Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Okrádání v restauracích se můžete bránit. Prostě odstupte od smlouvy

aktualizováno 
Určitě i vás někdy naštvala malá porce jídla, podměrečné pivo nebo třeba víno, které evidentně nebylo v pořádku. V takový moment ovšem nemusíte jen naštvaně odejít z restaurace, ale naopak máte řadu možností, jak se podobnému jednání bránit.

V jídelním lístku by neměly chybět údaje o gramáži pokrmu. | foto: Profimedia.cz

Na první pohled to může vypadat, že reklamace ústně uzavřené objednávky je v restauraci složitá, protože je obtížné ji dokázat. To je ovšem omyl. I ústně uzavřená objednávka má stejné právní postavení jako písemná. Objednání jídla nebo nápoje v restauračních zařízeních se podobně jako v jiných situacích řídí paragrafem 616 občanského zákoníku, což je paragraf věnovaný kupní smlouvě.

. rEKLAMACE V RESTAURACI

I v případě ústně objednaného nápoje nebo jídla musí předmět koupě splňovat základní podmínky, jako je množství, jakost, míra a hmotnost. Nesplňuje-li pokrm nebo nápoj některou z těchto vlastností, máme jako zákazníci možnost předmět objednávky reklamovat.

Jídelní lístek jako závazný dokument
Chceme-li mít nějaké informace dopředu pro případnou reklamaci, měli bychom si před objednávkou vyžádat nějaký dokument (v praxi jídelní nebo nápojový lístek), kde jsou základní informace o nabízených pokrmech a nápojích.

V jídelním lístku by nikdy neměly chybět údaje o gramáži pokrmu, jeho ceně a také nějaké bližší specifikaci – například druhovém vymezení. Nikde není blíže daná forma takového jídelního lístku a nemusí vždy jít o nějaký typ knížky. Důležitý je jeho obsah. Právě o ten se lze v případě sporu opřít, a tudíž před vlastním objednáním byste se do něj měli podívat.

Pro restauraci jsou údaje v jídelním nebo nápojovém lístku povinné a jako spotřebitel trvejte v případě reklamace na jejich dodržování.

Nechutná vám jídlo – to jediné se reklamuje poměrně těžko
Co dělat v případě, že nejste spokojeni s jídlem, které vám číšník přinesl? Máte možnost jídlo reklamovat, avšak je dobré znát několik zásad pro správnou reklamaci. Je nešikovné reklamovat něco na základě zjištění, že vám prostě nechutná. Například z důvodu, že je v masové směsi více pálivého koření, než jste zvyklí od manželky. Taková forma reklamace není účinná a majitel restaurace nemá povinnost stížnosti tohoto typu vyhovět.

Jiná situace je ovšem v případě, že jídlo svou kvalitou neodpovídá obvyklým zvyklostem – například jde o nedovařenou rýži nebo polosyrovou kachní pečínku. V takovém případě máte nárok na odstranění vad anebo lze doporučit přímo požádat o náhradní pokrm. Buďte v tomto důslední.

Pokud nebude restaurace schopna vám zajistit včas kvalitní náhradu, máte právo od smlouvy odstoupit. Tím se rozumí to, že nebudete platit a jednoduše odejdete.

Reklamujete-li malou gramáž nebo nízkou kvalitu jídla, platí zásada, že byste měli reklamovat velmi rychle po zjištění důvodu k reklamaci. Není vhodné reklamovat špatnou kvalitu jídla v okamžiku, kdy jste ho skoro celé spořádali. 

. SE STÍŽNOSTMI NA ČeskOU obchodní inspekcI

Jste-li v restauraci nespokojeni, je vhodné co nejdříve jídlo nebo nápoj reklamovat. Pokud není sjednána náprava, máte nárok na odstoupení od smlouvy. Přestože většina lidí nad podobnými nedostatky mávne rukou, není od věci na praktiky konkrétní restaurace upozornit Českou obchodní inspekci. Ta by měla do takového podniku přijít na kontrolu, a pokud by šlo o nedostatky hygienického rázu, měla by na kontrolu dorazit i Hygienická stanice. Platí zde zásada, že máte stejná práva jako při jakékoli jiné reklamaci.

U nápojů za nejvíce prohřešky stojí led
Přestože v restauracích zpravidla reklamujeme jídlo, stejná zákonná pravidla stojí i za nápoji. Velkým prohřeškem restaurací bývá umístění ledu přímo do nápoje. Často se vám stane, že vám na stůl postaví sklenici nápoje, ve které plave ohromné množství ledu. To je od obsluhy velký prohřešek a vy byste takovou situaci měli ihned reklamovat.

Pokud chcete ke zvolenému nápoji led, tak by vám měl být přinesen jako doplněk ve druhé sklenici. Tím pádem si můžete ověřit, že vybraný nápoj splňuje množstevní požadavky dle nápojového lístku. To platí nejen pro nealkoholické nápoje, ale zejména pro tvrdý alkohol. Právě v případě tvrdého alkoholu dochází k největšímu šizení ze strany majitelů restaurace nebo obsluhy a zejména tam byste měli striktně toto pravidlo dodržovat.

U točeného piva bývá největším problémem množství. Klasickým pojmem je "podmírák" jako označení pro ošizené pivo. Točené pivo by mělo být po opadnutí pěny na rysce sklenice nebo půllitru. Problémem piva bývá, že po opadnutí pěny je velmi obtížně poživatelné. Chcete-li jako spotřebitel dokázat vrchnímu v restauraci jeho šizení, musíte nechat opadnout pěnu. Pokud nedosáhne na rysku, automaticky trvejte na výměně nápoje.

V případě konzumace vína dbejte na to, aby víno v lahvi bylo otevřeno až před vámi. Již otevřené víno, které vám obsluha přinese, jednoduše vraťte a vysvětlete číšníkovi tuto zásadu.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

S ohledem na masové rozšíření chytrých mobilních telefonů a rostoucí oblibu...
Znáte výhody smartbankingu? Otestujte svoje znalosti

Ty tam jsou doby, kdy jsme s každým příkazem k úhradě museli osobně do banky. Svůj účet dnes můžeme spravovat z pohodlí domova nebo i kdekoli na cestách, a to...  celý článek

Ilustrační snímek
Financování auta: srovnání nabídek a rady, jak usmlouvat nižší cenu

Než podepíšete smlouvu s prodejcem vozu, počítejte. Opravdu se to vyplatí. Rozdíl v konečné ceně může být podle zvolených podmínek až desítky tisíc korun.  celý článek

Ilustrační snímek
Unikátní sonda do hospodaření: v čem chybují rodiče a děti

Ve vytváření finanční rezervy Češi za poslední rok polevili. Počet lidí, kteří mají finanční polštář, poklesl oproti loňskému roku o 11 %. Zhruba polovina...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Grafton Recruitment Praha
Property Manager

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.