O jakou banku čeští klienti nestojí

  • 97
Přestože banky inovují své produkty, nabízejí stále něco jiného, než co bych jako zákazník potřeboval. Proto jsem se pokusil sepsat, co v nabídce bank postrádám - třeba mě některá z nich vyslyší. Co mi tedy na bankách vadí a co bych chtěl změnit? Čím by mě banka přesvědčila, abych se stal jejím klientem?

Před pár dny jsem od své banky dostal dopis říkající (jinými slovy) zhruba toto: "Za těch pár let, co u nás máte běžný účet, jsme sice zvýšili veškeré poplatky, ale smlouva není napsána dost pružně, abychom mohli zhoršit úplně všechny parametry. Proto se do měsíce dostavte na pobočku podepsat novou smlouvu, jinak Vám účet zrušíme. Až přijdete, budete čekat hodinu nebo víc, pokud budete mít mimořádné štěstí, možná i míň."

 

Drobný podnikatel si nemůže na bance vymoci smlouvu ušitou na míru. Nemůže ani snadno přejít ke konkurenční bance, protože své číslo účtu uvedl ve smlouvách s obchodními partnery. Proto mu nezbývá, než trpně přijímat podmínky banky a doufat, že se jednou vynoří banka slušnější. Co bych od ní očekával?

 

1. Ve smlouvě nebude "poplatky může banka kdykoliv jednostranně měnit", ale "poplatky, platné v době uzavření smlouvy, smí banka jednostranně zvýšit

Víte, jak vyzrát na jeden z bankovních poplatků? Nechte se inspirovat ZDE.

nanejvýš o míru inflace a nesmí zavádět poplatky  nové".

 

2. Banka může účtovat vysoké poplatky za osobní vyřizování těch věcí, které se dají vyřídit po telefonu nebo internetu, symetricky by však měla zaplatit smluvní pokutu, pokud klient bude muset čekat na obsloužení déle než 15 minut ve věci, kterou nelze vyřídit na dálku.

 

3. Banka může účtovat vysoké poplatky za hotovostní operace, pak ale nesmí nutit klienta, aby některé operace prováděl výlučně v hotovosti. Například jedna banka vyžaduje placení za pronájem vlastních bezpečnostních schránek pouze v hotovosti na pokladně. Jiná banka účtuje převedení peněz z osobního účtu na majetkový účet jako výběr a vklad v hotovosti, přestože je provádí na bezhotovostní přepážce.

Chcete informace o běžných účtech? Navštivte naši speciální sekci.

 

4. Banka je povinna mít kvalifikovaný personál a zaplatí smluvní pokutu za ztrátu času plynoucí z chyb personálu. V jedné bance jsem se dozvěděl, že určitému produktu rozumí pouze vedoucí pobočky, a ta nemá právě čas, takže ať zkusím jinou pobočku. V jiné bance se mnou uzavřeli smlouvu o poskytování služby, kterou vůbec neposkytují. Ve skoro každé bance zaměstnanci pravidelně odbíhají se poradit se zkušenějšími kolegy. Nejednou jsem musel opětovně navštívit pobočku kvůli chybě personálu.

 

Až mi některá banka nabídne výše uvedené, podstoupím to martyrium a přejdu k ní.

 

I proti bankám je možné se vzbouřit. Víte jak? Nechte se inspirovat ZDE.

 

Jak si představujete ideální banku vy? A nakolik se realita vzdaluje od vašich představ? Souhlasíte s požadavky uvedenými v článku? Jaké byste přidali? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.