Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nevychovanost může zničit kariéru

aktualizováno 
Kdo komu podává ruku, kdo první zdraví, komu můžete navrhnout tykání a dokdy odpovědět na dopis či e-mail? Jaká jsou pravidla slušného chování v zaměstnání?

Výkonný a odborně zdatný kolega, který při příchodu do práce ani nepozdraví, mnoho sympatií a obliby u svých spolupracovníků určitě nezíská. Profesionální zdatnost je sice na prvním místě, ale zaměstnavatelé i kolegové nás hodnotí i podle vystupování.

Chování ke kolegům v práci by mělo odpovídat obecně vžitým a platným pravidlům. Podle personalistů a odborníků na mezilidské vztahy je znalost zaměstnaneckého bontonu nedílnou součástí úspěšné kariéry. "Měl jsem mezi zájemci o práci muže, který splňoval všechny požadavky na obsazované místo. Když ale došlo k osobnímu jednání, nestačil jsem se divit," vypráví Jan Kostelník, majitel obchodní firmy z Moravy. "Dotyčný jednal velmi familiérně, a dokonce mi nabídl tykání. Je pravda, že byl v přibližně stejném věku, ale i tak mě to dost zaskočilo a odradilo. Raději jsem hledal dál."

Kdo zdraví první?

Drbům lze zabránit otevřeností.
Více ZDE.

Pravidla slušného chování v zaměstnání se řídí takzvanou funkční hierarchií - zvyklosti bontonu se řídí podle pozice. První tedy zdraví podřízený nadřízeného, i když je nadřízený mladší muž a podřízená starší žena. To samé platí u podávání ruky a představování. Nabízet tykání smí také pouze výše zařazený pracovník. "Pokud ovšem mladý šéf oddělení přijde třeba do účtárny a první pozdraví své níže postavené kolegyně nebo kolegy, jeho autoritě by to nemělo ublížit - naopak," myslí si psycholog Vladimír Täubner. "To, že je nadřízený zdvořilý, může jemu i atmosféře na pracovišti jen prospět." U kolegů ve stejném postavení zase přicházejí ke slovu obecná pravidla. Tedy muž zdraví ženu a pouští ji do dveří. S podáváním ruky nebo tykáním má začínat něžnější pohlaví.

Jiný kraj, jiný mrav

S odlišnými zvyklostmi je možné se setkat například při práci v zahraničí nebo u mezinárodních či zahraničních firem působících v Česku. Tady je namístě přichystat si trochu tolerance a nadhledu. "Jestliže někdo hledá práci a uvažuje o mezinárodní firmě, měl by si nejdříve zajistit všechny dostupné informace o firemní kultuře, o tom, jaké jsou komunikační zvyklosti u daného zaměstnavatele," doporučuje Petr Mutinský, ředitel společnosti Robert Half Czech Republic. Nebudete pak překvapeni, když vám každý kolega na potkání začne tykat, jak je zvykem například v amerických společnostech. Vyhnete se i šoku z každodenního ranního společného cvičení nebo nošení uniforem v některých asijských firmách.

Moment, telefonuji!

Kvůli alkoholu můžete dostat výpověď.
Více ZDE.

V práci je také třeba dodržovat přednost služebních povinností před soukromými. Když musí zákazník čekat deset minut, než se slečna za pultem, v recepci či u přepážky vypovídá s kamarádkou, je to od ní neslušné a neprofesionální. To platí i o telefonech. Soukromé hovory v některých firmách ani nejsou povoleny, a pokud ano, nelze je vyřizovat na úkor pracovních povinností. Soukromý mobil by rozhodně neměl začít hlasitě zvonit při pracovní schůzce či na poradě. A pokud nemůžete přijmout služební hovor, slušnost velí ozvat se zpět při nejbližší příležitosti. Také korespondence má svá pravidla. Pracovní e-mail má mít maximálně 20 řádek. Pokud je delší, je dobré uvést na úvod omluvu. Na e-maily, které vyžadují odpověď, se má odpovídat téměř okamžitě. Za zpoždění odpovědi delší než dva dny je dobré se omluvit.

Jak byste hodnotil/a chování svých kolegů na pracovišti?

  • Ve stresu někdy na zdvořilost zapomenou 26 %
  • Pokud se ozvu, začnou se chovat ohleduplněji 5 %
  • Připomíná mi to pravidla džungle 39 %
  • Chovají se většinou zdvořile 30 %

    Hlasovalo 323 lidí
    Zdroj: jobs.cz


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Ode dneška až do penze. Zážitky mladých a rady, jak přežít první práci

Je to šok. Jeden den sedíte ve školní lavici, druhý za pracovním stolem. Ve zcela novém světě. Musíte si zvyknout na pravidla, zodpovědnost, stereotypní režim...  celý článek

Ilustrační snímek
Deset kroků, díky nimž projdete úspěšně pohovorem

Právě teď je velmi vhodná doba ke změně zaměstnání, pokud o ní uvažujete. Sháňka po odbornících je totiž obrovská. Psycholožka Stanislava Klocová radí, na co...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.