Odpovídá Alena Ludrovská, předsedkyně sdružení Solus

velikost textu:
vydáno 15.3.2005 10:50

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 15. března 2005 do 11:40

OTÁZKA: Jak se muze clovek dovedet, jestli v registru figuruje, pripadne jake informace o nem registr shromazduje ? Myslim tim konkretni data napr. kdybych si ja chtel zjistit tato data o sve osobe. diky za odpoved sat037
ODPOVĚĎ: Každý klient členských společností sdružení Solus má právo na výpis zpracovávaných osobních údajů v registru. Sdružení poskytuje výpis jednou ročně zdarma a při opakované žádosti za úhradu nezbytných nákladů. Stačí se obrátit na tajemníka sdružení, jehož kontakt najdete např. na internetových stránkách sdružení. V registru je vedeno jméno a příjmení dlužníka, jeho adresa a příznak, který označuje porušení jeho závazku splácet úvěr či leasing. 15.3.2005 11:06
OTÁZKA: Hezky den, rada bych se zeptala, zda me nejak znevyhodni, pokud odmitnu byt zarazena do vasi databaze, kdyz zadam o uver? dekuji za odpoved N.Tretinova
ODPOVĚĎ: Každá finanční instituce má svá vlastní pravidla pro posuzování žádostí o úvěr. Nemožnost ověřit plnění předchozích závazků žadatele o úvěr je jednou ze skutečností, které budoucí věřitel ověřuje. Je pouze na něm, aby rozhodl, jak významnou tato skutečnost je a jak se promítne do vyhodnocení žádosti. 15.3.2005 11:09
OTÁZKA: Přeji hezký den. Dostanu se do databáze jako dlužník splácím-li pravidelně, ale někdy s několika denním zpožděním?Eventuelně je človek veden v databázi jako dlužník již pro nedodržení lhůty splatnosti? radka
ODPOVĚĎ: Pro zařazení do databáze sdružení Solus existují pevná pravidla a jejich dodržování je kontrolováno auditorem. Tato pravidla odráží snahu všech členských společností udržet si dobré klienty, a tedy pro zařazení do databáze musí uplynout delší doba, kdy klient se společností nekomunikuje a dluh neřeší. Několikadenní zpoždění tedy nemůže způsobit zařazení do databáze sdružení Solus. V současnosti je v pravidlech stanoveno, že se dlužník musí dostat do prodlení se dvěma měsíčními splátkami, anebo být v prodlení delším než 60 dnů. 15.3.2005 11:17
OTÁZKA: Vas registr je o negativnich informacich a nyni oznamilo CCB, ze zavede nebankovni regist o pozitivnich informacich, i kdyz vede uz bankovni. Jak se k tomu stavite vy? Nebude na trhu ponekud mnoho registru? martax
ODPOVĚĎ: Jednotlivé druhy finančních služeb vyžadují různý rozsah informací o platební morálce žadatele o tuto službu. Domníváme se, že zejména pro nižší částky je plně postačující informace o tom, že žadatel neporušuje své závazky, tedy že stačí negativní registr. Pokud se změní právní prostředí, ve kterém registry v naší zemi vznikají, budou určitě správci těchto dat uvažovat o co nejefektivnějším fungování. 15.3.2005 11:19
OTÁZKA: Dobrý den! Jak dlouho je klient-hříšník ve vaší evidenci a za jakých předpokladů je z evidence vymazán? jana
ODPOVĚĎ: Důležité je rozlišit, kdo je klient-hříšník. Ten, který již svůj závazek vyrovnal, zůstává v databázi s příznakem Z, tedy zaplatil, po dobu 3 let. Tato doba vychází z obsahu souhlasu, který ke zpracování dal, a po této době je automaticky vymazán. Pokud však klient-hříšník nevyrovnal všechny své závazky po lhůtě splatnosti, zůstává v databázi. 15.3.2005 11:24
OTÁZKA: Dobrý den, mám také dotaz na to, jak dlouho je klient v evidenci, a jaké jseou podmínky pro to se do ní dostat. Dále bych se chtěl zeptat, je-li tato databáze veřejně přístupná a mohu-li do ní nahlédnout? Děkuji Lukáš
ODPOVĚĎ: Musím zejména zdůraznit, že databáze není veřejně dostupná. Právo ověřit existenci záznamu o neplnění závazku má pouze členská společnost sdružení, a to za podmínky, že se klient na ní obrátil se žádostí o finanční službu. Jak jsem již uvedla, každý má možnost získat výpis z registru pro svou vlastní osobu na základě písemné žádosti adresované sdružení Solus. Odpověď je zasílaná doporučeně do vlastních rukou žadatele, takže jenom on se dostane k odpovědi. Otázku doby zpracování u důvodů pro zařazení jsem již zodpovídala. 15.3.2005 11:31
OTÁZKA: Hezký den, sledujete nějak chybovost registru - tzn. jaké procento těch, kteří požádají o výpis, zjistí o sobě špatné informace? Pokud ano, jaký je tento podíl? Vaclavka
ODPOVĚĎ: Předpokládám, že pod pojmem špatné informace myslíte nepřesné informace. Data odesílaná členskými společnostmi i celá databáze Solus jsou pravidelně kontrolovány auditorem a zpracovatel rovněž využívá technické prostředky kontroly vstupních dat, takže se chyby doposud vyskytly jenom ojediněle. V takovém případě jsou data blokována, tedy nepřístupná pro další dotazovatele, a to až do vyřešení nejasností, a poté případně zlikvidována. 15.3.2005 11:41
OTÁZKA: Existuje i jiná databáze dlužníků, zejm. mezi bankami? Jak je to s právní úpravu takto vedeného seznamu dlužníků? Nedostáváte se do konfliktu s ochranou osobních údajů. Děkuji a přeji příjemný den Karel
ODPOVĚĎ: Informace o bankovním registru, který existuje již od roku 2001, najdete na internetových stránkách www.CBCB.cz. Současná právní úprava umožňuje pro nebankovní sektor zpracovávat a zpřístupňovat osobní data klientů pouze s jejich souhlasem. Banky, které jsou členy sdružení Solus, takový souhlas získávají, aby se mohly registru účastnit. Respektování platné právní úpravy sdružením Solus prošlo kontrolou Úřadu na ochranu osobních údajů, ukončenou v léte 2004. V závěrech kontroly bylo konstatováno, že je zpracování osobnícjh údajů bezpečné a po doplnění informační kvality souhlasů plně v souladu se zákonem. 15.3.2005 11:49
OTÁZKA: Podléháte pravidelným kontrolám ÚOOÚ? XXX
ODPOVĚĎ: Sdružení Solus i jeho členské společnosti mají registrační povinnost vůči ÚOOÚ, a tedy také podléhají kontrolám, o kterých Úřad rozhodne. 15.3.2005 11:51
OTÁZKA: Podle mne kdyby existovala jen jedna centralni databaze, usetrilo by se na provoznich nakladech a databaze by mela vyssi vypovidaci schopnost. Nemyslile, ze existence vice databazi dluzniku, je neefektivni? Magda
ODPOVĚĎ: Již jsem se zmínila o tom, že současný stav odpovídá právnímu rámci, ve kterém registry vznikly. Vedle toho je však důležité nastavit rozsah zpracovávaných údajů tak, aby odpovídal účelnosti. Pro některé služby stačí negativní informace, pro jiné finanční služby může být důležitá úvěrová historie žadatele. Spolu s vývojem právního prostředí bude určitě řešena také tato otázka a praxe ukáže, zda bude jeden registr s různým rozsahem možné odpovědi. Z hlediska vypovídací hodnoty jednotného registru máte určitě pravdu. 15.3.2005 11:56
OTÁZKA: Registr vznikl hlavne kvuli neplaticum. Je pochopitelne, ze kdyz ma nekdo nejaky uver a neplati - nemel by dostat novy. Jak je to ale opacne ? Bude mit vyhodu klient, ktery mel uz uveru nekolik a vzdy bez problemu zavazky platil ? Jakasi obdoba Americkeho kreditoveho systemu ? Duveryhodny klient=velke mnozstvi "nasbiranych kreditu"=lepsi podminky uveru (leasingu). Akzirk
ODPOVĚĎ: Je v zájmu každé finanční instituce "dobře se starat" o své dobré, tedy bezproblémové klienty. K tomu patří větší pružnost a méně administrativy při posuzování jejich dalších žádostí o finanční služby, ale také příznivější cenová nabídka. 15.3.2005 12:00
OTÁZKA: Dobry den, dostanu nejake oznameni o tom, ze jsem prave byla zarazena do tohoto registru a z jakeho duvodu? Dekuji. Jana
ODPOVĚĎ: Každá z členských společností sdružení Solus uvádí ve svých smlouvách podmínky, za kterých může být dlužník zařazen do databáze sdružení Solus. V prvních týdnech prodlení se pak snaží s klientem komunikovat a řešit s ním problém, který prodlením se splácením způsobil. V tomto období může také znovu upozornit dlužníka na riziko zařazení do databáze Solus. Oznámení dlužníkovi při odeslání dat do registru však není pravidlem. 15.3.2005 12:04
OTÁZKA: Nedovedu si představit, že bez souhlasu toho, koho se týká údaj v registru zveřejníte jeho jméno jako dlužníka. Odporuje to totiž zákonu na ochranu osobních údajů. Navíc tím, že Vaší společnosti poskytne leasingová nebo úvěrová společnost data svého klienta, porušujete zákon o ochraně osobních údajů všichni, protože dáváte tato data ve známost třetím subjektům. Jak hodláte tyto nedostatky řešit? Zlata
ODPOVĚĎ: Ještě jednou zdůrazňuji, že do databáze Solus nelze nikoho zařadit bez jeho předchozího souhlasu. Žadatel o úvěrovou, leasingovou, či jinou finanční službu dává ve skutečnosti souhlasy dva. Ten první v okamžiku podání žádosti o poskytnutí služby, kdy souhlasí s tím, aby si budoucí věřitel ověřil, zda plní své předchozí smluvní závazky; ten druhý při podpisu smlouvy, kdy souhlasí s tím, aby byly v případě porušení smluvních závazků předem stanoveným způsobem (a to z jeho strany) jeho osobní data a informace o způsobu porušení závazku předána do databáze Solus. Žádný rozpor se zákonem o ochraně osobních údajů v uvedeném postupu sdružení Solus ani jeho členských společností není. 15.3.2005 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, mohu svůj souhlas se zpracováním osobních údajů ve Vašem registru odvolat? Pokud ano, jsou má data z Vašeho registru úplně vymazána? Jakou informaci pak poskytujete dotazujícím se společnostem - není v registru, nedal souhlas se zpracováním, ale byl v registru či nějakou jinou? JirkaF
ODPOVĚĎ: Již jsem zmínila, že v některých souhlasech je pevně stanovená doba, na kterou je souhlas udělen. Pokud Vámi udělený souhlas tuto dobu neobsahuje a je postaven jako odvolatelný a Vy nemáte k žádné členské společnosti sdružení Solus žádné nesplacené závazky po lhůtě splatnosti, můžete svůj souhlas odvolat. Po odvolání souhlasu jsou Vaše data v databázi Solus zlikvidována a v případě pozdějšího dotazu do databáze odchází pouze odpověď "nenalezen". 15.3.2005 12:21
OTÁZKA: Dobrý den, tiskem proběhla informace o Vaší plánované působnosti v Rusku. Znamená to, že Cetelem expanduje na ruský trh? Tomáš Vacek
ODPOVĚĎ: Ano, Cetelem má skutečně záměr působit také na ruském trhu. 15.3.2005 12:23

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.