Občan a úřad

| foto: Profimedia.cz

Nový zákon na ochranu spotřebitelů vás může připravit o milióny

  • 4
V poslední době byla v České republice přijata celá řada změn v oblasti ochrany spotřebitele, které se týkaly jak ochrany před nekalými obchodními praktikami, tak i regulace reklamy a cen. Jak vysoké pokuty hrozí podnikatelům?

Postup státních orgánů vůči podnikatelům s cílem zamezit nevhodné obchodní praktiky se zpřísňuje a zintenzivňuje.Poslední změnu v oblasti ochrany spotřebitele přinesla novela zákona o ochraně spotřebitele ze dne 29. května 2006.

Odstrašující pokuty?

Pokuty za jakékoli porušení pravidel stanovených zákonem o ochraně spotřebitele byly zvýšeny z původní maximální výše 1 mil. Kč na 50 mil. Kč. Obdobně byly zvýšeny i pokuty dle zákona o obecné bezpečnosti výrobků, zákona o technických požadavcích na výrobky a zákona o potravinách a tabákových výrobcích. Cílem je odstrašení podnikatelů od porušování zákonných pravidel. To ale neznamená, že by nejvyšší možná pokuta mohla být uložena i za drobný přestupek. Při stanovení výše pokuty musí dozorující orgán vždy přihlížet k povaze protiprávního jednání a k rozsahu jeho následků.

Také počet orgánů, které mohou podnikatelům uložit pokuty za porušení pravidel na ochranu spotřebitele, se zvýšil. Patří mezi ně Česká obchodní inspekce, Česká zemědělská a potravinářská inspekce, orgány ochrany veřejného zdraví, orgány veterinární správy a nově také živnostenské úřady a celní úřady, jejichž pravomoce byly podstatně rozšířeny. Kromě ukládání pokut mají pracovníci těchto orgánů dalekosáhlé kompetence při výkonu svých kontrolních oprávnění. Právo vstupovat do veškerých provozoven a objektů podnikatele, požadovat potřebné doklady a údaje, ověřovat totožnost, odebírat za náhradu vzorky a další.


Povinná písemná forma

Mezi další změny patří i povinnost podnikatele vydávat písemná potvrzení o převzetí objednávky, které je nutné vydat zákazníkovi v případě, že služba není poskytnuta na počkání. Potvrzení musí obsahovat označení předmětu služby, její rozsah, jakost, cenu za provedení služby a termín jejího plnění. Také o uplatnění reklamace je podnikatel nebo jiná osoba určená k provedení opravy nově rovněž povinna vydat spotřebiteli písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.

V případě, že podnikatel poskytuje služby nebo prodává výrobky mimo ohlášenou svoji provozovnu, je nově povinen písemně informovat o podmínkách reklamace spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, a o provádění záručních oprav. Nesplnění těchto nových povinností, tak jako i ostatních zákonných povinností přitom může být sankcionováno pokutou až do uvedené výše.

Nekalé obchodní praktiky

Zákon o regulaci reklamy zakázal již na začátku letošního roku reklamu uvádějící „zvláštní nabídku“, aniž by prodávající měl zajištěno dostatečné množství zboží vzhledem k předpokládané poptávce. Tento zákaz je přitom pouze první vlaštovkou z celé řady zákazů klamavých a agresivních obchodních praktik obsažených v nové evropské směrnici o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu. Nejpozději od poloviny příštího roku tak mohou čeští podnikatelé očekávat přijetí dalších výslovných zákazů a omezení nejrůznějších obchodních praktik.

Více informací na:

Sdružení na ochranu spotřebitele
www.spotrebitele.info

Česká obchodní inspekce
www.coi.cz

Státní zemědělská a potravinářská inspekce
www.szpi.gov.cz

Evropské spotřebitelské centrum
www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/esc

nezřídka bossing) jsou různé.

popisekKONTAKTY NA SPRÁVNÉ LIDI
Jak je jednoduše získat?