Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Někdy má přednost odbornost, jindy osobnost

  11:00aktualizováno  11:00
Téměř každý má osobní zkušenost s výběrovým řízením. Je příjemné, když dopadne úspěšně a pracovní místo získáme. Ale co v případě, že se to nepodaří? "Neúspěšný uchazeč by se měl vždy snažit zjistit, proč nebyl vybrán a získat co nejpodrobnější a nejotevřenější zpětnou vazbu," říká Zdeňka Bajerová, manažerka divize OfficeTeam ze společnosti Robert Half.

Do výběrového řízení se hlásí často uchazeči na obdobné úrovni. Podle čeho se pak zaměstnavatel rozhoduje?

Můžeme hovořit o dvou základních kritériích důležitých při výběru zaměstnance. Pokud jde o vysoce kvalifikovanou práci a zaměstnavatel potřebuje již hotového a připraveného zaměstnance, dá na první místo odborné schopnosti uchazečů, jejich kvalifikaci a pracovní zkušenosti. Čím menší požadavky na odborné schopnosti zaměstnance, tím více vystupují do popředí představy zaměstnavatele o osobnostních kvalitách uchazeče. Zvažuje se, nakolik daný uchazeč zapadá do firemní kultury, zda je na konkrétní pozici dostatečně organizačně schopný a tak podobně.

Jaké osobnostní vlastnosti a schopnosti zaměstnavatelé žádají?

Opět se to liší podle typu pozice. Ale obecně se dá nyní vysledovat zejména důraz na vyvinutou schopnost komunikace s jinými lidmi a ochotu dále se rozvíjet, učit se nové věci, důležitý je všeobecně aktivní přístup. Dále už to záleží zejména na konkrétním typu pozice. Například u analytika bude důležitá pečlivost a analytické myšlení, u marketingového specialisty schopnost být kreativní, u osobní asistentky organizační schopnosti a tak dále. Správně vyhodnotit osobnost uchazeče je samozřejmě velmi složité a užívají se k tomu různé metody. Patří mezi ně odborně vedený pohovor, často vícekolový, osobnostní testy, assessment centra. Často se také prověřují reference u bývalých nadřízených a kolegů. I tak se může při výběru chybovat, a proto se většinou užívá kombinace několika metod.

Výběrové řízení proběhne a je vybrán jeden uchazeč, který pozici získá. Co ti ostatní, jak mají postupovat dále?

Neúspěšný uchazeč by se měl vždy snažit zjistit, co bylo důvodem toho, že nebyl vybrán právě on, a získat co nejpodrobnější a nejotevřenější zpětnou vazbu. Možná dělá při své prezentaci zbytečné chyby, které si sám ani neuvědomuje, nebo nesprávně odhaduje své schopnosti či odbornou praxi. Po takové analýze by se měl znovu rozhlédnout po trhu práce a zkusit i další možné zdroje, pokud tak dosud neučinil, a oslovit personální agenturu. Určitě je důležité neztrácet optimismus a na další výběrové řízení se připravit ještě lépe.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Koncentrace virtuálních sídel v Praze.
Virtuální kanceláře: kdo je využívá a kdo zneužívá

Za pár set korun měsíčně mohou podnikatelé získat sídlo firmy v centru Prahy. Jenže tolik oblíbené virtuální kanceláře mohou někdy firmám ubrat na prestiži....  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.