Nebojte se v práci zapojit cit

Současnost se zaměřuje na výkonnost. Rozumová inteligence je základ všech pracovních hodnot a našeho pracovního nasazení. Velí: Podávej výkon. Patří sem emoce?

Emoční inteligence je u nás ještě stále málo známým pojmem. Možná i proto, že na ni nebývá v zaměstnání kladen důraz. Přesto podvědomě každý ve firmě pozitivně pocítí přítomnost člověka, který je vyrovnaný a zapojuje do pracovního života rozum i cit. Ruku na srdce, jak vypadal váš předvánoční týden nebo den? Rychle poslat maily, zatelefonovat tomu a tomu, odškrtat poslední úkoly v diáři s pocitem, že se přeměňujete ve stroj? Organismus není pak schopen rychle a okamžitě se přeorientovat na jinou činnost a naše biologické a emoční hodiny mají svůj rytmus. Ten se dá rozumem ovlivnit jen do určité míry.

K tomu, aby člověk nemusel nastavovat pracovní dobu víkendy a stihl i malou pomoc rodině v předvánočním shonu nebo se vypravil na zaslouženou dovolenou, potřebuje zapojit do svého prožívání i emoční inteligenci. Ukazuje se totiž, že bez ní se pracovní přetížení téměř nedá zvládnout. A to nejen v profesích, kde je nutný kontakt s lidmi. Snaha stihnout i nestihnutelné si vybírá svou daň. Konečně vydechnete a místo toho, aby nastoupil klid a pohoda, většinou přijde podrážděnost, únava anebo pocit prázdnoty a často nechuť cokoli dělat. A náš mozek už nemá sílu to vše udržet v "rozumné" míře. Co se to vlastně děje? Na to rozum nestačí a je nutné se obrátit na naše city.

 

Jak budovat emoční inteligenci (EQ)

1. Znalost vlastních emocí

Umět pojmenovat své prožívání. Vědět, kde jsou jeho příčiny. Zbavit se zvyku svádět výlevy negativních emocí na cokoli a kohokoli jiného
2. Zvládání vlastních emocí

Neznamená jejich potlačování, ale přijatelnou formou je dávat najevo. Nebát se radosti ani smutku, umět se omluvit a připustit si pravou příčinu problémů
3. Schopnost motivovat sebe samého

Najít si v životě pozitivní stránky práce a umět se realizovat i v zábavě. Jít si za ní i za cenu jiné ztráty
4. Vnímavost k emocím druhých

Umět pochopit druhé. Někdy je lepší zeptat se kolegyně, proč je naštvaná a nemyslet si potají, že to je třeba kvůli nám
5. Umění mezilidských vztahů

Najít správnou míru mezi pracovním sebeobětováním a sobectvím je cesta, která vede k vnitřní spokojenosti a rovnováze v profesní i osobní rovině