Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ochrana olympijských symbolik

  9:52aktualizováno  9:52
V době trvání olympijských her zaplavuje média nejen reklama "hrdých partnerů", ale i těch, kteří své výrobky někdy i dost překvapivě spojují s olympijskou symbolikou. Přestože by se mohlo zdát, že olympiáda je tak nějak všech a podporovat ji může každý, užití olympijských symbolik pro komerční účely upravuje nejen v České republice speciální zákon.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

V době trvání olympijských her zaplavuje média nejen reklama "hrdých partnerů", ale i těch, kteří své výrobky někdy i dost překvapivě spojují s olympijskou symbolikou. Přestože by se mohlo zdát, že olympiáda je tak nějak všech a podporovat ji může každý, užití olympijských symbolik pro komerční účely upravuje nejen v České republice speciální zákon. ČSSR už v roce 1982 podepsala rukou svého tehdejšího velvyslance v Keňské republice Nairobskou smlouvu o ochraně olympijského symbolu, která byla přijata za účasti československého zástupce na diplomatické konferenci v září 1981, ale ani ČSSR, později ČSFR či Česká republika tuto smlouvy neratifikovaly. Zákon o ochraně olympijských symbolik byl přijat až v roce 2000 s tím, že jak uvádí důvodová zpráva k zákonu, byl návrh zákona připravován prakticky od roku 1985 na půdě Československého olympijského výboru resp. pozdějšího Českého olympijského výboru ve spolupráci s bývalým Ústavem pro vynálezy a objevy, resp. jeho právními nástupci.

Text zákona č. 60/2000 Sb.

Zákon č. 60/2000 Sb., o ochraně olympijských symbolik (dále jen "Zákon") tak, vedle obecné úpravy práva k ochranným známkám, kterými většina olympijských symbolik je, upravuje užívání olympijských symbolik zejména pro komerční účely. Olympijskými symboliky jsou olympijský symbol, olympijská vlajka, olympijské heslo, olympijský oheň, olympijská pochodeň, olympijská hymna, olympijské emblémy, ale i výrazy "olympijský" a "olympiáda".

Zákon stanoví, že jakékoliv užívání olympijských symbolik, popř. označení, které tvoří či obsahuje olympijská symbolika nebo jejich část, pro obchodní, reklamní nebo jiné obdobné účely je možné pouze na základě předchozího písemného zmocnění, které může udělit Český olympijský výbor. Ten zastupuje na území České republiky Mezinárodní olympijský výbor, jakožto výhradního nositele práv k olympijské symbolice. Český olympijský výbor však v praxi uděluje souhlas pouze k užití emblému a vlajky Českého olympijského výboru či dalším jeho odvozeným olympijským symbolům. K jiným než shora uvedeným účelům je samozřejmě možné symbolika užívat, pokud takové užití nebude zásahem do práv k ochranným známkám. V průběhu trvání olympijských her tak samozřejmě mohou všechna média, nejen oficiální partneři her nebo českého olympijského týmu, vydávat či vysílat olympijské speciály zpravodajské či publicistické. Pokud jsou takové speciály sponzorovány osobami, které nejsou oficiálními partnery olympiády či národních týmů, pak může být problematická reklama, obsahující název či výrobek partnera ve spojení s některým z olympijských symbolů či pouhým výrazem "olympijský". Metodika užívání olympijské symboliky vydaná Českým olympijským výborem uvádí jako příklad komerčního užití i "noviny, pokud je na stejné straně reklama i PR článek". Takový výklad je ale příliš extenzivní a nemůže obstát, neboť pak by na stránkách obsahující zpravodajství či publicistiku z olympijských her nebo i jakoukoliv jinou zmínku o olympijských hrách (při vědomí toho, že chráněný je i samotný výraz "olympijský") nemohla být jiná reklama, než reklama oficiálních partnerů olympijských her či českého olympijského týmu.

Problematické ale může být následné využití sportovců, účastníků olympijských her v reklamě jinými osobami než oficiálními partnery, pokud jsou v reklamě obsaženy olympijské symboly (např. na oblečení sportovců) a sporné může být v takové reklamě slovní uvedení informace, že se jedná o vítěze či účastníka olympijských her. Taková situace může nastat v případě partnera reprezentace nebo národní ligy v případě, kdy se národní mužstvo kvalifikuje na olympijský turnaj, a partner reprezentace nebo ligy není oficiálním partnerem českého olympijského týmu. Na druhé straně porušením uvedeného zákona nemůže být uvedení názvu místa konání her, aktuálně "Londýn", pokud se v daném případě nebude jednat o označení shodné či podobné, které je buď registrovanou ochrannou známkou, nebo označením po právu užívaným již třetí osobou. To je případ kombinované ochranné známky "ŽIJEME LONDÝNEM", registrované Českou olympijskou, a.s., dceřinou společností Českého olympijského výboru, nebo slovní komunitární ochranné známky "LONDON 2012" registrované Mezinárodním olympijským výborem.

V případě neoprávněného užití olympijských symbolik se může u soudu domáhat zejména zdržení se jejich neoprávněného užití a případně i náhrady škody buď přímo Český olympijský výbor, nebo i sama oprávněná osoba, tedy osoba zmocněná Českým olympijským výborem k užití příslušných symbolik (viz ustanovení § 4 Zákona). A protože souhlas k užití olympijských symbolik je partnerům poskytován za nemalé finanční částky, je logické, že se Český olympijský výbor proti neoprávněnému užití symbolik (i nadnárodních) brání, a to zejména v těch případech, kdy se jedná o užití symbolik přímými konkurenty oficiálních partnerů Českého olympijského týmu. Nejznámějším takovým sporem byla kauza "Hokejiáda", reklamní kampaň během zimních olympijských her v Turíně v roce 2006, kterou soudy posoudily jako jednání nekalé soutěže. Více zde.




Nejčtenější

Loupež století: eskyma se rozdávala na ulici, z úspor se stala almužna

Autorem stokoruny byl Sergej Akimovič Pomanskij. V oběhu vydržela od června...

Když se před 65 lety blížil konec května, jen málokdo tušil, že se chystá loupež století. Miliony lidí měly přijít o...

Otčím jí v závěti odkázal půlku družstevního bytu, nedostala nic. Proč?

V případě družstevního bytu se nedědí byt, ale jen družstevní podíl, s nímž je...

Jestliže vlastníme nějaký majetek, po naší smrti přechází na dědice. Svůj majetek můžeme odkázat i v závěti, ovšem v...



Tři z pěti zaměstnanců trpí stresem. Mohou za to šéfové i peníze

Ilustrační snímek

Podle jednoho z průzkumů jsou důvodem velkého stresu přehnaná očekávání v práci. Pak také problémy s kolegy či...

Stavební spoření se vylepšuje, začíná se zvedat i zhodnocení úspor

Ilustrační snímek

Stavební spoření je opět v kurzu, od počátku roku se o něj zvedá zájem. Roste i aktivita stavebních spořitelen, které...

Natírání plotů z vás odpovědné firmy nedělá, vzkazuje odborník

Tomáš Poucha

Společenská odpovědnost firem (CSR) je zajímavé téma. Polyká miliony a proměňuje je v „dobro“. Tu někde zaměstnanci...

Další z rubriky

Stanovisko Nejvyššího soudu k promlčení nároku na omluvu

Ústavní soud v Brně (ilustrační snímek)

Občanskoprávní a obchodní kolegium Nejvyššího soudu schválilo na svém zasedání dne 11.9.2013 stanovisko, které se týká...

Je přípustné rozdávání letáků na akcích konkurence?

(ilustrační snímek)

Zajímavý obchodní spor mezi dvěma hobby markety řešil nedávno Nejvyšší soud. Jednalo se o otázku, zda konkurent může na...

Předpisy ve sbírkách zákonů od 15.5.2013 do 31.5.2013

(Ilustrační snímek)

I ve druhé polovině května 2013 byl aktivnější evropský zákonodárce.

ČNB ujíždí koruna

ČNB ujíždí koruna

Kurzy.cz Koruna oslabila až nad 25,8. Jasně, vysvětlením je posílení dolaru, obavy z EMU, oslabují všechny měny rozvíjejících se...

Najdete na iDNES.cz