Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nebojte se investovat do vzdělání, vyděláte více

Mnohé mezinárodní firmy, nabízejí svým zaměstnancům zvyšování kvalifikace a osobního růstu formou různých školení, ať už motivačních uvnitř firmy nebo různé outdoorové akce. V českých firmách tento postup zatím není úplnou samozřejmostí.
Učitel, doučování, škola, studium, kurz, vzdělávání

Učitel, doučování, škola, studium, kurz, vzdělávání | foto: Profimedia.cz

Bohužel mnozí podnikatelé se díky nedostatečné podpoře státu musí věnovat naprosto jiným záležitostem, často proto, aby vůbec „přežili“. A tak na další vzdělávání svých zaměstnanců šéfové firem nemají nejen potřebné prostředky, ale ani chuť a čas.
         
Dá se profesionalita koupit?

V současné době se ekonomika nachází ve fázi, kdy není těžké vyrobit, ale prodat. Samozřejmě, že jsou důležité jednotlivé parametry produktu, ale stejně důležitý je i způsob prodeje a tím i doba prodeje. A je jedno, jestli se prodává služba nebo výrobek, stejně tak je jedno, jestli prodává prodavač v obchodě nebo jestli se jedná o obchod na docela jiné úrovni. Vždy hrají svou roli dovednosti prodejce, jeho vystupování, znalosti, dovednosti, přehled, pružnost - zkrátka profesionalita. A právě ta se dá „koupit“.

Profesionalita není jedna jediná schopnost člověka, ale celá řada schopností, kterým se lze naučit. Ve škole určitě ne. Tam každý z nás získá (podle typu a stupně školy) určitý základní přehled, základní dovednosti a znalosti, ale praxe vypadá úplně jinak. V praxi se pak lidé setkají s různým vybavením, různými zkušenostmi, různými podmínkami a pak se v konečné důsledku může stát, že kvůli jejich „dezorientaci“ firma působí navenek nejednotně.

Image firmy

Velké zahraniční, ale i české firmy proto začaly budovat jednotnou image firmy. Ta zahrnuje mnoho jednotlivostí (např. reklamní a administrativní zviditelní firmy, pracovní oblečení, vozový park, apod.), ale stejně tak vystupování zaměstnanců. To začíná timemanagmentem každého jednotlivce a dále v sobě zahrnuje i asertivitu, osvojení si obchodních dovedností, zvládání krizových situací, řešení konfliktů - vše ve vztahu k potencionálním zákazníkům. Ale je důležitá i vnitřní kultura firmy, kde se předpokládá zvládnutí vedení týmu, kontrola a hodnocení zaměstnanců a mnoho dalších aspektů, které vytvářejí atmosféru uvnitř firmy.

A právě většinu výše zmíněných dovedností získáme teprve praxí a nebo, v lepším případě, díky systému dalšího vzdělávání. Tento systém, který v našich podmínkách představuje řada vzdělávacích agentur s různým stupněm a způsobem graduace, využívá poměrně velké procento zahraničních, nadnárodních firem, ale na druhou stranu malé procento firem českých. Přitom je již dokladovatelná přímá úměra mezi mírou proškolení zaměstnanců a ziskem firmy.

Zatímco zahraniční firmy jsou naučené ze zemí svého původu využívat systému dalšího vzdělávání, české firmy jsou k této aktivitě daleko odměřenější. Z praxe jsou patrné důvody, proč některé české firmy nesvěřují své zaměstnance vzdělávacím agenturám.

Prvním, méně patrným důvodem, je přetrvávající odpor našich lidí ke školení jako takovým. Pro mnohé to představuje ztrátu času, „stejně se nic nového nedozvím“, „všechno je jen teorie, praxe je jiná“, „raději budu vydělávat peníze, než sedět na školení“.

Zkušenosti lektorů ale říkají, že ten, kdo byl jednou účasten na zajímavém a přínosném školení, bude chtít jít příště znovu. Školení, která se totiž v současné době připravují, nemají zdaleka  nic společného se školením z let dávno minulých. Většina z nich probíhá formou tréninku, řešením modelových situací a s přímou návazností na každodenní praxi účastníků.

popisekVÝBĚR KURÝRNÍ FIRMY
rozhodně nepodceňujte

Podnikatelům chybí peníze

Dalším, velice silným důvodem českých firem pro zamítnutí účasti zaměstnanců na školení, je finanční stránka. Firmy často argumentují tím, že jsou školení drahá, návratnost dlouhodobá. A v případě nízkého počtu zaměstnanců navíc obsaditelnost kurzu nemožná, protože by neměl kdo na kurzy „vydělávat.“ Rovněž i tyto argumenty jsou logicky a snadno vyvratitelné.

Není nutností, aby účastníci školení byli sestaveni z jedné firmy. Vždyť např. obchodním dovednostem se musí naučit prodejce kancelářských potřeb i prodejce potravin. V případě, že se organizují školení, kde jsou účastníci z různých firem, je samozřejmostí, že takové školení je postaveno zcela jinak, než školení, které je připraveno pro jednu konkrétní firmu.

A cena? Pravdou je, že na našem trhu jsou vzdělávací agentury, které požadují opravdu velké částky za svá školení. Ale tyto agentury vlastní různé certifikáty kvality, copyrightované texty a testy a touto svou povahou jsou předurčené pro firmy, které takovéto požadavky mají. Na druhé straně existují vzdělávací agentury, jejichž lektoři jsou také odborníci, ale na výše zmíněných ukazatelích nelpí a kvalitní kurzy jsou rovněž schopné zorganizovat.

Třeba právě zaměstnanec české firmy peče lepší chleba, než ten ze zahraničí, jen potřebuje poradit, jak ho prodat.

 

Autor:
  • Nejčtenější

Každá koruna je dobrá. Které spořicí a termínované účty vynesou nejvíc

9. dubna 2024

Česká národní banka snížila v březnu základní úrokovou sazbu o pět desetin procentního bodu na 5,75...

Mně se nic nestane, pojišťovna mi nic nedá. Pět mýtů o životním pojištění

12. dubna 2024

Životní pojištění má podle statistik uzavřené každý druhý Čech. Vyplývá to z dat České asociace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie

13. dubna 2024

Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

KOMENTÁŘ: Majetkový test je otvírání Pandořiny skříňky

16. dubna 2024

Stát chce začít provádět u žadatelů o sociální dávky majetkový test. Má to opodstatnění: Dávky ze...

Jaro na burzách: akcie dál jedou, dluhopisy ale brzdí

16. dubna 2024

První čtvrtletí skončilo další posunem cen akcií nahoru. I letošní březen přinesl akciovým trhům...

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...