Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Některé podnikatelky dokáží vést firmu lépe než muži, ale zná je málokdo

aktualizováno 
Ženy jsou v podnikání konzervativnější a nerady riskují. Shodly se na tom majitelky firem, které letos uspěly v soutěži Ocenění českých podnikatelek. Muži jsou naopak střelci. Jdou do podnikání po hlavě a až pak řeší, co by se mohlo stát.

Oceněné podnikatelky, zleva: Anastázie Skopalová, Hana Eckertová, Ivana Šachová | foto: Koláž - iDNES.cz

Podle průzkumů je pro ženy nejtěžší se k podnikání rozhodnout. "Ženy jsou rozhodně v podnikání opatrnější než muži. Udělat velký krok i během podnikání je velmi náročné. Můj bratr mi vždycky říká, tak to takhle udělej, proč nad tím přemýšlíš… Ale já se snažím domyslet důsledky. Ženy se snaží chránit rodinu, proto řeší, co se může stát za rok za dva, a pak jednají tak, aby své blízké co nejméně ohrozily," říká Anastázie Skopalová, majitelka společnosti Cosmetics ATOK International.

Ženy méně bankrotují

Muži naopak v řadě případů nejdřív jednají, teprve pak přemítají, jestli byl jejich krok správný. Ženy se na podnikání pečlivěji připravují, také proto je u nich podstatně méně bankrotů než u mužů.

"Porovnáme-li firmy stoprocentně vlastněné ženami a stoprocentně vlastněné muži, tak ze statistik vyplývá, že podniky žen krachují mnohem méně. Ženy vlastní zhruba 30 procent firem," uvádí auditorka Jana Švenková.

"Je pravda, že jsem začal podnikat bez většího rozmýšlení. Neřekl bych, že jsem do toho šel po hlavě, ale říkal jsem si, že buď to vyjde, nebo ne. Na začátku jsem si půjčku vzal, měl jsem pocit, že bez toho by to nešlo," doplňuje pětatřicetiletý podnikatel Petr z Prahy.

Svou roli také hrají mužské a ženské povahové rysy. Podle Ivany Šachové jsou muži ješitní a často jim jde spíš o to, jak se nejlépe prosadit než o co nejlepší výsledek. Naproti tomu ženy jsou zodpovědnější a opatrnější. Tím pádem je o podnikatelkách mnohem méně slyšet.

"Ženy podnikatelky jsou mnohem méně známé než podnikatelé. Je to velká škoda. Když budou ženy úspěšné a známé, bude to jistě k podnikání inspirovat i další," uzavírá Roman Frkous z GE Money Bank, který má na starosti podobný projekt Život nápadům (více čtěte v předchozím článku).

Jednání s muži nám nedělá problémy

Ženy v čele firem jsou stále v menšině, proto se při jednáních setkávají převážně s muži, ať už podnikají třeba ve výrobě nářadí nebo hedvábného povlečení. To jim však starosti nepřidělává, právě naopak.

"Nikdy jsem nevnímala, že by mi muži při jednáních dávali najevo svou převahu. Naopak, při jednáních s muži jsem se cítila a cítím velmi dobře. Jsem ráda ženou mezi muži," hodnotí Skopalová.

Bez pokory podnikat nejde, shodují se podnikatelky

Podnikatelům i podnikatelkám se občas přisuzují vlastnosti jako arogance či domýšlivost. Úspěšné ženy se přitom shodly, že jedna z nejdůležitějších věcí v podnikání a v přístupu k zaměstnancům je pokora a úcta.

"Pokora by měla být součástí životního stylu každého z nás. Podnikání mě naučilo i říct si o to, o co bych si normálně neřekla. Někdy je třeba jednat jiným způsobem, než na co byl člověk zvyklý," popisuje své zkušenosti Ivana Šachová, majitelka firmy Silex.

"Snažím se s každým jednat jako se sobě rovným. Zaměstnanec musí mít pocit, že to s ním myslíte vážně a nesnažíte se nad něj vyvyšovat," říká Šachová.

Hanu Eckertovou, majitelku společnosti Clarkson, překvapilo, s jakou rychlostí se koncem roku 2008 projevila hospodářská krize v české ekonomice. Krize ji naučila najít v sobě sílu pomoci těm, kteří na tom byli špatně. "V době krize byli někteří podnikatelé hodně zoufalí. Snažili jsme se s nimi soucítit a pomoct jim, i když jsme věděli, že neuzavřeme žádný obchod."

Ocenění českých podnikatelek

Odborná porota už potřetí ocenila úspěšné podnikatelky, které vlastní sto procent své firmy.

V kategorii malá společnost (počet zaměstnanců 10-24) zvítězila Hana Eckertová, společnost CLARKSON CZ, s.r.o., Brno

V kategorii střední společnost (počet zaměstnanců 25-99) vyhrála Anastázie Skopalová, společnost Cosmetics ATOK International s.r.o., Trnice

A vítězkou v kategorii velká společnost (počet zaměstnanců sto a více) je Ing. Ivana Šachová, společnost SILEX spol. s.r.o., Praha

V odborné porotě zasedli například Vlastimil Harapes, Eliška Hašková Coolidge, Barbora Tachecí a Zdeněk Tůma.

Soutěž Ocenění českých podnikatelek založily v roce 2008 Jana Švenková a Helena Kohoutová. Cílem je poukázat na mimořádné a profesně úspěšné podnikatelky.

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Tři roky v práci a budu šéfem, myslí si mladí lidé. Jak to chtějí udělat?

Ilustrační snímek

Chtějí vést pracovní tým, být pro kolegy inspirativní osobností a vzorem. Takové kariérní plány mají mladí lidé nejenom...

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Poradna: jaké jsou záludnosti zkušební doby v novém zaměstnání

Ilustrační snímek

Cílem zkušební doby je, aby se zaměstnavatel a nový zaměstnanec lépe poznali a rozhodli se, zda chtějí ve spolupráci...

Další nabídka

Kurzy.cz

Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...
Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...

Prodej skupiny kolem TV Nova může zásadně ovlivnit celý český televizní trh. Především bude záležet na tom, zda bude No... celý článek



Najdete na iDNES.cz