Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nesouhlasíte s poplatkem účtovaným bankou? Braňte se

aktualizováno 
Každý má právo podat stížnost, není-li s něčím spokojen. To platí i v bankovních službách. Pokud neuvažujete hned o změně banky, braňte se. Podejte reklamaci.
Bránit se je vaše právo.

Bránit se je vaše právo.

Možná jste už někdy na výpisu z účtu objevili položku, která tam neměla být. Pokud se obáváte, že jste o své peníze definitivně přišli, nezoufejte. Bránit se je vaše
právo.

„Klient má právo na srozumitelnou informaci o tom, jak má postupovat, není-li spokojen se službou, která mu byla bankou poskytnuta či je mu poskytována, a o tom, jak má podat stížnost/reklamaci.“ Tak zní ustanovení Kodexu chování mezi bankami a klienty (Standard ČBA č. 19/2005) k němuž do dnešního dne přistoupilo celkem 17 bank a spořitelen.

Podle dalších ustanovení stejného dokumentu má klient rovněž právo na informaci o postupu banky při řešení podané reklamace. Znát by měl také lhůtu, v níž bude jeho reklamace vyřízena a postrádat by neměl ani informaci o tom, jaké jsou další možnosti jeho postupu v případě, že přeci jen nebude s vyřízením spokojen.

Uvedené informace najdete u většiny bank, byť mnohdy jen zčásti, zapracované ve Všeobecných obchodních podmínkách, či podrobněji v Reklamačních řádech. Plné znění najdete obvykle na webových stránkách jednotlivých bank. Nicméně jsou banky, kterým informace o průběhu a postupech při reklamačním řízení na internetu chybí docela. Patří sem například Raiffeisenbank, GE Money Bank, ale také ČSOB.

Postup reklamačního řízení se v bankách příliš neliší
Ať už reklamaci banka nazývá stížností či podáním, princip jejího vyřizování zůstává obvykle zachován. Setkáte-li se ve své bance s něčím, vůči čemu je třeba se přinejmenším ohradit, máte prakticky jedinou možnost – podat reklamaci.

Většinou banky garantují vyřízení reklamace vždy bez zbytečného odkladu, nejpozději však ve lhůtě 30 dnů ode dne podání. Lhůty se ovšem liší podle řešené problematiky. Není tedy ničím neobvyklá i reklamace trvající 90 dnů (například u platebních karet). Pokud nemůže banka reklamaci ve lhůtě vyřídit, měli byste dostat vyrozumění o dalším postupu banky a také o stanovení lhůty nové.

Pochopitelně se také občas stane, že reklamace není vyřízena podle představ podatele. V tom případě přichází ke slovu stížnost (příklad Citibank, kdy již problém řeší jiné oddělení než které jej řešilo v prvním kole), nebo ombudsman banky, resp. jeho tým. Institut ombudsmana však funguje pouze v České spořitelně (pro celou její finanční skupinu), Komerční bance a také v Poštovní spořitelně.

Postup řešení
 1.
reklamace
 2. stížnost, resp. 2. kolo
 3. ombudsman banky (je-li zřízen)
 4. finanční arbitr, ČBA
 5.
soud


Za oprávněnou reklamaci neplatíte

Při rozhodování, zda podat či nepodat reklamaci ve své bance může napomoci (kromě výše finanční "újmy) i skutečnost, že ve většině bank za podání reklamace neplatíte. Poplatek platíte pouze v případě, že je vaše reklamace neoprávněná (o oprávněnosti, či neoprávněnosti rozhoduje banka, což nemusí být nutně v souladu s názorem klienta). Nejvíce tak zaplatíte za neoprávněnou reklamaci v eBance, a to až 350 korun (od 1.8.2007 bude tento poplatek zrušen). 

Banka Operace Poplatek
v Kč
eBanka neoprávněná reklamace 250 - 350
Poštovní spořitelna neoprávněná reklamace 200
ČSOB neodůvodněná reklamace transakce kartou 300

Pozn. poplatky za reklamace plateb do zahraničí se pohybují od 300 do 500 Kč (+ ceny zahraničních bank)

Poslední instancí před soudem je finanční arbitr nebo ČBA
Pokud však budete mít pochybnosti také o správnosti rozhodnutí v reklamačním řízení u „druhé instance“, zbývá už jen poslední možnost. Pokud se vaše pochybnosti týkají souladu nebo spíše nesouladu chování banky s ustanoveními Kodexu České bankovní asociace, pak je třeba se obrátit přímo na kancelář České bankovní asociace. Nejste-li spokojeni s řešením vámi podané reklamace v rámci banky, pak máte možnost obrátit se na kancelář Finančního arbitra ČR.

Ten je ze zákona kompetentní rozhodovat spory týkající se činností, jež upravuje zákon o platebním styku (tj. zákon č. 124/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a spory mezi osobami, které provádějí finanční převody peněžních prostředků v objemu do 50 tisíc EUR. Neuspokojí-li vás ani rozhodnutí finančního arbitra, je možné celou záležitost nechat posoudit nezávislým soudem. S tím však mohou být nemalé finanční náklady, navíc je třeba počítat i s obvykle dlouhou dobou řízení. 




Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Sonda: proč vám bezkontaktní karta odmítne při placení poslušnost

Bezkontaktní karta odmítla třikrát poslušnost. Transakce proběhla až po vložení...

Bezkontaktní karty už prakticky převálcovaly ty klasické. Používá je v Česku přes 84 procent lidí. Placení je s nimi...

Banky mají nového konkurenta. Hello bank láká na úročení peněz na účtu

Značka Hello bank! již působí ve Francii, Itálii, Belgii, Rakousku a dalších...

V Česku začala fungovat nová banka. Má obchodní název „Hello bank! by Cetelem“ a svou nabídkou chce konkurovat ostatním...

Analýza deseti bank: co už umí mobilní bankovnictví a co má úspěch

Ilustrační snímek

Mobilní bankovnictví ušlo za šest let kus cesty. Pro řadu Čechů se stalo běžnou součástí života. S chytrými telefony...

Další nabídka

Kurzy.cz

MONETA v hledáčku Société Générale? Francouzi nakoupili již 1% akcií
MONETA v hledáčku Société Générale? Francouzi nakoupili již 1% akcií

Mateřská společnost Komerční banky francouzská Société Générale kapitálově vstoupila do další domácí banky - MONETA Mon... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.