Pohádkový obchod řídí už čtyři generace. Rozmazlují zákazníky i prodavače

O obchodní dům v německém Waldkirchenu u českých hranic se stará už čtvrtá generace rodiny Garhammerů. A zákazníci i zaměstnanci si tu připadají trochu jako v pohádce.

"Chceme, aby se lidé v obchodě cítili jako doma, aby poznali zázemí skutečně rodinné firmy," říkají bratři Johannes a Christoph. | foto: Linda Burdová

Bylo to někdy před Vánocemi roku 1896, kdy Johann Garhammer slavnostně otevřel svůj obchod. Do domu na náměstí ve Waldkirchenu se lidé hrnuli. Ve smíšeném zboží mohli nakoupit od látek po potraviny. Čas utíkal a byznys vzkvétal. Jenže pak přišla válka a všechno bylo zničeno.

Dcera Johanna Garhammera se však rozhodla rodinný podnik obnovit. Se svými dvěma bratry dům zrekonstruovala a opět za pultem vítala sousedy. Žezlo obchodníka v 60. letech převzal její syn Johannes. "Tatínek se rozhodl, že obchod zaměří především na módu, a začal celou budovu postupně přestavovat," vypráví současný šéf obchodního domu Garhammer Johannes Huber.

Na rozdíl od svých předků, kteří měli tisíc metrů prodejní plochy, se on stará o zboží na víc než šesti tisících metrech čtverečních. A je na to pyšný. Stavba z 19. století se tak rozrostla do šířky i do výšky, ale původní historickou fasádu se podařilo zachovat.

Šedesát tisíc stálých zákazníků

Dům má tři poschodí a je přeplněný módou známých světových značek. Obléknou se zde všechny věkové kategorie. Do městečka s deseti tisíci obyvateli nedaleko českých hranic jezdí za nákupy lidé z širokého okolí.

Fakta

Modehaus Garhammer

  • Obchod se smíšeným zbožím založil ve Waldkirchenu v roce 1896 Johann Garhammer.
  • Po něm převzala podnik jeho dcera, která ho předala svému synovi Johannesovi. Ten obchod rozšířil a začal zákazníkům nabízet převážně módu a módní doplňky.
  • Nyní vedou firmu se 400 zaměstnanci synové Johannes a Christoph.

"Udělali jsme si průzkum a máme celkem 60 tisíc stálých zákazníků, tedy těch, kteří vlastní zákaznickou kartu. Polovina z nich k nám jezdí z míst vzdálených víc než 35 kilometrů," říká Johannes Huber.

Celou dobu, co mi vypráví rodinný příběh, nezapomene pozdravit každého příchozího zákazníka. Vede mě k obyčejnému dřevěnému pultu na dohled od vchodových dveří, který v tom moderním prostoru zářícím barvami působí trochu nepatřičně. Ale je to důležité místo – tady musí vždy někdo z rodiny stát a být hostům k dispozici, vedle mnoha prodavačů. Teď tu je právě Johannes senior. Pomáhá, ale do obchodní strategie svým nástupcům už nezasahuje.

"Chceme, aby se u nás lidé cítili jako doma, aby poznali zázemí skutečně rodinné firmy. Proto tu máme zdarma k dispozici kávu a nealkoholické nápoje. Pokud má někdo chuť, může si dát i správně vychlazený sekt. Chceme být hlavně dobří hostitelé," říká dvaačtyřicetiletý muž, který podnik vede ještě se svým o deset let mladším bratrem Christophem.

"Je nás celkem pět sourozenců, ale sestry a starší bratr se rozhodli jít jinou cestou. Jsem moc rád, že můj mladší bratr se ke mně před dvěma lety přidal. Rozhodujeme o všem spolu a rozumíme si. Musím říci, že svou práci opravdu miluji, nedovedu si představit nic lepšího," svěřuje se obchodník.

O zaměstnance se starají jako o vlastní

Drží se čtyř pilířů správného podnikání. Zaprvé je to nabídka kvalitní módy. Chtějí uspokojit co nejvíce zákazníků, a tak vybírají takový sortiment, aby mohli konkurovat i velkým obchodním domům třeba v Pasově nebo i Mnichově. "Nekupujeme zboží přes katalogy, ale sami jednou za čas vyrážíme do Paříže, Milána, Londýna, do Spojených států, kde si u módních značek vybíráme každý kus zvlášť," říká Johannes.

Druhým pilířem jsou zaměstnanci. Jsou jich celkem čtyři sta a u Garhammerů se o ně opravdu starají. Nejenom že mají nadstandardní mzdu, v průměru je to 2 100 eur měsíčně (přibližně 53 tisíc korun), ale dostávají i prémie z obratu, mají třináctý plat na dovolenou a čtrnáctý na Vánoce. Mohou čerpat 30procentní slevy na zboží a zaměstnavatel jim spoří na stáří.

"Pracovníci jsou motorem našeho podniku. Musí být spokojení v práci, aby mohli motivovat zákazníky. A je pravda, že fluktuace je u nás minimální. Máme tu rodiny, z nichž tu pracuje již druhá generace," dodává mladý muž. Sedmdesát procent zaměstnanců jsou prodavači. Ptám se, proč tak vysoké číslo. Odpověď je jasná. Ze 40 procent jde o částečné úvazky, zvláště pro matky s dětmi, které chodí do práce třeba jen dva dny v týdnu. A je tu také hodně lidí starších 50 let.

Zkouší se doma, nikoli v kabince

Třetím pilířem je servis pro zákazníky. Kromě občerstvení je to možnost nechat si upravit oblečení podle potřeby, například zkrátit kalhoty. A zajímavou službou je, že si vybrané zboží nemusíte zkoušet v kabince, ale vezmete si ho domů, a pokud vám nesedne, vrátíte ho. Do dvou, tří nebo i do deseti dnů. "Je možné, že taková služba funguje, aniž byste přišli o velké peníze?" zní moje otázka. "Z 99 procent se s takto půjčeným zbožím nic nestane a vrátí se nám v pořádku. Důvěřujeme zákazníkům a oni si toho váží."

Je pravda, že ceny zboží jsou tu trochu vyšší než v jiných obchodních domech, ale za ten příjemný nákup to stojí. Především Němci a Rakušané tu utrácejí někdy i pětimístné cifry. Běžná cena jednoho nákupu je však kolem 150 eur. "Podnikatelé teď často reptají, že doba obchodům moc nepřeje, ale my si nemůžeme stěžovat," doplňuje Johannes.

A jaký je ten čtvrtý pilíř? Propojení s regionem. Podnik patří k největším zaměstnavatelům v oblasti Freyung-Grafenau, a snaží se tak dělat reklamu nejenom sobě, ale i celému kraji. Když budou turisté jezdit do Waldkirchenu a okolních měst, tak si tu také nakoupí. Bratři Johannes a Christoph pořádají jednou za rok velkou módní přehlídku pro 1 600 hostů a občas i nějaké koncerty. Například teď vánoční gospel.

Za svou práci získali už několik národních ocenění – za kvalitu a obchod. Dostali i nabídky přenést svůj projekt do jiných německých měst, ale odmítli. "Naše služby musí být na vysoké úrovni. Došli jsme k názoru, že naše obchodní filozofie je uskutečnitelná pouze tady. Chceme být osobně ve styku se zákazníky, a to bychom na pobočkách nebyli," vysvětluje důvody Johannes Huber. Plány má jiné. Dům do roka ještě rozšířit o tři tisíce metrů čtverečních a kromě módy nabízet na střeše i luxusní restauraci. Práci tak získá dalších třicet až čtyřicet lidí, přičemž nové kolegy chce hledat i v Česku.

A co pátá generace podnikatelů – bude? "Nemám strach, že by se v budoucnu v rodině nenašel pokračovatel. Je nás hodně, sám mám tři děti," dodává Johannes.

  • Nejčtenější

Podnikání střídaly chyby i ztráty. V Babicích dnes mají úspěšné České tropy

23. března 2024

Podnikatelský příběh Pavlíny Molkové začal před více než třicet lety ve Švýcarsku. „Všimli jsme si...

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto nabourané na parkovišti. Kdo uhradí škodu?

29. března 2024

Poškozená vozidla na parkovištích v sídlištích, u obchodních domů, sportovních center či v...

Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se mění. K lepšímu, či horšímu?

22. března 2024

Stěhování, rozvod, vážná nemoc nebo jen možnost ušetřit na splátkách, to jsou důvody, proč se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Auto nabourané na parkovišti. Kdo uhradí škodu?

29. března 2024

Poškozená vozidla na parkovištích v sídlištích, u obchodních domů, sportovních center či v...

Nákup stavebního pozemku na úvěr a bez zástavy? Pomůže stavební spořitelna

28. března 2024

Pořízení stavebního pozemku je dobrá investice. Ať už jako startovací pozice pro děti, pro uchování...

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...