Prodávající se odpovědnosti nemůže zprostit

Prodávající se odpovědnosti nemůže zprostit | foto: Profimedia.cz

Nereklamujte jen vadné zboží, ale i jím poškozené věci. Právo je na vaší straně

  • 65
Už jsme si zvykli na to, že vadné spotřební zboží reklamujeme do dvou let od nákupu. V důsledku kazového výrobku nás ovšem mohou potkat ještě další finanční újmy, které s vadou výrobku bezprostředně souvisejí. Poradíme vám, jak uplatnit nárok na úhradu takových škod.

V souvislosti s vadným výrobkem se můžete dostat do situace, kdy vám výrobek určený k reklamaci způsobí nějakou další škodu související právě se svou vadou. Je důležité zdůraznit, že pro uplatnění náhrady škody musí existovat příčinná souvislost (vada souvisí se škodou). Nejlépe to lze ukázat na následujících praktických příkladech:


Porouchaná pračka a zničená košile za čtyři tisíce. Proč ne?

Tak například porouchaná mraznička vedla k úniku velkého množství vody, která znehodnotila koberec a natekla do kuchyňské linky. Spotřebitel má nárok uplatnit reklamaci na porouchanou mrazničku (ta nemrazí) a zároveň ještě uplatnit nárok na náhradu škody na koberci a kuchyňské lince.

Podobným příkladem může být situace, kdy si spotřebitel koupí pračku a v důsledku mechanického poškození pracího bubnu dojde k roztržení šatů za několik tisíc korun. Opět analogická situace a jednoznačná souvislost mezi vadou na výrobku (vada na pračce) a vznikem škody na šatech.

Co dělat, pokud se u prodejce nejste schopni dobrat svých práv? Můžete se obrátit buď na Sdružení pro ochranu spotřebitelů, nebo na Českou obchodní inspekci.

Nárok na náhradu škody máte i po vypršení záruční doby
Měli byste vědět, že nastane-li taková nepříjemná událost, kdy vám poškozený výrobek zapříčiní další škodu, tak se lhůta na uplatnění škody zcela neztotožňuje s lhůtou na uplatnění reklamace výrobku (dva roky od pořízení). Platí zde pravidlo, že lhůta se promlčuje za dva roky ode dne, kdy se o újmě za škodu poškozený dozví.

V některých případech se vám může stát, že vadnou věc už reklamovat nemůžete v důsledku vypršení zákonem stanovené dvouleté záruky, avšak to samo o sobě nemá vliv na možnost uplatnit náhradu na škodu u prodejce. Paradoxně se vám může stát, že vám prodávající bude muset uznat náhradu škody vzniklé na nějakém jiném majetku než je zakoupená věc, ale žádnou finanční kompenzaci za porouchanou věc už nedostanete (vyprší zákonná dvouletá záruční lhůta).

Promlčecí lhůta je dva roky, avšak vyplatí se jednat co nejrychleji
Jak byste se měli chovat v souvislosti s těmito pravidly? V první řadě buďte náležitě rychlí a důslední. Dobrým pomocníkem by měl být fotoaparát, kterým vše před nápravou zdokumentujete (například vyfotíte spoušť způsobenou vodou vyteklou z nefunkčního mrazáku apod.).

Zároveň byste se měli předem dostatečně připravit na zvídavé otázky prodávajícího, který se pravděpodobně bude snažit zpochybnit vaše nároky na základě nevhodného používání výrobku. Je tedy dobré si přinejmenším přečíst manuál k výrobku a před návštěvou prodávajícího se připravit na tento typ dotazů. Samozřejmě je vhodné být schopen vyčíslit nějakým způsobem vzniklou škodu – například prodejním dokladem u šatů roztržených vadou na pracím bubnu apod.

. TIP

Ve vlastním zájmu si pro podobné případy evidujte doklady o nakoupených výrobcích majících alespoň nějakou větší hodnotu. V případě náhrady škody za poškozené šaty nebo obraz se vám takové doklady budou hodit.

Prodávající se nemůže zprostit odpovědnosti
Velmi oblíbenou praktikou prodávajících je zřeknutí se odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku na jiných věcech. Z pohledu vašich spotřebitelských práv jde ovšem o absolutní právo a prodávající se nemůže této odpovědnosti svým prohlášením zprostit. Přestože by se prodávající odkazoval na nějaké takové ustanovení například ve všeobecných obchodních podmínkách, tak takovou výmluvu jednoznačně odmítněte a nenechte se tím odradit.

Právo na náhradu škody vám přisuzuje občanský zákoník
Právo na náhradu škody máte vcelku nezpochybnitelné. Horší to ale je často s jeho vynutitelností. Proč? V první řadě stojíte proti subjektu, který si smlouvy vytváří sám a často se snaží zákazníky klamat písemnými či slovními tvrzeními oslabujícími jeho nárok.

Skutečně se mnohdy v obchodních podmínkách setkáte s tím, že nárok na škodu vzniklou na třetích věcech prodávající nenese. Je to záměrné matení klientů, kteří od svých požadavků buď ustoupí, anebo je alespoň zmírní. Prodávajícím je často velká společnost, která podobné jevy řeší s mnoha zákazníky, ale vy o nich samozřejmě nevíte.