Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nenechte si líbit bankovní křivdy: jak na ně

aktualizováno 
Může se stát i vám, že na svém bankovním účtu objevíte transakci či transakce, které banka z nějakého důvodu zaúčtovala dvakrát. Jak se v takovém případě banka zachová a jak si máte počínat vy? Přijdete o své peníze?
Banka - (c) profimedia.cz/corbis

Banka - (c) profimedia.cz/corbis - Banka - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Podobné chyby se čas od času stávají a nejsou pouze smutnou „výsadou“ jediné vybrané banky. Stačí přitom málo - softwarová chyba, nebo například chyba pracovníka na přepážce. Jak potom může vypadat řešení takové situace? V zásadě přicházejí v úvahu dva scénáře.

Když banka už o chybě ví

První případ je ten, kdy banka o chybě ví a situaci řeší dříve, než ji ohlásíte.

Máte-li jako takto poškozený klient osobního bankéře, budete jím neprodleně o celé věci a postupu nápravy informováni. Máte-li přístup k elektronickému bankovnictví, můžete být informováni i jeho pomocí. Když se bankéři vám podat zprávu nepodaří (např. si nepřejete si být bankou kontaktováni, bance jste nedali na sebe spojení, případně jen nejste k zastižení), dozvíte se o celé události zpravidla až z výpisu. Tam u příslušné položky najdete informaci o provedení opravy obvykle opatřenou krátkým popiskem.

Když přijdete na chybu banky

Jenže co v případě, když chybu odhalíte dříve, než ji zaregistruje sama banka? Pak banky poškozenému doporučují buď osobně navštívit nejbližší pobočku příslušného finančního domu, nebo radí jiným způsobem kontaktovat osobního bankéře, např. telefonicky, či e-mailem.

popisekCO NEJMÉNĚ ZA BANKOVNÍ SLUŽBY:
ušetřete stovky korun

Co následuje, je běžné reklamační řízení. Vyřízení reklamace banky garantují zpravidla do 30 dnů ode dne podání reklamace, ale tato lhůta může být i výrazně kratší. Banka posoudí oprávněnost reklamace a prověří zpochybňované transakce na účtu. Pokud chyba nastala na její straně, snaží se, dle vlastního vyjádření, o co nejrychlejší nápravu.

Zmíněné duplicitní zpracování transakcí v různém rozsahu a na jakékoli straně (kreditní či debetní) může klienta také poškodit. Se zaúčtováním transakcí bývají totiž obvykle spojeny rozličné poplatky (např. za příchozí transakci, za převod peněz do jiné banky, účetní položka na účtu atd.). Tato vydání všechny dotázané banky klientům samozřejmě vrací (jak úroky, tak s transakcí spojené neoprávněně z účtu stržené poplatky).

Samotný způsob podání reklamace se u jednotlivých bank liší. Klientům některých bank postačí k podání  reklamace telefon, či e-mail, jinde musíte do pobočky banky zajít a vše sdělené ještě potvrdit svým podpisem.

Tabulka: Jak je možné podat reklamaci

Banka osobně e-mail telefon
BAWAG Bank ano - -
Raiffeisenbank ano - ano
ČSOB ano ano ano
Citibank ano - ano
Komerční banka ano individuálně ano
GE MB ano - -
eBanka ano individuálně ano
HVB Bank ano - ano
Živnostenská banka ano individuálně ano
Česká spořitelna ano ano ano
Poštovní spořitelna ano - -

Zdroj: banky

Povinnosti učinit nápravu vlastní chyby (např. zmiňovaného duplicitního zpracování dat) bez pokynu klienta se banky nezříkají. Nicméně na to, že vás banka bude včas o případné chybě včas informovat, spoléhat nelze. Buďte proto obezřetní a pokud možno průběžně sledujte transakce objevující se na vašem běžném účtu. V případě, že mezi nimi najdete operaci, o níž pochybujete, neodkládejte řešení na později a nechte ji raději ověřit, případně skutečně podejte reklamaci. Třeba chybu banka ještě ani neodhalila. 

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Konec levných hypoték, sazby znatelně rostou

Ilustrační snímek

Předpovědi analytiků se potvrzují. V říjnu letošního roku úrokové sazby u hypotečních úvěrů znovu rostly. Během...

Hypotéky mírně zlevňují, stále se drží na hladině dvou procent

Ilustrační snímek

Hypotéky si daly letní pauzu a mírně zlevnily. Průměrná úroková sazba poklesla, a to na 2,02 procenta. V červenci klesl...

Nemovitosti jsou drahé! Ale kdeže, vysvětluje ekonom

Martin Mašát

Zaručené zprávy o drahých nemovitostech, cenových bublinách a nárůstech hodnoty bydlení číhají na každém kroku. Ale...

Další nabídka

Kurzy.cz

Rozbřesk: Jestřábí hlasy z ČNB sílí a české ministerstvo financí počítá už jen s...
Rozbřesk: Jestřábí hlasy z ČNB sílí a české ministerstvo financí počítá už jen s...

Po ČNB přišlo se svojí novou prognózou vývoje české ekonomiky i Ministerstvo financí ČR, které stejně jako centrální ba... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.