Také moc nepřemýšlíte nad tím, do jaké směnárny zamíříte, když potřebujete vyměnit cizí měnu za českou nebo naopak? Při větších částkách můžete takto nerozvážným chováním prodělat i tisíce korun. Vydali jsme se proto do pražských ulic s cílem vyzkoušet kvalitu směnárenských služeb, které poskytují tuzemské banky a některé směnárny.
Hlavní test probíhal 15. ledna, kdy jsme navštívili vybrané banky a směnárny s jedním tisícem eur a stem amerických dolarů, britských liber a švýcarských franků. Zaměřili jsme se přitom kromě výše utržené částky také na správnost a úplnost vystavených dokladů a na to, zda odpovídají směnárnami inkasované poplatky jejich oficiálním ceníkům. V neposlední řadě nás zajímalo to, zda dodržují směnárny zákonnou povinnost identifikovat klienta průkazem totožnosti při transakcích přesahujících dvacet tisíc korun.
Podle opatření České národní banky č. 1/2000 má doklad o směně (tzv. odpočet) obsahovat následující údaje:
-
označení cizí měny, její kurz a množství,
-
kurzovní hodnotu (tedy sumu před odečtením poplatků),
-
cenu služby,
-
částku k výplatě nebo k příjmu v Kč (tj. celkovou sumu, kterou obdržíte),
-
identifikační znaky směnárny,
-
datum a místo vystavení.
Při nákupu nebo prodeji bankovek a mincí v hodnotě přesahující částku 20 000 Kč pak směnárna na odpočtu uvede navíc jméno a příjmení klienta a druh, číslo a zemi vystavení jeho průkazu totožnosti. Tyto požadavky ovšem činí nemalému procentu tuzemských směnáren problémy a na pomyslné černé listině se k našemu překvapení ocitly i některé renomované banky.
Bez závad nám vystavili odpočet v Komerční bance, v České spořitelně, v Union bance a ve dvou z pěti pouličních směnáren. Těmi byly směnárna EXCHANGE v Kaprově ulici a směnárna EUROCHANGE na Jungmannově námestí. U ostatních subjektů se již vyskytly nedostatky, kterými byly nejčastěji neúplná identifikace směnárenského místa (adresa pobočky, její IČO) a chybějící podpis oprávněného zaměstnance.
Výrazné nedostatky se vyskytly pouze u pouliční směnárny CHEQUEPOINT a u Československé obchodní banky sídlící na Václavském náměstí. Zde totiž při směně tisíci eur, jejichž hodnota přesahuje dvacet tisíc korun, nepožadovali žádný průkaz totožnosti a na identifikace klienta na dokladech tudíž zcela chybí. Požadavkům předpisů by rovněž nevyhověla směnárna interCHANGE, kde se pracovník za přepážkou spokojil s číslem řidičského průkazu na papírku a doklad tudíž vůbec neviděl.
Kolik byste dostali u testovaných směnáren za 1 000 euro v průměru během týdne začínajícího 14. lednem? 31 600,00 Kč
EXCHANGE
HVB Bank Czech Republic
31 120,00 Kč
Československá obchodní banka
30 877,84 Kč
Komerční banka
30 832,76 Kč
Raiffeisenbank
30 813,58 Kč
Živnostenská banka
30 760,20 Kč
Česká spořitelna
30 752,40 Kč
GE Capital Bank
30 679,88 Kč
EUROCHANGE
30 669,20 Kč
Obchodně finanční společnost
30 523,60 Kč
Global Travel / interCHANGE
30 508,00 Kč
Union banka
30 494,26 Kč
CHEQUEPOINT
28 986,26 Kč
Dosti nesolidně rovněž působilo smlouvání o výši poplatku u směnárny CHEQUEPOINT. Zde nám původně nabídli za tisíc euro částku mírně přesahující 28 tisíc korun, ale po projevení nezájmu o transakci nám byl poplatek snížen a nabídnutá částka byla zvýšena na více než třicet tisíc korun. Na přímý dotaz na výši poplatku nám pracovnice odmítla odpovědět a vždy nám řekla pouze cílovou částku, kterou za tisíc euro obdržíme. Po přepočtení kursu a obdržené částky nám poté vyšel poplatek blížící se deseti procentům, přičemž obvyklé poplatky se pohybují kolem dvou procent.
Pro snížení nákladů na celý test jsme se pokusili později během dne směny eura na české koruny stornovat tak, aby nám směnárna vrátila celých tisíc euro a neúčtovala si žádné poplatky. Zajímaly nás zde především reakce některých směnáren, kde jsme obdrželi za cizí měny opravdu nízkou částku v korunách. Jelikož ovšem bankám a směnárnám neukládá žádná norma povinnost takovou transakci stornovat, odpovídal výsledek našeho snažení naším očekáváním. Uspěli jsme pouze u směnárny EXCHANGE, kde nám doklad stornovali a tisíc euro vrátili bez účtování jakýchkoli poplatků.