V roce 2014 šetřila policie téměř 86 tisíc dopravních nehod. Mezi hlavní příčiny patřil nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě. Evidovány jsou ale i dopravní nehody, za které může technická závada na motorovém vozidle. A právě v případech, kdy existuje příčinná souvislost mezi vznikem škody a špatným technickým stavem vozidla, může pojišťovna požadovat po klientovi až stoprocentní úhradu pojistného plnění z povinného ručení.
Máte opravdu to nejvýhodnější povinné ručení? |
Pan Martin způsobil v zimě na mokré vozovce nehodu a naboural jiné auto. Pojišťovna, kde má sjednáno povinné ručení, musela za způsobenou škodu zaplatit téměř 115 tisíc korun. Při šetření policie zjistila, že Martinovo auto mělo letní pneumatiky s neodpovídající výškou dezénu. A právě nízký vzorek na gumách byl důvod, proč musel pan Martin vrátit pojišťovně 40 % pojistného plnění.
Právo pojistitele na úhradu vyplacené částky vychází ze zákona a provozování vozidla, které svým technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.
„Poškozenému pojišťovna vždy musí zaplatit náklady na opravu vozidla. Ovšem pokud se prokáže, že viník nehody porušil některou ze základních povinností týkající se provozu na pozemních komunikacích a že toto porušení má příčinnou souvislost se vznikem škody, pak má pojišťovna právo na vrácení vyplacené částky,“ říká specialistka na pojištění majetku a odpovědnosti z České asociace pojišťoven Marcela Machová.
Průměrné stáří vozového parku v České republice je 14,5 roku. „U většiny dopravních nehod je příčinou lidský faktor, ale objevují se i případy, kdy za dopravní nehodu může stáří vozu, nebo přímo nějaká konkrétní technická závada. V takovém případě se pojišťovna zajímá o to, nakolik byla závada příčinou nehody. Podle toho stanoví výši spoluúčasti na úhradě způsobených škod,“ říká analytik neživotního pojištění společnosti Partners Zbyněk Kuběj.
Policie ohledá místo a pořídí fotografie
Proto poměrně obvyklým ujednáním v pojistných podmínkách je i možnost pojistitele provést po nehodě prohlídku vozidla, které nehodu způsobilo. To platí zvlášť, kdy špatný technický stav byl zaznamenán v policejním protokolu o nehodě.
Limity pojistného plnění u povinného ručení
|
„Technický stav na nehodě zúčastněných vozidel policisté kontrolují vždy. Posuzují polohy ovládacích prvků vozidla, postavení kol, určují charakter poškození jako nedílnou součást ohledání místa dopravní nehody,“ říká mluvčí Policejního prezidia ČR, kapitán Jozef Bocán.
Policisté na místě nehody pořizují i fotodokumentaci, kterou zasílají v souladu s ustanoveními zákona (č. 168/1999 Sb.) o povinném ručení spolu s informací o dopravní nehodě příslušné pojišťovně.
Viník doplácí 10, ale i 100 procent
Případů, kdy pojišťovny chtějí po klientech úhradu pojistného plnění z povinného ručení kvůli nehodě způsobené technickou závadou, mnoho není, zhruba stovky ročně.
„Pokud se ukáže, že špatný technický stav vozidla měl vliv na vznik nebo rozsah nehody, prošetříme to a stanovíme rozsah finančního postihu od deseti až po sto procent,“ říká mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka, který uvádí, že jeho pojišťovna ročně eviduje desítky případů, kdy byl špatný technický stav vozidla příčinou nehody. Podle něj je nutné vždy posuzovat každou pojistnou událost zvlášť.
„Samozřejmě, že se může se stát, že na viníka nehody pojišťovna uplatní postih ve výši sta procent, ale v případě nehody jde obvykle vždy o souhru více okolností, takže ten postih může být třeba i jen deset nebo dvacet procent. Tím rozhodně nechci říci, že hazard s používáním nedostatečně technicky způsobilého vozidla v provozu se vyplácí. Spíše naopak,“ uzavírá Zbyněk Kuběj z Partners.