Například Diana Kotková podniká od konce loňského roku, kdy už přicházely ne zrovna optimistické zprávy o vývoji na trhu. Přesto se rozhodla začít. "Mám obavu, že firmy mohou začít šetřit. Zároveň jsem přesvědčena o tom, že lidé ve firmách budou potřebovat pomoc (například koučů), aby se vyrovnali s nejistou situací," říká specialistka pro rozvoj a vzdělávání dospělých. Jistí se tím, že jako magistra farmacie pracuje na půl úvazku v lékárně a má i malou finanční rezervu.
Nejen to, co vás baví
Většina lidí se v podnikání rozhoduje podle toho, co umí a co je baví. Proto věří tomu, že uspějí. Je však řada věcí, kterým nerozumějí – jako třeba legislativa, jednání s bankou a podobně.
Rada"Zvažte, čemu nerozumíte, a tyto záležitosti svěřte odborníkům. Pokud to jsou daně, obejděte účetní a zjistěte si, kde budete mít nejlepší nabídku. Také se přeptejte známých, s kým mají dobré zkušenosti. Jako nováčci byste se měli opřít o někoho zkušeného," radí lektor CMC Čelákovice. |
Proč zrovna vy?
Spousta začátečníků má pocit, že zrovna o jejich výrobky či služby bude určitě zájem. Měli by si však říci: Proč bude zájem zrovna o ně? Jsem pečlivější, levnější, nebo nabízím něco, co na trhu ještě není?
rada"Tato doba nahrává zajímavým nápadům. Pomůže, když obvoláte známé z diáře a zeptáte se jich, zda by o takovou službu měli zájem a kolik by za ni byli ochotni zaplatit. Takto si zhruba za 500 korun uděláte průzkum, zda se vám nápad vyplatí," říká Roman Čiviš. |
Už nejste zaměstnanec
Řada začínajících podnikatelů si neuvědomuje, že do ceny musí zahrnout všechny náklady. "To, že jako podnikatel vyděláte 15 000 korun, nejsou stejné peníze, co jste měli jako zaměstnanci. Musíte zaplatit energie, daně, sociální pojištění," upozorňuje Roman Čiviš. V dnešní době musíte počítat i s tím, že investice se vrátí za delší dobu.
rada"Soustřeďte se raději na služby. Ten, kdo nezačal vyrábět do podzimu 2008, může mít odbytové problémy. Navíc výroba je nákladná. Jako začátečník nekupujte nic, co nepotřebujete. Například i některé programy do počítače jsou zdarma," doporučuje Roman Čiviš. |
co zvážit- Jaká je v okolí konkurence- O co je zájem - Čím zaujmete zákazníka - Co pro vás bude problém - S kým se můžete poradit - Jak o sobě dáte vědět |
Abyste uspěli
Zdravá sebedůvěra je třeba. Musíte věřit svému záměru a zůstávat v klidu. Dejte si pozor, aby vám zaplatili. Je lepší třeba snížit cenu, ale chtít peníze v hotovosti, minimalizujte příjmy přes faktury. Chtějte zálohy. Poraďte se s odborníky či zkušenými podnikateli, jak vytvářet ceny. Dejte na doporučení. Reference se dnes nerozdávají zadarmo.Zdroj: Roman Čiviš, manažerská škola CMC Čelákovice
co si příště přečtete v mf dnes5.3. Co dělat, když přijdou exekutoři |