Není pravda, že někomu něco konkrétního sdělit, aby nás skutečně pochopil, umí každý nebo že to přece není předmět k nastudování.
Odborníci v této souvislosti hovoří o zákonitostech zpětné vazby (feedback), což jsou pravidla komunikace mezi pracovníky. Pravidelně podávaná a přijímaná zpětná vazba umožní kolegům navzájem pochopit pracovní zájmy, přání a měnící se potřeby jednotlivců.
Trvalý vzájemný dialog zároveň buduje ve společnosti důvěru, pomáhá vylepšovat firemní atmosféru a je značnou konkurenční výhodou.
Možné je to hned z několika důvodů:
* Tomu, kdo zpětnou vazbu poskytuje totiž umožňuje vyjasnění názorů, postojů a očekávání okolí.
* Ten, kdo přijímá zpětnou vazbu, získává názor druhých na své pracovní výkony, chování, odbornost, umožňuje mu vidět se očima druhého a pomáhá mu takzvaně držet správný směr.
* Týmu a společnosti pomáhá zpětná vazba vytvářet a udržet otevřenou atmosféru a dosáhnout plánovaných cílů.
Dvakrát přemýšlej, jednou mluv
Stačí vaše příjmy na hypotéku? |
Cílem podání zpětné vazby není druhého urazit a zahanbit, ale pomoci mu v řešení situace, která je pro něj nelehká, či dokonce neznámá. Proto byste po podání zpětné vazby měli svému kolegovi dále pomáhat a pravidelně s ním o dané otázce hovořit.
Dodržujte tato pravidla:
* Svého kolegu nesmíte urazit, vždy jednejte slušně. |
* Pokuste se vcítit do role svého kolegy, vidět problém jeho očima. |
* Abyste si s někým mohli v klidu promluvit, najděte správný čas i místo. |
* Vždy mluvte o chování druhého, ne o tom, jaký je. |
* Ptejte se na názor kolegy, naslouchejte. |
* Ověřujte si, zda kolega rozumí vašim připomínkám a názorům. Na hněv a odmítnutí vašeho názoru reagujte klidem, vyslechněte názor druhého. Stanete-li se příjemcem zpětné vazby, buďte vždy otevření - máte jedinečnou možnost se na sebe podívat očima druhého. Pečlivě svému kolegovi naslouchejte, klaďte mu vyjasňovací otázky a společně hledejte konkrétní návrhy, jak dělat věci jinak a lépe. |