Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Networking je v módě. Nezapomeňte si s sebou vzít vizitky

aktualizováno 
Budování kontaktů a poznávání potenciálních obchodních partnerů může mít i méně obvyklé podoby. Networking je podle odborníků efektivnější než reklama.

Minutový networking funguje na podobném principu jako třeba minutové rande. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Networking je stále módnější pojem. Ale co si pod tím vlastně představit? „Základem networkingu, tedy tvoření sítě kontaktů, je poznávat lidi, kteří mohou pomoci rozvinout obchodní vztahy nebo i kariérní šance,“ vysvětluje Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy Gopas.

Při rozvíjení obchodních vztahů takto vytváříte a udržujete kvalitní kontakty, které časem mohou přivést nové zákazníky, podporu vašim klientům a pomoc v rozvoji firmy. Stáváte se součástí skupiny lidí, která vás doporučí svým kontaktům, případně pomůže v rozvoji podnikání.

Kontakty i nová práce

V offline verzi je networking kontakt na někoho, koho vám dohodí třeba bratranec, bývalý spolužák nebo známý. V online prostředí má networking mnohem větší možnosti, boom zažil s příchodem profesních sociálních sítí (typicky LinkedIn).

Kromě prostých kontaktů na lidi z jiných oborů může networking hrát svou roli i při hledání práce. Mnoho dobrých zaměstnání se nikdy nedostane na stránky náborových firem nebo novin. Zaplní se „na doporučení“. A čím vyšší pozice, tím častěji tomu tak je. I když je práce inzerována, je dobré znát někoho uvnitř nové organizace, kdo pomůže dostat se dovnitř.

Pootevření dveří

„První kontakt, takové to pootevření dveří, které mohou zprostředkovat právě networkingová setkání, tvoří podle mého tak sedmdesát procent úspěchu při navazování nových obchodních vztahů,“ říká k tomu Jan Dvořák. 

Může se hodit

Hledáte práci? Podívejte se na jobDNES.cz.

Potřebujete profesionální životopis? Vytvořte si ho zdarma, rychle a jednoduše na jobDNES.cz.

Networkingová setkání fungují. Pořádá je třeba Petr Krejčí, který jako první v České republice podobný koncept přivedl k životu. Jeho Minutový networking funguje na podobném principu jako třeba minutové rande. „Během hodiny se spolu setká deset až dvacet lidí. Vymění si kontakty, popovídají o tom, co dělají. Po té formálnější části večer přejde do takového neřízeného networkingu, každý se může setkat s každým a třeba dopovídat, co se nestihlo,“ říká Krejčí.

Obdobná setkání v rámci Minutového networkingu, která propojují zajímavé lidi z různých oborů, probíhají zhruba jednou do měsíce, a to v Praze, Brně nebo Ostravě. Účastníky, především majitele firem, kompetentní zaměstnance či zajímavé osobnosti, vybírá sám Petr Krejčí a zve je na akci e-mailem. Platí se jednorázově za účast.

Pořádáním networkingových setkání se zabývá v dnešní době řada agentur. Organizují je ale také různé oborové, regionální podnikatelské organizace jako nástroj pro podporu svého byznysu.

Nízkonákladová aktivita

„Obchodní svět vždy fungoval na úrovni kontaktů, sdružování zájmových skupin. Je obecně známo, že business networking je cenově efektivnější metoda získávání nových obchodních příležitostí než reklama,“ říká Jan Dvořák.

Připomíná, že networking je nízkonákladová aktivita, která vyžaduje spíše osobní nasazení než peníze společnosti. Výsledky jsou závislé pouze na úsilí a komunikaci. „Cílem ale není zúčastnit se jedné networkingové akce, posbírat 20 vizitek a všechny následně obvolat jako potenciální zákazníky,“ zdůrazňuje Jan Dvořák a dodává: „Úspěch leží jinde, jde o vytváření a dlouhodobé budování obchodních vztahů, které v případě nastavení dobrého vztahu založeného na důvěře mohou přinést mnoho doporučení ze třetích stran.“

Jeho slova potvrzuje i Petr Krejčí. „Vždy se zamýšlím nad tím, koho pozvu. Nechci marketéry, kteří něco prodávají, chci opravdu zajímavé lidi. Každý pak dostane i papíry s fotkami těch, s nimiž se setkal, a informacemi o nich. Může si tam zapsat svoje poznámky a postřehy. Opravdu to není tak, že po akci máte hromadu vizitek a nic moc nevíte.“ Přesto upozorňuje: „Vizitky si na setkání rozhodně nezapomeňte. A připravte si úvodní představení na zhruba dvacet vteřin.“

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Poradna: jaké jsou záludnosti zkušební doby v novém zaměstnání

Ilustrační snímek

Cílem zkušební doby je, aby se zaměstnavatel a nový zaměstnanec lépe poznali a rozhodli se, zda chtějí ve spolupráci...

Další nabídka

Kurzy.cz

Rozbřesk: ČNB nic nebrání nasadit vyšší rychlost. Koruna na post-exitovém maximu
Rozbřesk: ČNB nic nebrání nasadit vyšší rychlost. Koruna na post-exitovém maximu

ČNB zatím její prognóza vychází, minimálně u dvou nejsledovanějších ukazatelů, a sice u inflace a HDP. Do příštího leto... celý článek



Najdete na iDNES.cz