Pojištění majetku byste měli aktualizovat alespoň jednou za dva roky. Ilustrační snímek

Pojištění majetku byste měli aktualizovat alespoň jednou za dva roky. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nepodceňujte hodnotu svého majetku. Do pojištění zahrňte i příbory

  • 49
Před mnoha lety jste si pojistili domácnost. Důkladně jste do pojistky zahrnuli veškeré zařízení i všechny cenné věci. Každý rok platíte stejnou pojistnou částku. Ovšem pokud byste nyní třeba vyhořeli, nestačili byste se divit. Pojistné plnění by zdaleka nepokrylo současnou hodnotu domácnosti.

Během let jste si totiž pořídili mnoho nových, cenných věcí, třeba novou sedací soupravu, televizi, nábytek do dětského pokoje, kompletně jste zrekonstruovali kuchyň. Hodnota vaší domácnosti tím vzrostla i několikanásobně.

Nejste v tom sami

Podle údajů pojišťoven je u mnoha klientů částka, na kterou mají ve smlouvě pojištěn majetek, nižší než jeho aktuální cena. V takovém případě mají svůj majetek podpojištěný. Podle odborníků je domácnost podpojištěná, pokud je současná hodnota veškerého pojištěného zařízení a vybavení v bytě o minimálně 15 procent vyšší než pojistná částka.

"Na problém podpojištění majetku narazíme přibližně v 10 – 15 procentech případů. Lidé si sice majetek pojistí, ale nepamatují na to, že smlouvu je potřeba aktualizovat podle toho, jak narůstá hodnota majetku," připomíná Iva Knapová z ČSOB Pojišťovny. "Hrozí pak, že při pojistné události nedostanou od pojišťovny plnou náhradu, ale plnění krácené ve stejném poměru, v jakém je pojistná částka k hodnotě pojištěného majetku," upozorňuje Knapová.

Podpojištěný majetek mají i klienti dalších pojišťoven. Direct pojišťovna uvádí  podpojištění zhruba u 5 – 10 procent pojistných událostí, Kooperativa i Allianz u pěti procent událostí.

Lidé své pojistky neaktualizují

Pojišťovny doporučují, aby klienti svá pojištění revidovali alespoň jednou za dva roky, nebo pokud jednorázově zvýší hodnotu své domácnosti. Podle odhadů, však 60 procent klientů ve své pojistné smlouvě pojistnou částku nikdy nezměnilo. Z výsledků loňského průzkumu České pojišťovny vyplynulo, že každá pátá česká domácnost má pojistnou smlouvu starší 12 let.

Důvodů, proč klienti své pojistky neaktualizují, je několik. Vůbec nejčastější chybou je tendence podceňovat hodnotu majetku. "V případě domácností lidé obvykle do pojištění zahrnují pouze "velké" věci - nábytek, koberce, elektroniku, spotřebiče, ale zapomínají na "drobnosti" - knihy, CD, sportovní potřeby, květiny, lůžkoviny, příbory, nádobí, oblečení, obuv, které často tvoří podstatnou část pojistné částky," upozorňuje Jiří Cívka z Generali.

Často lidé hodnotu své domácnosti pouze odhadují, nebo posuzují podle stáří věcí, aniž by si uvědomili, že pojištění se sjednává na novou hodnotu, což ve většině případů vede ke značnému podhodnocení.

A v neposlední řadě, mnozí klienti chtějí ušetřit na pojistném. Záměrně tak nastaví nízkou pojistnou částku.

Do ruky si vemte kalkulačku a foťák

Pokud se chcete podpojištění vyhnout a pojistnou částku nastavit správně, nabízíme vám jednoduchý recept. Udělejte si soupis všech věcí, které chcete pojistit, včetně všech "drobností". Potom si vezměte do ruky kalkulačku a spočítejte hodnotu všeho na seznamu.

Také si nezapomeňte ukládat účtenky nebo záruční listy od všech věcí, které jste si pojistili. Nejlepší je udělat si kopie a ty si uložit například k příbuzným pro případ, že by se s nimi u vás v bytě při pojistné události něco stalo.

Vyplatí se také nafotit si všechny místnosti i s jejich vybavením. V případě pojistné události to značně urychlí její vyřízení.