Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Neplatičem snadno a rychle: dejte pozor na horní limit inkasa

  • 49
Zřídíte si k účtu inkaso a máte po starostech. Společnosti, kterým platíte za služby, si prostřednictvím své banky z vašeho účtu strhnou příslušné platby. Problém nastane, když je platba vyšší než horní limit inkasa. Dozvíte se to až po splatnosti od společností, kterým dlužíte. Banky vás informují většinou jen zprávou do internetového bankovnictví.

Mnozí klienti bank si zvykli nestarat se už o své pravidelné platby a u banky si založili inkaso. To umožní automaticky hradit platby například mobilním operátorům či dodavatelům plynu nebo elektřiny.

Platba neodešla, byla vyšší než horní limit inkasa

Pokud vše funguje, jak má, není nic jednoduššího. Vy se o nic nestaráte a hlavně máte jistotu, že na nějakou platbu nezapomenete. Jedinou starostí je, abyste v den inkasa měli na účtě dostatek financí.

Pokud ale platba

Horní limit inkasa

"Klientům doporučujeme nastavit horní limit inkasa ve výši dvojnásobku měsíční platby za služby."

František Malina, UPC Česká republika

převyšuje horní limit inkasa, který jste si při zřizování nastavili, máte problém. Přesvědčil se o tom i náš čtenář Mirek z Prahy, který redakci iDNES.cz uvedl své trable s nezaplaceným vyúčtováním za mobil: "Jsem již několik let klientem Vodafone a několikrát do roka mě upomínali, že jsem nezaplatil. Jednoduše jsem zapomínal. Tak jsem si zřídil inkaso i s nejvyšší částkou, kterou mi mohou strhnout."

Horní limit si nastavil o několik set korun vyšší, než bylo jeho zatím nejvyšší vyúčtování. Domníval se, že víc už provolat nemůže. Zhruba rok se Mirek nemusel o nic starat až do doby, kdy mu přišla SMS od Vodafone, že má urychleně zaplatit za vyúčtování. Kolik a proč se nedozvěděl. Nejdříve nechápal, co se stalo, vyúčtování mu domů nechodilo, dlužnou částku si musel najít sám na webových stránkách Vodafone. U banky si ověřil horní limit inkasa a zjistil, že ho přešvihl o 50 korun. Nezbývalo mu tedy nic jiného než celou platbu zaslat bankovním převodem.

Společnosti platby urgují

Ve chvíli, kdy je žádost o inkaso vyšší než částka pro inkaso povolená, banky automaticky žádost zamítnou a zamítnutí zašlou bance příjemce. Většinou o tom informují i klienta. Buď mu zašlou zprávu do internetového bankovnictví nebo si ji může převzít na pobočce. Jen málokterá banka pošle klientovi email nebo esemesku.

Výjimku tvoří Volksbank. "Banka o neprovedení inkasa klienta neinformuje, to je věcí společnosti, která si nárokovala platbu vyšší, než měla s klientem dohodnutou," vysvětluje Lucie Hálová z tiskového oddělení Volksbank.

Společnosti, kterým platba inkasem uhrazena nebyla, se vám ozvou ihned, jakmile tuto skutečnost zjistí.

Znění SMS

V případě, že vyúčtování překročí horní limit inkasa, T-Mobile vám zašle SMS v tomto znění:

"Vyuctovani var. symb. xxxxxxxxxx na xxxxx,xx Kc presahlo inkasni limit. Uhradte ho na ucet
19-2235210247/0100 do xx.xx. Detail viz Vyuct. a t-mobile.cz/eVyuctovani"

Mobilní operátoři T-Mobile a Telefónica O2 klientům zašlou fakturu, na které chybí standardní nápis běžný pro úhrady inkasem "Neplatit, inkasováno", resp. "Neplaťte" a také složenku pro úhradu nevyinkasované platby. Zároveň klienta na neuhrazenou platbu upozorňují v rámci standardního upomínkovacího procesu prostřednictvím SMS, osobního volání, či emailů.

I Vodafone své zákazníky informuje postupně několika SMS zprávami, telefonicky i dopisem.

Jiné společnosti, například Pražská energetika, Pražská plynárenská či UPC uvádějí, že díky pravidelné shodné výši záloh se s problémy nedostatečně nastaveného limitu inkasa často nesetkávají. Potíže většinou nastanou až tehdy, pokud zákazník chce pomocí inkasa hradit i případné roční nedoplatky při vyúčtování plynu nebo elektřiny.

Společnosti Pražská energetika a UPC inkasují platbu do výše nastaveného limitu a kontaktují zákazníka, aby zbylou dlužnou částku co nejdříve uhradil. Pokud má například klient nastaven horní limit na 1 600 korun a platba je ve výši 1 800 korun, společnosti inkasují částku 1 600 korun a klienta upomínají o zbylých 200 korun.

Zvyšte si limit

Většina společností po svých klientech požaduje, aby si horní limit inkasa navýšili a předešli tak zbytečným nedoplatkům.

T-Mobile jde ještě dále. "Pokud je inkaso třikrát po sobě neúspěšné, zrušíme tento způsob úhrady služeb. Po dobu dalších tří měsíců znovuzavedení inkasa blokujeme," upřesňuje Martina Kemrová, tisková mluvčí T-Mobile.

Inkaso zřídíte přes internet i na pobočce

Zřídit si ke svému účtu inkaso můžete jak přes internetové bankovnictví, tak i ve spolupráci se zaměstnancem na pobočce banky. Stačí vám jedno jediné, vyplnit formulář Svolení k inkasu.

Ve formuláři zadáte veškerá povinná pole, jako jsou například čísla účtu plátce (vás) a příjemce včetně kódů bank, periodicitu neboli jak často je možné povolenou částku inkasovat, datum, od kterého svolení k inkasu bude platit. Velmi důležitým povinným údajem je horní limit inkasa, tedy maximální částka, která může být z vašeho účtu ve prospěch příjemce stržena.

Inkasující společnosti - příjemci, tedy tomu, komu budete platit, oznámíte číslo účtu, ze kterého jeho banka na základě příkazu k inkasu bude požadovanou platbu inkasovat. "V případě povolení inkasa pro platby SIPO musíte informovat každého příjemce samostatně," upozorňuje Michal Teubner z Komerční banky.

Jakmile pak vaše banka od banky inkasující společnosti obdrží výzvu k inkasu peněz z vašeho účtu, porovná informace na výzvě s informacemi uvedenými v povolení k inkasu. "V případě shody povinných polí provede banka odpis platby z vašeho účtu na účet příjemce," doplňuje Tomáš Pavlík, tiskový mluvčí UniCredit Bank.