Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebojte se nákupů v cizině. Radíme, jak převést reklamaci do Čech

aktualizováno 
Nepříjemné na nákupech v cizeně je zjištění, že musíte zboží zakoupené za našimi hranicemi reklamovat. Pokud budete postupovat chytře, můžete si zajistit, aby případná reklamace proběhla tady v Česku.
Rozlepit se vám mohou boty koupené kdekoli.

Rozlepit se vám mohou boty koupené kdekoli. | foto: Profimedia.cz

Je až překvapivé, o kolik se může cena značkové pánské košile světoznámého módního výrobce lišit v Norimberku a například v Praze. Zejména v případě oblečení, módních doplňků nebo parfémů jsou ceny stejného výrobku paradoxně často mnohem nižší v západoevropských zemích než v ČR. Lidé proto stále častěji nakupují v cizině z důvodů cenových, nikoli z důvodu nedostatku konkrétního výrobku v ČR. Podobně jako v případě tuzemských nákupů nese i zahraniční prodávající svoji odpovědnost za vady.

Možnost reklamovat v zahraničí je podobná jako u nás, někde přísnější
Představte si, že si vyrazíte s kamarády například do Norimberku a při návštěvě nákupního střediska zjistíte, že značkové italské boty jsou v přepočtu o 1 500 Kč levnější než v Praze. Proč je nekoupit. Transakce bude podléhat německému občanskému zákoníku, koupí bot tedy automaticky přistupujete na smluvní práva a povinnosti podle německého občanského práva. Jak reklamovat zboží v cizině si přečtěte ZDE.

Výrobky zakoupené v zahraničí se z hlediska odpovědnosti za případné vady řídí vždy právem země prodávajícího. Platí to bez ohledu na to, odkud coby kupující pocházíte. V případě budoucího sporu se musíte připravit na tamní legislativu. 

Odpovědnost za vady mezi obchodníkem a vámi má v jakékoli zemi Evropské unie podobný charakter jako u nás v ČR (není se čemu divit, neboť právo spotřebitele v každém členském státě musí být v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Evropské rady č. 1999/44/ES, o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží).

Pokud znáte svá spotřebitelská práva dle našeho občanského zákoníku, můžete si být jisti, že v Německu, Francii či Rakousku budou velice podobná. Samozřejmě odlišnosti jsou, avšak jde spíše o rozdíly v některých lhůtách z hlediska odpovědnosti za vady apod.

Při koupi se zajímejte o možnost případné reklamace v ČR. Záleží na podmínkách
Při koupi výrobku podle našeho příkladu ve zmiňovaném Norimberku byste měli obdržet prodejní doklad a samozřejmě záruční list, kde byste měli být seznámeni se svými právy v případě vad na zboží. Musíte se připravit na to, že prodejce nemá povinnost vystavovat žádný z dokladů v nějakém jiném jazyce, než je jeho mateřský. Případné uplatnění vad na základě záručního listu budete tedy muset provést také v němčině, čili v jazyce prodávajícího.

Jak přenést případné reklamační řízení na domácí půdu
Již před zaplacením byste měli (alespoň pokud vám to jazykové schopnosti dovolí) vyzpovídat prodávajícího ve smyslu, zda má v České republice nějakou provozovnu. Je možné, že dokonce podobný řetězec v ČR působí, a vy si tento fakt pouze potvrdíte. Pokud skutečně taková provozovna v ČR existuje, pak je z hlediska případné reklamace pravděpodobně vhodnější, abyste ji řešili přes tuto českou partnerskou společnost.

Pokud hodláte uplatňovat vady v České republice, je nutné požádat prodávajícího v zahraničí, aby tuto skutečnost zanesl do záručního listu povinně přikládanému ke zboží. Požadujte, aby tam byl uveden celý název včetně sídla české provozovny a dovětek, že tato česká provozovna je povinna reklamaci přijmout. V takovém případě nejen že máte nárok uplatnit reklamaci blízko vašeho bydliště, ale zároveň se i taková reklamace bude řídit českým spotřebitelským právem dle našeho občanského zákoníku.

Rada pro vás:

Vždy se při nákupu ptejte na provozovnu v České republice. Určitě bude pro vás méně nákladné reklamovat zboží u nás než posílat, nebo dokonce vozit vadný výrobek do zahraničí.
Určitě se nevyplatí spoléhat na dobrou vůli tuzemské provozovny a čekat, že budou nadšeni z toho, až přijdete reklamovat v Německu zakoupené boty. S největší pravděpodobností vaší reklamaci nevyhoví a odkážou vás přímo k německému prodávajícímu. Pokud svoji žádost opřete o mezinárodní záruční list, kde bude odkázáno právě na dotyčnou tuzemskou provozovnu jako na subjekt odpovědný za vyřízení reklamace, tak se vymlouvat určitě nebudou.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Víte, jak přejít k jiné bance? Otestujte svoje znalosti

Asi většina z nás má u některé z bank běžný účet. Třeba jen proto, aby měla kam chodit výplata nebo abychom mohli platit kartou. Vyznáte se v bankovních...  celý článek

Ilustrační snímek
Peníze od státu: Na co máte nárok a kolik dostanete, když dítě onemocní

Začala škola a už máte děti nemocné? Poradíme, co vám musí zaměstnavatel umožnit a na jakou finanční kompenzaci máte při pracovní absenci kvůli ošetřování...  celý článek

Ilustrační snímek
Šest kroků, jak uzavřít pojistku, která neobere, ale ochrání

Lidé, kteří se rozhodnout pro uzavření životního pojištění, musejí zůstat obezřetní jak při výběru pojišťovny, tak při uzavření pojistné smlouvy. Jak správně...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer
21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer

21. října 2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer Ve 14 hodin se uzavřou volební místnosti a okrskové voleb... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.