Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nedrážděte cholerika červenou košilí

  11:00aktualizováno  11:00
Každý den v práci, na poradách, během jednání s klientem, při řešení pracovních problémů ve všech těchto situacích vnímáme barvu oděvu člověka, s nímž právě hovoříme. Ať chceme nebo ne, barvy ovlivňují momentální naladění naše i lidí kolem.

Ne nadarmo se u svatby hovoří o nevinné bílé, někdo se zase dívá na svět přes růžové brýle, jiný je v politice šedá eminence - barvy mají vliv na pocity snad každého člověka. "Barvy člověka určitě ovlivňují. Každý má zkušenost s tím, že to existuje, ale nejsme ještě tak daleko, abychom přesně věděli a změřili, jak to funguje," říká psychoterapeut Aleš Fürst z Jablonce nad Nisou. Podle psychologa Luďka Špačka je vnímání barev velmi individuální. V někom může určitá barva vyvolat agresi, zatímco někdo k ní zůstane netečný. Například zářivě rudá barva se nedoporučuje cholerikům či konfliktním lidem. Působení barev je využíváno v reklamě, na obalech výrobků i v profesním životě. "Třeba horké provozy, slévárny či kuchyně nevyužívají v místnostech červenou, oranžovou a další teplé barvy, ve studených provozech, v mrazírnách zase nebývá modrá, která umocňuje pocit chladu," říká Špaček.

A co oděv do práce?

Růžová nebo modrá..pravidlo, které stále platí a to hlavně na pracovišti, je, že "šaty dělají člověka"!


Ať už zvolíme jakékoli barevné ladění oděvu do práce či na pohovor k možnému zaměstnavateli, měli bychom se v dané barvě dobře cítit a měla by nám slušet. V neposlední řadě by pak měla podtrhovat to, co chceme druhým lidem o nás sdělit. "Když se podíváte na manažery, na bankovní úředníky, nikdo z nich si do práce neoblékne třeba zářivě červenou košili a fialové sako. Je to dáno profesním prostředím, v němž se pohybují, a zvyklostmi s ním spojenými. Oblékají se do neutrálních barev, které obecně neruší a budí důvěru," říká psycholog a lektor vzdělávacích kurzů v oblasti obchodní, manažerské a personální psychologie Oswald

Co nám říkají barvy?

bílá, béžová - důvěra, nevinnost, čistota, dobrota
černá - formálnost, důstojnost, tajemnost
modrá - věrnost, oblíbenost, zdrženlivost, jemnost, klid
hnědá - zemitost, pokora, přátelství
temně rudá - intelektuálnost, autorita, síla, energie
šedá - bez emocí, klid, důstojnost, konzervativnost
zelená (jasná, světlá) - stabilita, růst, zemitost
námořní modř - konzervativnost, autoritativnost, serióznost, oddanost, vyrovnanost
oranžová - vřelost, mladistvost, energie, otevřenost
fialová - síla, záhadnost, formálnost, tichost
červená - síla, pohyb, energie, vřelost, sebevědomí
žlutá - svěžest, novátorství, inteligence
Schorm. Neutrální barvy jako například šedá nebo námořnická modrá neodvádějí pozornost při jednáních, vypadají profesionálně a jsou vhodným podkladem pro ostatní barvy. Světlejší kombinace jsou méně dynamické a můžeme je použít, chceme-li působit přístupněji a přátelštěji. Výrazný kontrast mezi barvami (bílá a černá, modrá a černá) působí energičtěji a vzbuzuje v lidech více autority. Pozor však, aby se takové oblečení nebilo s kontrastem mezi zbarvením pleti, očí a vlasů.

Pravidla kontrastu a vzhledu obličeje

Světlé barvy by měli v oblékání volit lidé, kteří mají mezi barvou pleti, očí a vlasů malý kontrast, to znamená, že vše je světlé, střední nebo tmavé. Kombinovat světlé a střední nebo střední a tmavé barvy mohou spíše zase typy takzvaného středního kontrastu - to znamená, že mezi barvou pleti, očí a vlasů není velký kontrast, obličej jako celek přesto působí výrazně. Vzít si na sebe například velmi světlou košili a kalhoty či sako tmavého odstínu mohou bez obav z vady na kráse lidé, jejichž pleť je téměř bílá a mají tmavé vlasy. Pro tyto lidi je typický vysoký kontrast mezi barvou očí, pleti a vlasů.

V působení na okolí si pomozte barvami

Kreativní, módní
(reklama, módní průmysl)

K základnímu šatníku (oblek či kostým) se vyplatí přidat modrou, světle šedou, případně černou, použijte moderní pastelovou barvu (světle žlutá, vanilka, lososová, lila) a muži výraznější kravatu v módním trendu. Jasné, doplňkové a kontrastní barvy vždy přitahují zrak.

Přátelský, vstřícný, inteligentní
(novinář, PR manažer)
Zajímavé jsou bledě modré a žluté košile. Hnědá barva působí ležérněji a méně autoritativně, přátelštěji. Autoritativní dojem umocní purpurově modrá nebo zelená.

Autoritativní, schopný a úspěšný
(generální ředitel, podnikatel)
Použijte kombinace vysokého kontrastu, studených odstínů. Oblek nejlépe v tmavě modré nebo antracitové barvě, bílou nebo bledě modrou košili a kravatu v jasně nebo sytě červených barvách.

Konzervativní, výkonný
(manažer, administrativní pracovník)
Oblek v námořnické modré nebo šedivé barvě, bílá nebo světle až středně modrá košile. Hlavní barvou u kravat by měla být burgundská nebo modrá. Úroveň kontrastu je nižší, ale zřetelná.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.