Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Na vaše dotazy odpovídá finanční arbitr ČR, Otakar Schlossberger

velikost textu:
vydáno 9.2.2005 10:55

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. února 2005 do 11:54

OTÁZKA: Dobrý den,v 3/2003 jsem ukončil jedno stavební spoření u HYPO a těsně předtím založil nové u ČMSS. Při ukončování jsem ústně požádal zástupce HYPa o to aby mi státní podpora za rok 2003 již nebyla na staré spoření požadovaná. Tak se ovšem nestalo o čemž jsem se dozvěděl až v 7/2004, kdy mi byla odmítnuta státní podpora na nové stavební spoření(~4000) u ČMSS. Hypo stavební spořitelna odmítá uznat moji reklamaci a uhradit neobdrženou státní podporu. Jak mám dále postupovat? Předem děkuji za odpověď. Matoušek
ODPOVĚĎ: Také Vás zdravím a bohužel Vám musím sdělit, že zákon mi neumožňuje zabývat se Výše uvedeným problémem. Mohu se zabývat pouze převody a dodržováním lhůt při jejich realizaci a dále problémy mezi vydavateli a držiteli elektronických platebních prostředků. 9.2.2005 11:00
OTÁZKA: Dobrý den, zajímá mne, s čím vším mi můžete pomoci, pokud narazím v oblasti finančních institucí na nějaký problém. Děkuji za odpověď. Jarolímek
ODPOVĚĎ: Finanční arbitr může řešit problémy z oblasti realizace převodů, zejména dodržování lhůt v platebním styku, a to jak tuzemského, tak přeshraničního, což je pl. styk mezi zeměmi EU a některými dalšími jako jsou Island, Norsko a Lichtenštejnsko. Dále může řešit problematiku mezi vydavateli a držiteli elektronického platebního prostředku. Jedná se zejména o platební karty nebo frůzné formy internetbankigu nebo homebankingu. 9.2.2005 11:05
OTÁZKA: Vážený pane doktore, sice na Vás nemám žádnou konkrétní otázku, ale chci Vás jenom pozdravit a držím palce do dnešní diskuze. Zdraví, Eduard Šatra Eduard Šatra
ODPOVĚĎ: Děkuji za pozdrav a také i já Vám jej zasílám Mějte se dobře. 9.2.2005 11:05
OTÁZKA: Dobrý den, když už o tom byla řeč, jaká je oblast Vaší působnosti? Jak moc je v ČR finanční arbitr využíván? Děkuji. Š.Vopat
ODPOVĚĎ: O působnosti jsem už psal v otázce výše, takže nyní bych jen uvedl, že jsme v roce 2004 zahájili a řešili 130 stížností (návrhů na zahájení řízení). Otázka, zda je to mnoho či ne, lze hodnotit jen subjektivně, ale já ten pocit osobně nemám. Je pravda, že se konečně více dostvává do povědomí široké veřejnosti a v současné době jsme od 1. ledna t.r. obdrželi ji 22 návrhů na zahájení řízení před FA. Je to 3x více než loni ve stejnou dobu. 9.2.2005 11:08
OTÁZKA: Je velký rozdíl mezi pravocemi českého arbitra a arbitrem jiné evropské země (Německo, Británie atd.)? Novotný
ODPOVĚĎ: Hm, narazil jste na zásadní otázku. Ano, většina zemí EU (a dokonce některé i mimo ni) vytvořili buď jednoho ombudsmana pro oblast peněžnictví, který řeší otázky podmínek úvěrů všech druhů vč. hypotéčních nebo úvěrů ze stavebního spoření, dále problémy pojišťovnictví, oblast investičního bankovnictví apod. Jde např. o instituci ve Velké Brtiánii nebo Španělsku. Jiné země, např. Francie nebo Německo mají takových ombudsmanů více, každý pak řeší danou oblast. Vždy je však řízení zdarma a je omezeno horní hranicí částky, kterou může tento mimosoudní orgán řešit. 9.2.2005 11:15
OTÁZKA: Dobrý den, mohu vědět, kolik záležitostí, které s vámi řešili klienti, dopadlo kladně v jejich prospěch? (řekněme alespoň procentuelně) Ondřej Dvořák
ODPOVĚĎ: Ano, celkem přsně, neboť jsme nedávno připravovali podklady pro tiskovou konferenci. Celkem 38 % bylo ve prospěch klientů. Není to číslo nikterak povzbudivé, ale je srovnatelné s cizinou, kdy cca 60 % je zamítáno a tedy vyzní ve prospěch instituce. 9.2.2005 11:17
OTÁZKA: Můžete vy osobně nějak pomoci člověku, který po skončení fixace dostal od hypoteční banky dramaticky vyšší sazbu než na začátku a s výší sazby rozhodně nesouhlasí? Mám přesně takový problém u České spořitelny... Andrea
ODPOVĚĎ: Je mi líto, ale toto řešit nemohu, neboť nejsem kompetentní v této oblasti. O kompetencích jsem již mluvil, máme je uvedeny také na našich internetovských stránkách www.finarbitr.cz 9.2.2005 11:18
OTÁZKA: Napsal jste, že řešíte i přeshrniční platby. Jakou právní váhu pak má Vaše rozhodnutí pro zahraniční instituce? Spolupracujete s obdobnými orgány v zahraničí? Š. Vopat
ODPOVĚĎ: Odpovím asi takto: mé rozhodnutí je vždy směrováno vůči tuzemské instituci, tzn. i tehdy, nenese-li vinu za problém s převodem. Protože však ona škodu nezpůsobila, má právo regresní náhrady na inistituci ze zemí EU. Protože zde platí jedna právní norma pro všechny subjekty EU, které ji včlenily do právního řádu své země, tak by s tím neměla mít velké problémy. Přímo nález všek směrovat proti instituci v zemích EU nelze. Je závazny jen pro subjekty na území ČR. Jinak spolupráce se zahraničními partnery je mnohdy lepší, než s instituce v ČR, bohužel už mám i tyto příklady. 9.2.2005 11:21
OTÁZKA: Jak velký tým lidí s Vámi přímo spolupracuje? Nebo je vaše pozice vysloveně individuální? Děkuji za odpověď? Jaroslav Krátký
ODPOVĚĎ: Pozice je sice individuální, nejsem šéfem žádného úřadu nebo insatituce, ale mám tým pěti spolupracovníků, kteří jsou zaměstnanci ČNB. Je však pravdou, že jsem si tento tým mohl vybírat, proto jsem zvolil kombinace právník, ekonom a dále člověka, který rozumí elektronickým technologiím a vztah k programování. Protože moje činnost je hodně administrativní a formální (musím se řídit mj. i správním řádem), mám ještě k dispozici asistentku a tajemnici pro zahraniční styky. Přeji Vám pěkný den. 9.2.2005 11:24
OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by me nakolik se pri sve praci setkate s problemy, ktere jiz resili ombudsmani, ktere maji banky (CS a KB) a zda jejich cinnost povazuje te za uzitecnou. Dekuji za odpoved. Karel
ODPOVĚĎ: K této otázce nemám informace. Jedna z Vámi uvedené banky však má oddělení nebo odbor, v jejiž činnost řídí právě ombudsman, který je v zaměstnaneckém poměru. To v podstatě není ani ombudsman, ale šéf odboru či oddělení, který se zabývá reklamacemi. Jinak každá reklamace u mne podaná byla v podstatě institucí již řešena, ale neúspěšně. Osobně si myslím, že pokud je privnátní ombudsman postaven mimo banku, tak to smysl má. Musí tý být člověk s životními zkušenostmi, výhodou je pak, pokud někdy přišel do styku s bankovní problematikou. Ve Francii je mají některé velké banky a jsou v současné době zákonem postaveni na roveň jak já říkám průřezovému ombudsmanovi pro ostatní banky. 9.2.2005 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je váš názor na rozšíření kompetencí finančního arbitra? Myslíte si, že by stát měl vůbec zasahovat do vztahů banka - klient? Milan
ODPOVĚĎ: To je otázka do pranice. Pokud si stát vybrl cestu ochrany spotřebitele, pak souhlsím, že by měl ombudsman či arbitr řešit vzniklé spory. Nemůže zasahovat do obchodní politiky banky a přizpůsobovat "výhody" pro klienta. Pokud se ČR bude chtít srovnávat v ochraně spotřebitele na úseku bankovních služeb, pak bude muset buď kompetence rozšířit nebo vytvořit další ombudsmany v oblatech, které zatím nepokrýváme. Je však čestné říci, že je vytvořit nemusíme. Země EU k tomu přikročily v řadě oblastí, protože chtěly. My musíme snad hlavně řešit oblast pojišťovnictví. 9.2.2005 11:37
OTÁZKA: Dobrý den, na webových stránkách většiny bank je obtížné najít alespoň náznak sazebníku. Nelze jim rozšířit povinnost informovat o podobných věcech i na internetu? Milan
ODPOVĚĎ: Podle mého názoru to povinnost není, ale je povinnost informovat klienta. Je to přímo v zákoně č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník a je to tam vztaženo jako informační povinnost banky vůči klientovi u běžného účtu. Od něj se nakonec odvíjí úplně všechno (tedy skoro), tak si myslím, že třeba právě internetové stránky jsou ideální. Proč to tam banky nedávají, nevím. Změnit se lze toto snad ještě lépe než vytištěný papír. Banky si musejí samy zvážit, co je pro ně obchodně to nejlepší. 9.2.2005 11:39
OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz, je vůbec nějaký způsob jak přinutit banky ke změně poplatků za transakce. Nechápu proč mám bance platit poplatek za to že mi někdo pošle na účet peníze (nehledě na to že ten kdo mi to pošle také platí za odeslání). Zajímalo by mě jestli i banky v zahraničí účtují poplatky za každou provedenou transakci. Díky za odpověď. Anonym
ODPOVĚĎ: Poplatky se účtují různé, je to opravdu daná obchodní politika banky. Ombudsmani mají v podstatě i zakázáno řešit otázky cen (např. ve Velké Británii). V této oblasti je možno řešit své spory soudní cestou. Je to ale zdlouhavé a někdy i finančně náročné. 9.2.2005 11:40
OTÁZKA: Dobry den! Libi se vam serial Simpsonovi? Dekuju! Lubor Mach
ODPOVĚĎ: Ale jo, je to legrace, ale já se na TV skoro nedívám. 9.2.2005 11:42
OTÁZKA: Máte firemní vůz, pane arbitře? Pokud ano, jaké značky? Josef Náboj
ODPOVĚĎ: Ne,nemám. Používám své soukromé auto tuzemské výroby a zcela mi dostačuje. 9.2.2005 11:43

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz