Bankovka v hodnotě 1000 forintů

Bankovka v hodnotě 1000 forintů | foto: Wikipedia.org

Neplatné bankovky můžete dostat i v bance

  • 44
Pracovníci poboček Raiffeisenbank jsou školeni pro práci s cizími bankovkami, přesto klient dostal při směně několik neplatných forintů, které mu zkomplikovaly návštěvu Maďarska.

Na redakci iDNES.cz se obrátil čtenář s nepříjemným zážitkem, který se mu přihodil při jeho zahraniční cestě.

Na volné dny po Vánocích měl naplánovánu návštěvu Maďarska. Vzhledem k tomu, že potřeboval velké množství maďarských forintů, domluvil si telefonicky návštěvu v bance, kde měla směna proběhnout.

"Dne 23. 12. 2008 krátce před čtvrtou hodinou odpoledne jsem si přišel na pobočku Raiffeisenbank na Vinohradské třídě v Praze pro 100 tisíc forintů," píše náš čtenář. "Pokladní mi vydala požadovanou sumu, v níž bylo i 47 tisíciforintových bankovek, které nechala přepočítat strojem na počítání bankovek; poté mi celý balíček předala."

Překvapení na hranicích

Čtenář s bankovkami odešel domů a druhý den po Štědrém dni se vydal na plánovanou cestu do Maďarska. Jaké však bylo jeho překvapení, když na slovensko-maďarských hranicích při kupování dálniční známky, kterou chtěl zaplatit jednou z mnoha tisícových bankovek, mu úředník sdělil, že je neplatná.

Náš čtenář si tedy prohlédl všechny bankovky, které na pobočce Raiffeisenbank v Praze při směně dostal, a zjistil, že od pokladní obdržel dva druhy tisíciforintových bankovek. Platné bankovky měly ochranný kovový pásek, neplatné byly bez něj. Čtenář v balíčku napočítal devět kusů neplatných bankovek v celkové hodnotě devět tisíc forintů.

Výměna byla nemožná

V hotelu, kde se ubytoval, se dále dozvěděl, že bankovky bez ochranného pásku nejsou v platnosti již zhruba rok a půl, ale je možné si je v bance po volných svátečních dnech vyměnit za platné. To však poškozenému příliš nepomohlo, protože svou návštěvu měl naplánovánu pouze na volné dny, a výměna tedy pro něj byla neproveditelná. 

V nepříjemné situaci ho nakonec zachránil jiný host, který v Maďarsku pobýval déle, a mohl tak za našeho čtenáře výměnu provést.

Rozčarování z jednání banky

Nespokojenost s jednáním pracovníků Raiffeisenbank byla u našeho čtenáře zřejmá. "Nechápu, jak je možné, že v bance mohu dostat i několik let neplatné bankovky. Nejedu na dovolenou s tím, že budu běhat po bankách a měnit je za platné."

na dotazy odpověděl tomáš kofroň, mluvčí Raiffeisenbank

Jak jsou zaměstnanci vaší banky informováni o platnosti cizích bankovek?
Všichni pracovníci na pobočkách mají k dispozici tzv. kartotéku platidel, kde jsou vyobrazeny všechny platné bankovky a upozornění na končící platnost některých typů bankovek.

Řešili jste již někdy podobný případ?
Podobný případ jsme ještě nezaznamenali, pracovníci jsou školeni k využívání této kartotéky.

Může si klient v případě reklamace neplatných bankovek zvolit, jakou měnu chce vrátit?
Je čistě na volbě klienta, zda si vezme jinou bankovku v cizí měně, nebo si nechá vyplatit částku v českých korunách. Pochopitelně za zpětnou směnu neplatí žádné poplatky.

Musí klient nějakým způsobem (dokladem o směně) dokázat, že bankovky v pobočce získal?
Pro zjednodušení celé výměny by samozřejmě bylo lepší, kdyby měl s sebou doklad o provedení transakce a přišel na tu pobočku, kde k nesprávnému vydání došlo.

A pokud by tento doklad neměl?
Pak by bylo nutné reklamaci řešit přes centrálu banky. Samozřejmě je to komplikace pro klienta (v takovém případě bychom to ale zřejmě řešili nějakou kompenzací), nicméně i banka se musí chránit před případným podvodným chováním klientů. Veškeré transakce jsou však evidovány, proto by neměl být problém ji vyhledat a reklamace by pak byla uznána.

Banka využívá kartotéku platidel

S dotazy jsme se obrátili na tiskového mluvčí Raiffeisenbank Tomáše Kofroně, abychom znali i názor druhé strany.

"Všichni pracovníci na pobočkách mají k dispozici tzv. kartotéku platidel, kde jsou vyobrazeny všechny platné bankovky a upozornění na končící platnost některých typů bankovek," uvádí Kofroň a zároveň přiznává pochybení banky, "vzhledem k tomu, že o maďarské forinty není mezi klienty příliš velký zájem a pracovníci poboček s nimi pracují jen velmi zřídka, došlo k vyplacení i neplatných bankovek."

informujte nás o finančním bezpráví

Nejste spokojeni se službami či řešením svého problému v bance, pojišťovně či jiné finanční instituci? Neuznali vám reklamaci, na kterou máte nárok, či jste snad přišli v důsledku nefér jednání některého z finančních domů o peníze?

Tento článek vznikl na základě příběhu, který nám byl zaslán do redakce. Podobné zkušenosti nám můžete zasílat na adresu finance@idnes.cz . Rádi vám pomůžeme problém řešit či na něj alespoň veřejně poukázat.

Doklad o směně si pečlivě uschovejte

Případ, který se stal našemu čtenáři, se může bohužel přihodit i vám. A jaké možnosti potom máte? Pokud se vám nepodaří vyměnit neplatné bankovky za platné už v cizině, můžete je reklamovat v dané pobočce, kde jste je získali. Je však důležité, abyste si uschovali doklad o celé transakci. Při reklamaci bude čistě na vás, jakou měnu si vyberete, zda jinou platnou bankovku v cizí měně, nebo si částku necháte vyplatit v korunách.