O výběru pojišťovny by měla rozhodnout výše odškodnění

- Hlavním argumentem pro výběr je maximální suma odškodnění, se kterým může počítat v případě havárie poškozený - takzvané pojistné krytí. Za stejnou cenu totiž některé ústavy poskytují větší částku než jiné. Viníkovi hromadné dálniční havárie nic nebudou platné dárky a bonusy, když bude muset doplácet poškozenému peníze jen proto, že škoda překročila maximální limit jeho pojistky. Na druhém místě by při rozhodování mělo stát dobré jméno a renomé pojišťovny a až na dalších příčkách různé výhody. Ovšem s jednou připomínkou - hodnota dárků a bonusů někdy může kompenzovat příplatek za vyšší odškodné.

V čistém porovnání pojistného a výše krytí jsou na tom nejlépe Komerční a Chmelařská. Mají sice jediný tarif, v něm ovšem poskytují za ceny srovnatelné se standardní nabídkou konkurentů vyšší odškodnění - 54 milionů korun pro škody na zdraví a patnáct milionů korun pro újmy na majetku namísto běžných osmnácti, respektive pěti milionů korun. Chmelařská přitom také rozlišuje cenu podle polohy bydliště klienta.

NA CO SI DÁT POZOR
PŘI VÝBĚRU POJIŠŤOVNY

- na výši odškodnění, je lépe připlatit si za vyšší sumu krytí
- na možnosti rozložení pojistného do splátek a zda v tomto případě pojišťovny celkovou částku zvyšují
- na finanční sílu pojišťovny, kriteriem může být výše základního jmění
- u dárků a slev je třeba zjistit si bližší podmínky jejich získání

Téměř všichni konkurenti mají samozřejmě také možnosti vyšších maximálních částek odškodného, zájemci si ovšem musí připlatit - u Škody Felicia zhruba dvě stě až tři sta korun.

Je pravdou, že havárií s vyšším úhrnným odškodněním než deset milionů korun je na silnicích v současné době jako šafránu. V posledních deseti letech se odehrály dvě - v rámci nehody autobusu na Slovensku vyplácela Česká pojišťovna před čtyřmi lety dvacet milionů korun, loňská srážka autobusu s nákladní tatrou u Kladna si vyžádala deset milionů. Je ovšem nutno mít na paměti, že na silnicích je stále více aut - včetně luxusních vozů, takže riziko velké škody se zvyšuje. Kromě toho obrovské náklady si může vyžádat zavinění nehody v zahraničí. Když motorista zraní dobře placeného zahraničního manažera podniku, nikdy se nedoplatí na úhradách jeho ušlého výdělku.

A co renomé pojišťoven? Zrovna Komerční s Chmelařskou, které dopadly v předešlém srovnání nejlépe, za sebou nemají zrovna dlouhou historii. Za první z nich ovšem stojí největší bankovní ústav v zemi, ve druhé má podíl Československá obchodní banka. I zbytek peletonu se sestává převážně z pojišťoven se silnými tuzemskými partnery či filiálek zahraničních obrů.

Posuzování renomé pojišťovny chce ovšem individuální přístup, záleží také na zkušenosti zájemce třeba s havarijním pojištěním. A pro uklidněnou - v případě krachu ústavu přebírá všechny závazky a povinnosti související s povinným ručením Česká kancelář pojistitelů, takže poškození by neměli v žádném případě přijít zkrátka.

U DÁRKŮ POZOR NA CHYTÁKY
Dárky a výhody poskytované pojišťovnami by neměly být hlavním kritériem výběru, ale v některých případech mohou kompenzovat dražší exkluzivní tarif. Jedničkou v počtu různých výhod je Česká pojišťovna. V jejím menu je zvýhodněný úvěr od dceřiné společnos

Pojištění naruby
Povinné ručení je jednou věcí výjimečné. Pojišťovnu totiž v podstatě vybíráme pro toho druhého, pro toho, do jehož auta jsme se trefili tím svým.
Ne my, ale on bude jednat s úředníky "naší" pojišťovny o výši náhrady, on je prokleje, pokud částka nesplní jeho představy, on je zahrne telefonáty, pokud výplata peněz nabere zpoždění. A vůbec ho nebude nezajímat, na základě čeho jsme si pojišťovnu vybrali, na jaké výhody nás nalákala.
Samozřejmě, že i pro nás je rozhodnutí, které pojišťovně se upíšeme, důležité. Přinejmenším v tom, kolik je za nás ochotna v případě nehody zaplatit.
Jinak je volba pojišťovny jakýmsi vánočním dárkem pro všechny ostatní řidiče, se kterými se můžeme potkat na silnici. Přáním většiny motoristů samozřejmě je, aby ho nikdy nerozbalili ani oni, ani ti druzí. Ovšem stát se může všechno. Po nehodě, kterou jsme nezavinili, nám tak nezbývá než doufat, že při výběru tohoto "dárku" byl ten druhý řidič stejně odpovědný jako my.
Petr Orálek
ti Home Credit ve výši patnáct tisíc korun, na kterém klient ušetří zhruba tisícikorunu. K tomu může zájemce dostat dvě stě korun na dálniční známku, telefonní záznamník, stejně jako bezplatné asistenční služby v tuzemsku a příspěvek 25 korun na každou pětisetkorunovou platbu u čerpadel Benziny. Ostatní pojišťovny vsadily především na asistenční služby, bezplatné úrazové pojištění, příspěvky na benzin a nejrůznější hry.

Avšak nabídka České pojišťovny stejně jako některé vábničky konkurence skrývají různá úskalí. Kdo chce od největšího ústavu dvě stě korun na dálniční známku, nesmí si myslet, že je dostane na ruku na přepážce. Zájemce si musí nejprve pořídit kartu CCS, bez ní příspěvek nedostane. To předpokládá dát vstupní vratný vklad ve výši jednoho tisíce korun a počítat s tím, že za každou transakci včetně koupě známky si Česká společnost pro platební karty strhne poplatek 1,5 procenta. Telefonní záznamník zase není drahý doplněk k domácímu přístroji, ale jen na půl roku pronajatá hlasová schránka u Telecomu.

Také lákadla konkurence je třeba si občas prohlédnout pod lupou. Třeba bezplatné úrazové pojištění u Generali zahrnuje pouze krytí pro smrt a trvalé následky vzniklé při nehodě, na lehčí úrazy se nevztahuje. ČS-Živnostenská se zase snaží získat zájemce na kontokorent u České spořitelny, ten však může získat každý její klient s patřičným příjmem. Stejně tak poskytuje slevu čtyřicet haléřů na jeden litr paliva u benzinových stanic Paramo, kterých je v České republice pouze dvacet osm. Kdo tedy nebydlí v blízkosti některé z nich, může přijít zkrátka.

NĚKTERÉ ASISTENCE JSOU I PRO VINÍKA
Odtah havarovaného či porouchaného auta třeba ze Španělska, ale i jen ze sousedního Německa, může přijít na desetitisíce korun. Levní nejsou ani opraváři nebo třeba pouhý příjezd jeřábu, který je nezbytný pro naložení rozbitého auta. Bezplatné asistenční služby v zahraničí nebo i v tuzemsku proto mohou cenu zaplacenou za povinné ručení několikanásobně navrátit i v případě pouhé drobné opravy.

Asistenční služby nyní nabízí k ručení kdekdo, je však třeba rozlišit, jestli se jde o produkt pro poškozeného nebo zahrnuje i viníka, tedy klienta pojišťovny. Například Česká pojišťovna zaplatí v zahraničí odtah či opravu poškozenému, ale nikoli vlastnímu zákazníkovi, který nehodu zavinil. Naproti tomu Allianz, která má ze všech zřejmě nejpropracovanější nabídku této služby, hradí vše potřebné i hříšníkovi. Pojem "vše potřebné" přitom zahrnuje výlohy za příjezd služby, opravu, odtah, příjezd a použití jeřábu, a dokonce ubytování nejen v případě havárie, ale i při zcizení vozidla.