Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na odškodné za zkažený zájezd jsou tabulky. Soudy k nim přihlížejí

aktualizováno 
Kdo se vrátil z dovolené pořádané cestovkou a namísto hezkých vzpomínek na zájezd si vyčítá, že na něj vůbec jel, se může pokusit získat část peněz zpět.

Princip slevových tabulek je ten, že pokud konkrétní služba chybí či je nedostatečná, měl by mít klient cestovky nárok na slevu právě ve výši, kterou je ohodnocena. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nárokovat však nelze vše, co se turistům nelíbí, ale jen to, co neodpovídá podmínkám uvedeným v cestovní smlouvě, katalogu, prospektu nebo webu cestovky.

Reklamace, které uznat nelze

  • Byli jsme šokováni, kolik je v bulharském hotelu kromě Čechů cizinců. Na pláži bylo dokonce i mnoho Bulharů.
  • Vámi inzerovaný pozvolný vstup do moře byl až příliš pozvolný.
  • Chceme vrátit 50 procent z ceny zájezdu. Shrnovalo se nám prostěradlo, a i když bylo hned vyměněno za nové, shrnovalo se dál.
  • Na pláži v Řecku jsme si dali gyros, ale to nebyl gyros, jak má být. To když si ho dám u nás na nádraží, to je gyros, ale tohle...
  • Na pláži byli otravní prodejci, nabízeli masáže, jídlo, ač jsme měli v hotelu all inclusive.

Zdroj: AČCKA, CK Alexandria

Během dovolené pršelo, moře dělalo velké vlny, na pláži bylo málo mušliček, jídlo v řeckém hotelu bylo moc řecké, v letovisku byli ubytováni i turisté ze zemí, jejichž řeči nerozumíte – s takovou reklamací u cestovek rozhodně neuspějete. 

Naopak když vás cestovka ubytuje v hotelovém pokoji, ačkoliv jste si objednali bungalov, nebo vám chybí výhled na moře, který byl inzerován v katalogu, nefunguje klimatizace, uklízečky zapomněly váš pokoj uklidit a nikdo vám nehlídal děti, ačkoliv i právě kvůli tomu jste si zájezd koupili, nárok na slevu máte.

Frankfurtská tabulka slev napoví

Za co konkrétně ji můžete získat a v jaké výši, napovídá takzvaná Frankfurtská tabulka slev, která porovnává skutečnou úroveň vybavení a služeb s tím, co slibovala cestovní kancelář.

Tabulku vytvořil Zemský soud ve Frankfurtu v roce 1985, aby mu pomáhala vyměřit snížení ceny zájezdu v případě reklamace. Ačkoliv není závazná, přesto ji užívají další soudci hlavně v Německu a v Rakousku. A vzhledem k tomu, že EU dosud v oblasti cestovního ruchu nemá žádný jednotný dokument týkající se kvality služeb, přihlížejí k ní i soudci dalších unijních zemí včetně Česka.

Frankfurtská tabulka slev
Jiný než slíbený hotel 10 - 25 %
Jiná úroveň ubytování5 - 10 %
Příliš malá plocha 5 - 10 %
Chybí výhled na moře*5 - 10 %
Chybí balkon, TV, rádio*5 - 10 %
Málo nábytku 5 - 10 %
Chybějící klimatizace* 10 - 20 %
Švábi na pokoji 10 - 50 %
Rez, plíseň 10 - 50 %
Nefunkční WC, horká voda 15 %
Nedostatečný úklid 10 - 25 %
Hluk během dne i noci 5 - 40 %
Zápach5 - 15 %
Zkažená či žádná strava 5 - 50 %
Špinavá pláž nebo bazén 10 - 20 %
Poznámka: * bylo-li přislíbeno            Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum pro ČR

Princip tabulky je ten, že rozděluje jednotlivé služby do kategorií, jimž přiřazuje procentní ohodnocení z ceny zájezdu. Pokud konkrétní služba chybí nebo je nedostatečná, měl by mít klient cestovky nárok na slevu právě ve výši, kterou je ohodnocena. Prakticky může výše náhrady dosáhnout až 100 procent ceny zájezdu, ale je třeba brát v úvahu, že každá vada se počítá jen za dny, kdy skutečně trvala.

Soudy přihlížejí i k takzvanému ITQ Standardu

Vedle frankfurtské tabulky existuje ještě takzvaný ITQ Standard, který v roce 2008 vytvořila pro cestovky jako pojistný produkt pojišťovna ERV. Její tabulka je velmi podobná té frankfurtské, „pocitové“ kategorie jsou však vyjádřeny konkrétněji.

Tak například obecná formulace „nedostatečný úklid“ je specifikována pro čtyřhvězdičkový hotel jako úklid prováděný méně než dvakrát za pobyt. „České soudy si ji od nás při řešení sporů už několikrát vyžádaly,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

Autor:


Nejčtenější

Platební karty dostávají nové funkce. Podívejte se, co už umí

Ilustrační snímek

Bezhotovostní placení „pípacími“ kartami strmě roste. Počet bezkontaktních transakcí v porovnání s loňskem stoupl o 28...

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...



Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...

Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

Další z rubriky

Podniká z domova, dostala výzvu, ať spočítá rádia a zaplatí poplatky

Ilustrační snímek

Pokud máte doma rádio, nejspíš platíte rozhlasový poplatek. Co ale v případě, že podnikáte? Jak je to s rozhlasovým...

Dnes je Den závěti. Svátek dokladu, který je obestřen mýty

Ilustrační snímek

Loni bylo v České republice sepsáno jen dvacet tisíc oficiálních závětí. Podle notářů jsou Češi oproti jiným státům v...

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...

ČNB příští týden zvýší sazby. Korunu tak vůči euru zdraží na nejvyšší úroveň od ...

ČNB příští týden zvýší sazby. Korunu tak vůči euru zdraží na nejvyšší úroveň od ...

Kurzy.cz Česká národní banka na svém měnověpolitickém zasedání ve středu příští týden zvýší svoji základní úrokovou sazbu. Půjde...

Najdete na iDNES.cz