Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nereklamujte jen vadné zboží, ale i jím poškozené věci. Právo je na vaší straně

aktualizováno 
Už jsme si zvykli na to, že vadné spotřební zboží reklamujeme do dvou let od nákupu. V důsledku kazového výrobku nás ovšem mohou potkat ještě další finanční újmy, které s vadou výrobku bezprostředně souvisejí. Poradíme vám, jak uplatnit nárok na úhradu takových škod.
Prodávající se odpovědnosti nemůže zprostit

Prodávající se odpovědnosti nemůže zprostit | foto: Profimedia.cz

V souvislosti s vadným výrobkem se můžete dostat do situace, kdy vám výrobek určený k reklamaci způsobí nějakou další škodu související právě se svou vadou. Je důležité zdůraznit, že pro uplatnění náhrady škody musí existovat příčinná souvislost (vada souvisí se škodou). Nejlépe to lze ukázat na následujících praktických příkladech:


Porouchaná pračka a zničená košile za čtyři tisíce. Proč ne?

Tak například porouchaná mraznička vedla k úniku velkého množství vody, která znehodnotila koberec a natekla do kuchyňské linky. Spotřebitel má nárok uplatnit reklamaci na porouchanou mrazničku (ta nemrazí) a zároveň ještě uplatnit nárok na náhradu škody na koberci a kuchyňské lince.

Podobným příkladem může být situace, kdy si spotřebitel koupí pračku a v důsledku mechanického poškození pracího bubnu dojde k roztržení šatů za několik tisíc korun. Opět analogická situace a jednoznačná souvislost mezi vadou na výrobku (vada na pračce) a vznikem škody na šatech.

Co dělat, pokud se u prodejce nejste schopni dobrat svých práv? Můžete se obrátit buď na Sdružení pro ochranu spotřebitelů, nebo na Českou obchodní inspekci.

Nárok na náhradu škody máte i po vypršení záruční doby
Měli byste vědět, že nastane-li taková nepříjemná událost, kdy vám poškozený výrobek zapříčiní další škodu, tak se lhůta na uplatnění škody zcela neztotožňuje s lhůtou na uplatnění reklamace výrobku (dva roky od pořízení). Platí zde pravidlo, že lhůta se promlčuje za dva roky ode dne, kdy se o újmě za škodu poškozený dozví.

V některých případech se vám může stát, že vadnou věc už reklamovat nemůžete v důsledku vypršení zákonem stanovené dvouleté záruky, avšak to samo o sobě nemá vliv na možnost uplatnit náhradu na škodu u prodejce. Paradoxně se vám může stát, že vám prodávající bude muset uznat náhradu škody vzniklé na nějakém jiném majetku než je zakoupená věc, ale žádnou finanční kompenzaci za porouchanou věc už nedostanete (vyprší zákonná dvouletá záruční lhůta).

Promlčecí lhůta je dva roky, avšak vyplatí se jednat co nejrychleji
Jak byste se měli chovat v souvislosti s těmito pravidly? V první řadě buďte náležitě rychlí a důslední. Dobrým pomocníkem by měl být fotoaparát, kterým vše před nápravou zdokumentujete (například vyfotíte spoušť způsobenou vodou vyteklou z nefunkčního mrazáku apod.).

Zároveň byste se měli předem dostatečně připravit na zvídavé otázky prodávajícího, který se pravděpodobně bude snažit zpochybnit vaše nároky na základě nevhodného používání výrobku. Je tedy dobré si přinejmenším přečíst manuál k výrobku a před návštěvou prodávajícího se připravit na tento typ dotazů. Samozřejmě je vhodné být schopen vyčíslit nějakým způsobem vzniklou škodu – například prodejním dokladem u šatů roztržených vadou na pracím bubnu apod.

. TIP

Ve vlastním zájmu si pro podobné případy evidujte doklady o nakoupených výrobcích majících alespoň nějakou větší hodnotu. V případě náhrady škody za poškozené šaty nebo obraz se vám takové doklady budou hodit.

Prodávající se nemůže zprostit odpovědnosti
Velmi oblíbenou praktikou prodávajících je zřeknutí se odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku na jiných věcech. Z pohledu vašich spotřebitelských práv jde ovšem o absolutní právo a prodávající se nemůže této odpovědnosti svým prohlášením zprostit. Přestože by se prodávající odkazoval na nějaké takové ustanovení například ve všeobecných obchodních podmínkách, tak takovou výmluvu jednoznačně odmítněte a nenechte se tím odradit.

Právo na náhradu škody vám přisuzuje občanský zákoník
Právo na náhradu škody máte vcelku nezpochybnitelné. Horší to ale je často s jeho vynutitelností. Proč? V první řadě stojíte proti subjektu, který si smlouvy vytváří sám a často se snaží zákazníky klamat písemnými či slovními tvrzeními oslabujícími jeho nárok.

Skutečně se mnohdy v obchodních podmínkách setkáte s tím, že nárok na škodu vzniklou na třetích věcech prodávající nenese. Je to záměrné matení klientů, kteří od svých požadavků buď ustoupí, anebo je alespoň zmírní. Prodávajícím je často velká společnost, která podobné jevy řeší s mnoha zákazníky, ale vy o nich samozřejmě nevíte.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Jak si sestavit penzijní plán, abyste měli v důchodu z čeho žít

Málokdo přemýšlí nad tím, co bude za dvacet nebo třicet let a jestli se mu změní životní úroveň, až přestane pracovat. A pokud ano, tak ví, jak těžké je to...  celý článek

Ilustrační snímek
Spoření na stáří: dobrý produkt, který se kvůli malým provizím nenabízí

Lidé si spoří na stáří prostřednictvím investování se státním příspěvkem. Někteří mají takzvané transformované fondy, jiní účastnické penzijními fondy. O ty...  celý článek

Ilustrační snímek
Unikátní sonda do hospodaření: v čem chybují rodiče a děti

Ve vytváření finanční rezervy Češi za poslední rok polevili. Počet lidí, kteří mají finanční polštář, poklesl oproti loňskému roku o 11 %. Zhruba polovina...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou
Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou

Dají se najít v současné době různé numismatické zajímavosti v našich peněženkách? Někdy je dobré podívat se do peněžen... celý článek

Grafton Recruitment Praha
Data Analyst - DWH

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 40 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.