Odměna není jen plat, ale také různé výhody

I když při výběru zaměstnání jde vždycky hlavně o peníze, firmy se snaží pracovníky poutat čím dál víc také širší nabídkou takzvaných benefitů, což jsou určité výhody k platu navíc. Původně americký výmysl se rozšířil nejprve do západní Evropy a později do zahraničních firem působících v Česku.
Dnes už nabízí alespoň stravenky, což je nejběžnější benefit, většina zaměstnavatelů. „Nejoblíbenějšími výhodami jsou u zaměstnanců příspěvky na penzijní připojištění, mobilní telefony a možnost školení, u manažerů pak služební automobily,“ říká Jakub Puchalský, tiskový mluvčí společnosti Unilever.  
 
Zejména zahraniční a úspěšné tuzemské firmy nabídku benefitů přitom neustále vylepšují a rozšiřují. Pracovníci mohou za zvýhodněných podmínek například investovat do akcií nebo využít nadstandardní lékařské péče. Velmi často mají také k dispozici ročně několik dní volna, které mohou vyčerpat, na co chtějí, aniž by účel sdělovali zaměstnavateli. Platí přitom obvykle, že čím vyšší pozice, tím více výhod.
 
Jaké výhody nabízejí firmy nejčastěji (v %)
Služební mobil 98
Stravenky 96
Notebook 93
Služební auto pro některé zaměstnance 93
Týden dovolené navíc pro některé zaměstnance 90
Přístup k internetu ze svého počítače 86
Občerstvení na pracovišti 76
Společenské akce 67
Sportovní akce 63
Dary k životnímu jubileu 58
 
Zdroj: Studie Paywell 2003, PricewaterhouseCoopers
Pozn.: Jde o výsledky průzkumu u 180 společností většinou se zahraniční majetkovou účastí, působících v obchodě a distribuci, high tech, rychloobrátkovém zboží, farmacii, bankovnictví a finančních službách, průmyslové výrobě, automobilovém průmyslu, médiích, spedici, dovozu automobilů a distribuci energií.
 

Vyplatí se pojištění pro případ pracovní neschopnosti? Na co se vztahuje? Jak se vypočítá nemocenská? Čtěte ZDE.

 
Co dělat pro získání vyššího platu
 
Aby si lidé mohli polepšit, musí se především stále rozvíjet. Musí se zajímat se o dění na trhu, aby uměli odhadnout svou cenu na trhu práce. Dále je potřeba zvážit možnosti, které zaměstnavatel nabízí, postup uvnitř firmy. Někdy je nutné přemýšlet i o výměně dosavadní společnosti za jinou, cítí-li zaměstnanec, že jeho schopnosti přesahují nabízené uplatnění v „mateřské“ firmě. 

Helena Kudláčková, PR & Marketing Coordinator Robert Half Czech Republic
 
Naučit se, co jiní neumějí nebo co je vzácné a po čem je poptávka. Měli by se naučit dosahovat výsledků a umět pracovat pod tlakem. Kdo chce vysoký plat, musí mít odpovídající výkon. Pokud to tak není, vyhodí ho, protože bude moc drahý.

Martin Vosecký, jednatel poradenské společnosti Catr
 
Kdo chce vyniknout v oblasti IT, měl by kombinovat technické znalosti se znalostmi jiných oborů, například bankovnictví, telekomunikací, zdravotnictví. K vysokému platu pomůže i dokonalá znalost angličtiny, prezentační schopnosti a manažerské dovednosti.
 
Adéla Humlová, obchodní ředitelka poradenské společnosti Axios