Nezoufejte, i když chybějí známosti

Máte zařídit něco v instituci, kde vás vůbec neznají. Dávají vám najevo, že jste pro ně nedůležití, chovají se povýšeně. Nechávají vás čekat, se slíbenými odpověďmi a opatřeními meškají, nechávají se prosit. Jinak by to ale vypadalo, pokud byste byli známým sportovcem, zpěvákem, vysokým politikem, důležitým novinářem či vicemiss republiky. To by se možná mohli přetrhnout, byli by samý úsměv a servilní ochota.

Čím je ovšem takový "ředitel zeměkoule", se kterým máte jednat, povýšenější na neznámé, tím víc se obvykle ponižuje před svými nadřízenými. A toho můžete využít a dosáhnout svého.

Ať už víte nebo ne, který referent má na starosti vaši záležitost, udělejte ještě před prvním jednáním s ním jeden krátký telefonát. A sice zavolejte na sekretariát nejvyššího šéfa v dané instituci. Beze strachu z vysoce postavených sekretářek či asistentek. Je pravidlem, že nejvyšší manažeři si vybírají sekretářky ani ne tak podle křivek těla, ale podle pracovitosti, ochoty, znalostí.

Zavolejte tedy sekretářce ředitele a zeptejte se, který referent má na starosti vaši záležitost. Klidně jí vysvětlete, že se ptáte právě proto jí, abyste v budoucnu už nemuseli obtěžovat. A že se na ni obracíte právě proto, že má o celé firmě největší přehled. Každý rád slyší, že má skvělý přehled. Každý je rád, je-li minimálně obtěžován.

Navíc je obojí i pravda, takže nejde ani o komunikační trik. Když se dozvíte, kdo bude mít na starosti vaši záležitost, volejte již přímo jemu. A podle pravdy můžete říci: "Dobrý den, posílají mne za vámi od generálního ředitele, kde mi řekli, že to a to se mnou jistě přijatelně vyřídíte. Kdy se mohu zastavit?"

Vaše šance uspět pravděpodobně o hodně stoupnou. Protože člověk nemá vždycky jen to, co si zaslouží, ale hlavně to, co si vyjedná.