidla vyjadřují procentem z obratu pobočky a jejichž výše je závislá na ziskovosti v daném odvětví.

Pozitiva a sociální jistoty

Franchisingové partnerství má pro obě strany celou řadu výhod a předností, ale také některá rizika. „Životnost a úspěšnost franchisingu je založena na tom, že tento způsob obchodní spolupráce oběma stranám z dlouhodobého hlediska přináší převážně výhody, které nad nevýhodami převažují,“ píše se v brožuře Franchising v České republice. Podle České asociace franchisingu nabízí franchising výhod celou řadu – především bezpečnější podnikání a relativně vysokou rentabilitu vloženého kapitálu. „Dle statistik a zkušeností ze zemí EU je franchising šestkrát úspěšnější než podnikání „na vlastní pěst“,“ uvádí brožura Franchising v České republice.

Pro franchisora je, jak už bylo zmíněno, franchising způsobem, jak dál zpeněžit svůj podnikatelský koncept. Zároveň také může být franchisingový řetězec zárukou kvality prodeje franchisingových produktů – jako je tomu například v případě značkových restaurací Staropramen. „Pivovary investují do svých hospod prostředky a zásadní je pro ně ochrana jejich investic. Po zkušenostech, které jsme udělali v době po revoluci, jsme dospěli k závěru, že nejlepší cesta je budování referenčních hospod, v nichž je pivo k dostání v ideální kvalitě.

Nejvhodnější formu ochrany investic ve spojení s referencí zajišťuje franchisa, která stanovuje standardy provozu,“ říká Jan Boroš, manažer on-trade Pivovarů Staropramen. Kromě ochrany investic je tu i další důvod – zvýšení odbytu či v případě značkových restaurací Staropramen posilování image. Značkové restaurace fungují ve velké míře jako reklamní štít pivovaru. „Franchisorovi tato forma odbytu přináší konkurenční výhodu – umožňuje rychlejší expanzi a vstup na nové nebo vzdálené trhy. Má tak zajištěn jistější a rychlejší odbyt,“ píše k výhodám franchisingu pro franchisora brožura Franchising v České republice.

Příběh značkových hospod Staropramenu - rozhovor s jejich manažerem - čtěte ZDE

S růstem počtu franchisantů se upevňuje pozice franchisora na trhu a roste jeho vyjednávací síla, takže si může diktovat lepší podmínky. Franchisor navíc, na rozdíl od přímého majitele většího množství provozoven, nemusí ztrácet čas řešením záležitostí denního provozu, jako jsou například personální záležitosti v jednotlivých provozovnách – to je věcí franchisantů. Franchisor se tak věnuje především dalšímu rozvoji systému a strategickým rozhodnutím.

Z hlediska franchisanta je franchising dobrou možností, jak začít s podnikáním. „Franchisingová forma podnikání je zejména vhodná pro začínající podnikatele,“ potvrzuje franchisingový poradce Jiří Lošťák. „Nabízí jim jistotu a práci ve zvoleném oboru podle jejich zájmu. Stávají se součástí sítě, požívají výhod společného zázemí. Vyvarují se chyb začátečníků. Jejich podnikání probíhá podle mnohonásobně vyzkoušeného konceptu,“ doplňuje. ¨

Díky franchisingu získává podnikatel vytvořený, praxí ověřený podnikatelský koncept „na klíč“, z právního hlediska zůstává samostatným podnikatelem, potýká se s nižšími riziky a jeho pozice na trhu je v důsledku ověřeného franchisingového konceptu bezpečnější a silnější, což přináší rychleji hospodářský výsledek (zisk) a v případě skutečně zavedených a fungujících franchisingových konceptů podniká pod silnou značkou. „Využívá tedy výhod velké, známé, většinou nadnárodní franchisingové společnosti v oblasti nákupní politiky, marketingových aktivit, logistiky, znalosti značky a image na trhu,“ doplňuje Jiří Lošťák.

Skrytá rizika

Franchising nemá ale jen samá pozitiva, z jeho povahy vyplývají i některá úskalí. Z pohledu franchisanta jím může být zejména omezená možnost rozhodovat o podobě a směřování svého podnikání. „Franchisant se musí podřizovat pokynům a kontrole centrály a přizpůsobit se zájmům i ostatních členů systému; je nucen omezit řadu svých vedlejších obchodních aktivit a prodávat pouze určený sortiment od určených dodavatelů. Franchisant je na franchisorovi závislý, je závislý na jeho úspěchu a jeho případný odchod z řetězce je obtížný,“ shrnuje hlavní úskalí brožura Franchising v České republice.

Jak upozorňuje Jiří Lošťák, franchisant by si měl dát také pozor, aby nenaletěl. „V některých případech je problémem vydávání určitého prodejního konceptu za funkční franchisingový systém. Pro laika je těžké rozpoznat, zda se jedná o kvalitní franchisingový koncept. Jistou zárukou je počet úspěšných provozoven a také členství v České asociaci franchisingu,“ radí Lošťák.

Svá rizika má ale franchising i pro franchisora. Franchisanti si po určitém čase mohou začít myslet, že franchisora už tolik nepotřebují, že pro jejich úspěch v podnikání není spolupráce s franchisorem důležitá, a mohou začít mít výhrady proti výši franchisového poplatku s tím, že neodpovídá tomu, co od franchisora dostávají. Někteří franchisanti mohou mít dokonce snahu se s nabytým know-how osamostatnit a franchisorovi konkurovat. Franchisor přitom musel do vybudování franchisového systému investovat velké množství času i peněz. Navíc jde ve franchisngu „s kůží na trh“ – propůjčuje de facto samostatným podnikatelům své dobré jméno a značku.

Aby udržel kvalitu a dobré jméno celého řetězce, kontroluje, zda franchisanti stanovené standardy kvality dodržují. Nemůže ale řídit provozovnu, která patří franchisantovi, jako svou vlastní pobočku. „Řízení franchisingové  sítě vyžaduje více motivace a spolupráce než nařizování. V komunikaci franchisora s franchisanty je proto kladen velký nárok na citlivý přístup, empatii a toleranci,“ upozorňuje brožura Franchising v České republice. Při budování a rozšiřování sítě proto musí franchisir věnovat výběru svých partnerů velkou pozornost, protože jeden franchisant, který nedodržuje očekávanou kvalitu, může poškodit dobré jméno celého řetězce.

Článek z 28.6. 2006 o podstatě franchisingu spolu se slovníkem pojmů naleznete ZDE

KOMERČNÍ PREZENTACE


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Koncentrace virtuálních sídel v Praze.
Virtuální kanceláře: kdo je využívá a kdo zneužívá

Za pár set korun měsíčně mohou podnikatelé získat sídlo firmy v centru Prahy. Jenže tolik oblíbené virtuální kanceláře mohou někdy firmám ubrat na prestiži....  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Grafton Recruitment Praha
TECHNIK/TECHNOLOG s NJ, strojírenská výroba

Grafton Recruitment Praha
Jihočeský kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.