Na redakci iDNES.cz se obrátil čtenář s nepříjemným zážitkem, který se mu přihodil při jeho zahraniční cestě.
Na volné dny po Vánocích měl naplánovánu návštěvu Maďarska. Vzhledem k tomu, že potřeboval velké množství maďarských forintů, domluvil si telefonicky návštěvu v bance, kde měla směna proběhnout.
"Dne 23. 12. 2008 krátce před čtvrtou hodinou odpoledne jsem si přišel na pobočku Raiffeisenbank na Vinohradské třídě v Praze pro 100 tisíc forintů," píše náš čtenář. "Pokladní mi vydala požadovanou sumu, v níž bylo i 47 tisíciforintových bankovek, které nechala přepočítat strojem na počítání bankovek; poté mi celý balíček předala."
Překvapení na hranicích
Čtenář s bankovkami odešel domů a druhý den po Štědrém dni se vydal na plánovanou cestu do Maďarska. Jaké však bylo jeho překvapení, když na slovensko-maďarských hranicích při kupování dálniční známky, kterou chtěl zaplatit jednou z mnoha tisícových bankovek, mu úředník sdělil, že je neplatná.
Náš čtenář si tedy prohlédl všechny bankovky, které na pobočce Raiffeisenbank v Praze při směně dostal, a zjistil, že od pokladní obdržel dva druhy tisíciforintových bankovek. Platné bankovky měly ochranný kovový pásek, neplatné byly bez něj. Čtenář v balíčku napočítal devět kusů neplatných bankovek v celkové hodnotě devět tisíc forintů.
Výměna byla nemožná
V hotelu, kde se ubytoval, se dále dozvěděl, že bankovky bez ochranného pásku nejsou v platnosti již zhruba rok a půl, ale je možné si je v bance po volných svátečních dnech vyměnit za platné. To však poškozenému příliš nepomohlo, protože svou návštěvu měl naplánovánu pouze na volné dny, a výměna tedy pro něj byla neproveditelná.
V nepříjemné situaci ho nakonec zachránil jiný host, který v Maďarsku pobýval déle, a mohl tak za našeho čtenáře výměnu provést.
Rozčarování z jednání banky
Nespokojenost s jednáním pracovníků Raiffeisenbank byla u našeho čtenáře zřejmá. "Nechápu, jak je možné, že v bance mohu dostat i několik let neplatné bankovky. Nejedu na dovolenou s tím, že budu běhat po bankách a měnit je za platné."
na dotazy odpověděl tomáš kofroň, mluvčí RaiffeisenbankJak jsou zaměstnanci vaší banky informováni o platnosti cizích bankovek? |
Banka využívá kartotéku platidel
S dotazy jsme se obrátili na tiskového mluvčí Raiffeisenbank Tomáše Kofroně, abychom znali i názor druhé strany.
"Všichni pracovníci na pobočkách mají k dispozici tzv. kartotéku platidel, kde jsou vyobrazeny všechny platné bankovky a upozornění na končící platnost některých typů bankovek," uvádí Kofroň a zároveň přiznává pochybení banky, "vzhledem k tomu, že o maďarské forinty není mezi klienty příliš velký zájem a pracovníci poboček s nimi pracují jen velmi zřídka, došlo k vyplacení i neplatných bankovek."
informujte nás o finančním bezprávíNejste spokojeni se službami či řešením svého problému v bance, pojišťovně či jiné finanční instituci? Neuznali vám reklamaci, na kterou máte nárok, či jste snad přišli v důsledku nefér jednání některého z finančních domů o peníze? |
Doklad o směně si pečlivě uschovejte
Případ, který se stal našemu čtenáři, se může bohužel přihodit i vám. A jaké možnosti potom máte? Pokud se vám nepodaří vyměnit neplatné bankovky za platné už v cizině, můžete je reklamovat v dané pobočce, kde jste je získali. Je však důležité, abyste si uschovali doklad o celé transakci. Při reklamaci bude čistě na vás, jakou měnu si vyberete, zda jinou platnou bankovku v cizí měně, nebo si částku necháte vyplatit v korunách.