Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odborník odpovídal na na vše kolem povinného ručení

Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů
velikost textu:
vydáno 11.9.2012 10:00
Jakub Hradec je od roku 1999 je výkonným ředitelem České kanceláře pojistitelů. Předtím pracoval v České pojišťovně mimo jiné ve funkcích náměstka generálního ředitele a člena představenstva. V letech 1993 až 1999 předsedal a od roku 2012 opět předsedá sekci pojištění motorových vozidel České asociace pojišťoven.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 11. září 2012 do 10:30

OTÁZKA: Dobrý den, prosím Vás před několika lety jsem nechal ekologicky zlikvidovat vůz, ale nedopatřením jsem ho zapomněl odhlásit z registru, jak mám teď postupovat ? Na vrakovišti by snad doklady o likvidaci šli ještě nějak dohledat , hrozí mi nějaký postih ? Děkuji, přeji pěkný den. Jaroslav Navrátil
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Podobný dotaz jako výše: je důležité s příslušnými doklady zajít na registr vozidel a vozidlo urychleně trvale vyřadit. 11.9.2012 11:15
OTÁZKA: Mám nepojízdný moped Babetta (nemá RZ, jde o moped) musím platit Povinné ručení? Děkuji za odpověď Zbyněk Mandelík
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Již zodpovězeno výše. 11.9.2012 11:16
OTÁZKA: Dobrý den, proč je vůbec tento druh pojištění povinný ? Není to protiústavní zákon ? Existují snad obecní právní normy, které řeší škodní události. Děkuji jan
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Již zodpovězeno. 11.9.2012 11:17
OTÁZKA: Dobrý den,proč posíláte dopisy lidem kteří byli pouze pojistníky ,ale nikdy nebyli majiteli ani provozovateli vozu.Toto si přece můžete zjistit ze svých údajů od pojišťoven či v CRV. Jarda
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Právě z dat od pojišťoven a z dat od CRV údaje o vlastnících vozidel zjišťujeme a takto zjištěné údaje využíváme pro identifikaci adresátů našich výzev k úhradě příspěvku nepojištěných do garančního fondu. Pokud dostaneme nesprávné údaje, jejich případnou nesprávnost zjistíme až z komunikace s obeslanou osobou. Teprve z toho lze zjistit nejen chybu, ale následně i její příčinu. Nicméně existují případy, kdy pojistníci při uzavírání pojistníé smlouvy deklarují jiné osoby za vlastníky vozidla v rozporu se skutečností. 11.9.2012 11:21
OTÁZKA: Dobrý den, jedná se o přípojný vozík, který nebyl předmětem dědictví. Nějak na něj notář zapomněl. Po 8 letech, co stojí na zahradě bych se ho chtěl zbavit - prodat. Povinné ručení nebylo placeno, protože jsem to netušil. A nebyl odhlášen. Co lze s tím teď udělat. Mirek Spáčil
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Bude nezbytné dědické řízení znovu otevřít a přípojný vozík v něm znovu projednat a pak řešit všechny navazující záležitosti (registr vozidel apod.). 11.9.2012 11:23
OTÁZKA: Co považuje ČKP za "provozování vozidla" a jakou oporu a v jakém ji má v zákoně? Míra
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Pokud dotaz souvisí s problematikou příspěvku nepojištěných do garančního fondu, pak je nutné rozpor se zákonem jako podmínku tohoto příspěvku zkoumat v § 1 odst. 2 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. V této souvislosti pak nejde jen o "provozování vozidla" ale i o ponechání vozidla na veřejně přístupné pozemní komunikaci. Jinak ale "provoz vozidla" není ani v tomto zákoně ani v Občanském zákoníku, který upravuje odpovědnost za škodu, definičně vymezen a řeší se v jusdikatuře (tedy v soudních rozhodnutích). 11.9.2012 11:29
OTÁZKA: Český občan asi nebude mít tu možnost jako rakouský, který má jedno pojištění na více aut? Že. Pojišťovácká lobby to prostě nepřipustí, myslíte že to nařídí EU? astrix01
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Víme, že takové řešení existuje ve Švýcarsku, ale pojištění tam je "až na konci řetězce" právních oblastí, které musí být v zákonech adekvátně vyřešeny. Začíná to úpravou registrace vozidel (možnost pod jednou a toutéž SPZ zaregistrovat 2 vozidla za podmínky, že používáno bude vždy v příslušné době jen jedno z nich), navazuje na to problematika daně z motorového vozidla a teprve na konci je pojištění. Obáváme se, že v prvých dvou oblastech je Česká republika totálně nepřipravena na podobné řešení. O pojišťováckou lobby tedy nejde. 11.9.2012 11:36
OTÁZKA: Co si myslíte o společnosti Evropské centrum odškodného a jim podobným? Četla jsem na internetu několik negativních reakcí, nicméně mně tato společnost pomohla v nekonečném boji přímo s ČKP. (úředníci arogantní, komunikace nedostatečná, měla jsem akorát pocit, že stále někoho otravuji - ostatně bylo mi to i naznačeno) Děkuji za odpověď. Jana
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Není důležité, co si myslím o Evropském centru, ale důležitá je Vaše kritika naší činnosti. Prosím, pošlete mi svou kritiku písemně s identifikací případu na ČKP, abych ji mohl prověřit. 11.9.2012 11:39
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, která právní legislativa nařizuje vymáhání příspěvku do garančního fondu za nepojištěné období při změně vlastníka tuzemského vozidla, jestliže zákon 168/1999Sb §15 ods. 5 ukládá povinnost uzavřít novou pojistnou smlouvu nejpozději do 14 dnů od zániku předchozí pojistné smlouvy? Není takovéto vymáhání příspěvku do garančního fondu neoprávněné? Také by mne zajímalo, proč je v případě nepojištěného vozidla vymáhán příspěvek do garančního fondu po provozovateli vozidla, když výše uvedený zákon v §3 odst. 2 stanovuje, že uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti je povinen vlastník tuzemského vozidla? Předem děkuji za Vaši odpověď . Buhuslav Smetana
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: § 24c zákona č. 168/1999 Sb. hovoří o rozporu s tímto zákonem, ten je pak zapotřebí posuzovat podle § 1 odst. 2 téhož zákona, kde není žádná lhůta, během níž by vozidlo nemuselo být pojištěno. § 15 odst. 5 neumožňuje ani vteřinu provozovat nebo ponechat vozidlo bez pojištění na veřejně přístupné pozemní komunikaci, ale obsahuje jen pořádkovou lhůtu ve vztahu k povinnostem vlastníka vozidla po zániku povinného ručení. Jejich případné nesplnění je pak také samostatně sankcionováno jako přestupek (§ 16 až § 16b) s pokutou od 2500 Kč do 20 000 Kč. Za úhradu příspěvku do garančního fondu odpovídá podle § 24c s vlastníkem vozidla společně a nerozdílně i jeho provozovatel, takže o žádnou neoprávněnost nejde. 11.9.2012 11:46
OTÁZKA: Celkem často měním auta vždy si hned sjednám povinné ručení ale už 4x mi přišla výzva k zaplacení za dobu kdy auto nebylo pojištěné ale vždy to bylo za období kdy jsem to auto ještě neměl nechápu proč si to neověří přes registraci vozidel kde je jasně vidět od kdy do kdy to vozidlo mam Honza
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Od Centrálního registru vozidel v řadě případů nedostáváme správné údaje, nicméně nám zákon ukládá s údaji od pojišťoven a od CRV při uplatňování příspěvku nepojištěných pracovat. Vámi popsaná situace nás mrzí, ale nemůžeme jejímu vzniku zabránit. Ani do Centrálního registru vozidel ani do lokálních registrů vozidel žádný přístup nebo náhled nemáme. 11.9.2012 11:49
OTÁZKA: Dobrý den,je nějaká danná tolerance od ČKP při neplacení povinného ručení?Mám na mysli např.doložení od servisu,že bylo vozidlo půl roku nepojízdné? Erika
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Vždy záleží na konkrétním případu a na tom, jaké doklady jsou předloženy. 11.9.2012 11:52
OTÁZKA: Dobrý den. Mám dotaz ohledně nehody. Způsobil jsem nehodu, nejsem vlastník daného vozidla (je táty), v době kdy k nehodě došlo, mělo auto propadlou technickou. Bude pojišťovna hradit poškozenému škodu z mého povinného ručení nebo to uhradím já? Petr Novák
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Pojišťovna škodu poškozenému uhradí, ale může po Vás uplatnit postih až do výše vyplaceného plnění. 11.9.2012 11:54
OTÁZKA: Dobry den, rad bych se Vas touto cestou zeptal, z jakeho duvodu pojistovny v Ceske Republice nechteji uznavat bonus za leta bez nehody pri rizeni sluzebniho auta. Mam zkusenosti s Nemecka a z Anglie, kde to mozne bez problemu je. Smysl bonusu je prece sledovat pocinani a schopnosti ridice, nikoli platce pojistneho. Je zde nejaky konkretni duvod, proc je v CR takova praxe? Dekuji Zbynek Riha
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Na straně jedné platná právní úprava v ČR váže bonus/malus na pojistníka, protože ten je účastníkem pojistné smlouvy, na straně druhé ve Vámi popisované situaci může jít o problém doložení jak osoby, tak bezeškodního průběhu. 11.9.2012 11:57
OTÁZKA: Dobrý den, vztahuje se povinnost platit příspěvek do garančního fondu i na veterány zapsané v registru historických vozidel? Pokud ano, jak zapadá toto vozidlo do definice "tuzemského vozidla" podle zákona č. 168/1999 Sb.? Anonym
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Na první otázku zní odpověď "ano", ke druhé otázce: pokud veterán splňuje znaky tuzemského vozidla podle § 2 písm. b) zákona č. 168/1999 Sb., pak se jedná o tuzemské vozidlo podle zákona č. 168/1999 Sb. 11.9.2012 12:01
OTÁZKA: Dobrý den,chtěl bych se zaptat na parkovišti mně odřelo auto které odjelo,ale svědek to viděl napsal spz.Zavolal jsem polici čr tza sepsala zápis zjistila řidiče auta který odjel.Když za ním odjeli tak jim řekl že tam byl ale nenísi ničeho vědom a na jeho autě nebyla žádné pozkození.Svědek potvrdil že to viděl,ale on trva na tom že to neudělal.Kdo mi uhradí škodu ,kdyz´ž on s tím nesouhlasí? Jan Eliáš
Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů ODPOVĚĎ: Věc je zapotřebí řešit s pojišťovnou viníka a prokázat jí, že a jak ke škodě došlo. K tomu by měla posloužit jak dokumentace Policie ČR, tak i výpověď svědka. 11.9.2012 12:03

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.