Nepřestávejte spolu komunikovat

Často zmiňovaným problémem dneška je nedostatek komunikace způsobující většinu pracovních nesrovnalostí. Proč spolu tak málo mluvíme? Možná kvůli nedostatku času, vysokému pracovnímu zatížení nebo neschopnosti a obavě sdělit svému okolí konkrétní požadavky na jejich chování či pracovní výsledky.

Není pravda, že někomu něco konkrétního sdělit, aby nás skutečně pochopil, umí každý nebo že to přece není předmět k nastudování.
Odborníci v této souvislosti hovoří o zákonitostech zpětné vazby (feedback), což jsou pravidla komunikace mezi pracovníky. Pravidelně podávaná a přijímaná zpětná vazba umožní kolegům navzájem pochopit pracovní zájmy, přání a měnící se potřeby jednotlivců.

Trvalý vzájemný dialog zároveň buduje ve společnosti důvěru, pomáhá vylepšovat firemní atmosféru a je značnou konkurenční výhodou.

Možné je to hned z několika důvodů:

* Tomu, kdo zpětnou vazbu poskytuje totiž umožňuje vyjasnění názorů, postojů a očekávání okolí.
* Ten, kdo přijímá zpětnou vazbu, získává názor druhých na své pracovní výkony, chování, odbornost, umožňuje mu vidět se očima druhého a pomáhá mu takzvaně držet správný směr.
* Týmu a společnosti pomáhá zpětná vazba vytvářet a udržet otevřenou atmosféru a dosáhnout plánovaných cílů.

Dvakrát přemýšlej, jednou mluv

Stačí vaše příjmy na hypotéku?
Jaký minimální příjem vyžadují jednotlivé banky.
Více ZDE.

Chcete-li používat zpětnou vazbu, nesmíte zapomenout na důkladnou přípravu. Ujasněte si, co chcete druhému říci. Promyslete i způsob, jakým mu budet sdělovat i mnohdy citlivé a nepříjemné věci. Tak se vyhnete zbytečnému dohadování a nesouhlasům.

Cílem podání zpětné vazby není druhého urazit a zahanbit, ale pomoci mu v řešení situace, která je pro něj nelehká, či dokonce neznámá. Proto byste po podání zpětné vazby měli svému kolegovi dále pomáhat a pravidelně s ním o dané otázce hovořit.

 Dodržujte tato pravidla:

* Svého kolegu nesmíte urazit, vždy jednejte slušně.
* Pokuste se vcítit do role svého kolegy, vidět problém jeho očima.
* Abyste si s někým mohli v klidu promluvit, najděte správný čas i místo.
* Vždy mluvte o chování druhého, ne o tom, jaký je.
* Ptejte se na názor kolegy, naslouchejte.
* Ověřujte si, zda kolega rozumí vašim připomínkám a názorům. Na hněv a odmítnutí vašeho názoru reagujte klidem, vyslechněte názor druhého. Stanete-li se příjemcem zpětné vazby, buďte vždy otevření - máte jedinečnou možnost se na sebe podívat očima druhého. Pečlivě svému kolegovi naslouchejte, klaďte mu vyjasňovací otázky a společně hledejte konkrétní návrhy, jak dělat věci jinak a lépe.