Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Okrádání v restauracích se můžete bránit. Prostě odstupte od smlouvy

aktualizováno 
Určitě i vás někdy naštvala malá porce jídla, podměrečné pivo nebo třeba víno, které evidentně nebylo v pořádku. V takový moment ovšem nemusíte jen naštvaně odejít z restaurace, ale naopak máte řadu možností, jak se podobnému jednání bránit.

V jídelním lístku by neměly chybět údaje o gramáži pokrmu. | foto: Profimedia.cz

Na první pohled to může vypadat, že reklamace ústně uzavřené objednávky je v restauraci složitá, protože je obtížné ji dokázat. To je ovšem omyl. I ústně uzavřená objednávka má stejné právní postavení jako písemná. Objednání jídla nebo nápoje v restauračních zařízeních se podobně jako v jiných situacích řídí paragrafem 616 občanského zákoníku, což je paragraf věnovaný kupní smlouvě.

. rEKLAMACE V RESTAURACI

I v případě ústně objednaného nápoje nebo jídla musí předmět koupě splňovat základní podmínky, jako je množství, jakost, míra a hmotnost. Nesplňuje-li pokrm nebo nápoj některou z těchto vlastností, máme jako zákazníci možnost předmět objednávky reklamovat.

Jídelní lístek jako závazný dokument
Chceme-li mít nějaké informace dopředu pro případnou reklamaci, měli bychom si před objednávkou vyžádat nějaký dokument (v praxi jídelní nebo nápojový lístek), kde jsou základní informace o nabízených pokrmech a nápojích.

V jídelním lístku by nikdy neměly chybět údaje o gramáži pokrmu, jeho ceně a také nějaké bližší specifikaci – například druhovém vymezení. Nikde není blíže daná forma takového jídelního lístku a nemusí vždy jít o nějaký typ knížky. Důležitý je jeho obsah. Právě o ten se lze v případě sporu opřít, a tudíž před vlastním objednáním byste se do něj měli podívat.

Pro restauraci jsou údaje v jídelním nebo nápojovém lístku povinné a jako spotřebitel trvejte v případě reklamace na jejich dodržování.

Nechutná vám jídlo – to jediné se reklamuje poměrně těžko
Co dělat v případě, že nejste spokojeni s jídlem, které vám číšník přinesl? Máte možnost jídlo reklamovat, avšak je dobré znát několik zásad pro správnou reklamaci. Je nešikovné reklamovat něco na základě zjištění, že vám prostě nechutná. Například z důvodu, že je v masové směsi více pálivého koření, než jste zvyklí od manželky. Taková forma reklamace není účinná a majitel restaurace nemá povinnost stížnosti tohoto typu vyhovět.

Jiná situace je ovšem v případě, že jídlo svou kvalitou neodpovídá obvyklým zvyklostem – například jde o nedovařenou rýži nebo polosyrovou kachní pečínku. V takovém případě máte nárok na odstranění vad anebo lze doporučit přímo požádat o náhradní pokrm. Buďte v tomto důslední.

Pokud nebude restaurace schopna vám zajistit včas kvalitní náhradu, máte právo od smlouvy odstoupit. Tím se rozumí to, že nebudete platit a jednoduše odejdete.

Reklamujete-li malou gramáž nebo nízkou kvalitu jídla, platí zásada, že byste měli reklamovat velmi rychle po zjištění důvodu k reklamaci. Není vhodné reklamovat špatnou kvalitu jídla v okamžiku, kdy jste ho skoro celé spořádali. 

. SE STÍŽNOSTMI NA ČeskOU obchodní inspekcI

Jste-li v restauraci nespokojeni, je vhodné co nejdříve jídlo nebo nápoj reklamovat. Pokud není sjednána náprava, máte nárok na odstoupení od smlouvy. Přestože většina lidí nad podobnými nedostatky mávne rukou, není od věci na praktiky konkrétní restaurace upozornit Českou obchodní inspekci. Ta by měla do takového podniku přijít na kontrolu, a pokud by šlo o nedostatky hygienického rázu, měla by na kontrolu dorazit i Hygienická stanice. Platí zde zásada, že máte stejná práva jako při jakékoli jiné reklamaci.

U nápojů za nejvíce prohřešky stojí led
Přestože v restauracích zpravidla reklamujeme jídlo, stejná zákonná pravidla stojí i za nápoji. Velkým prohřeškem restaurací bývá umístění ledu přímo do nápoje. Často se vám stane, že vám na stůl postaví sklenici nápoje, ve které plave ohromné množství ledu. To je od obsluhy velký prohřešek a vy byste takovou situaci měli ihned reklamovat.

Pokud chcete ke zvolenému nápoji led, tak by vám měl být přinesen jako doplněk ve druhé sklenici. Tím pádem si můžete ověřit, že vybraný nápoj splňuje množstevní požadavky dle nápojového lístku. To platí nejen pro nealkoholické nápoje, ale zejména pro tvrdý alkohol. Právě v případě tvrdého alkoholu dochází k největšímu šizení ze strany majitelů restaurace nebo obsluhy a zejména tam byste měli striktně toto pravidlo dodržovat.

U točeného piva bývá největším problémem množství. Klasickým pojmem je "podmírák" jako označení pro ošizené pivo. Točené pivo by mělo být po opadnutí pěny na rysce sklenice nebo půllitru. Problémem piva bývá, že po opadnutí pěny je velmi obtížně poživatelné. Chcete-li jako spotřebitel dokázat vrchnímu v restauraci jeho šizení, musíte nechat opadnout pěnu. Pokud nedosáhne na rysku, automaticky trvejte na výměně nápoje.

V případě konzumace vína dbejte na to, aby víno v lahvi bylo otevřeno až před vámi. Již otevřené víno, které vám obsluha přinese, jednoduše vraťte a vysvětlete číšníkovi tuto zásadu.

Autor:


Nejčtenější

Ceny v Chorvatsku: prohnete se v restauracích, v obchodech jako u nás

Ilustrační snímek

Velké nákupy jídla před cestou k moři? Není třeba. Ceny základních potravin se v Chorvatsku nijak výrazně nezvedly,...

Přehledně: Za kolik natankujete benzin a naftu ve 28 zemích Evropy

Ilustrační snímek

Ceny Naturalu 95 se v Evropě pohybují aktuálně v přepočtu na koruny v rozpětí od 29,08 do 42,73 koruny. Nafta je mírně...



ANALÝZA: Bydlení je v Česku drahé. Proč tomu tak je, glosují experti

Ilustrační snímek

Pryč je socialistická doba, kdy získat nájemní či vlastní bydlení byla svízel. Státní a podnikové byty nebyly pro...

Kvíz: I jako vlastník bytu máte povinnosti. Víte jaké?

Ilustrační snímek

Jako vlastník bytu máte rozsáhlá práva. Můžete byt užívat, jakkoli s ním nakládat, rekonstruovat jej podle svého...

Od píky k manažerovi. Jejich kariéra vystartovala jako raketa

Ilustrační snímek

Nedávno byli ještě brigádníky, po pár měsících jsou z nich manažeři, kteří vedou vlastní týmy a projekty. Jak se z...

Další z rubriky

Kvíz: I jako vlastník bytu máte povinnosti. Víte jaké?

Ilustrační snímek

Jako vlastník bytu máte rozsáhlá práva. Můžete byt užívat, jakkoli s ním nakládat, rekonstruovat jej podle svého...

Otčím jí v závěti odkázal půlku družstevního bytu, nedostala nic. Proč?

V případě družstevního bytu se nedědí byt, ale jen družstevní podíl, s nímž je...

Jestliže vlastníme nějaký majetek, po naší smrti přechází na dědice. Svůj majetek můžeme odkázat i v závěti, ovšem v...

Kvíz: Znáte svá práva a povinnosti v družstevním bytě?

Ilustrační snímek

Družstevní bydlení má v českých zemích dlouhou tradicí. Podle odborníků zájem o ně v poslední době stoupá. Vyznáte se v...

Přehled výsledků provozování hazardních her za rok 2017 - vloženo 224 mld. vypla...

Přehled výsledků provozování hazardních her za rok 2017 - vloženo 224 mld. vypla...

Kurzy.cz V roce 2017 bylo sázejícími vloženo do hry 224,1 mld. Kč, zároveň 184,3 mld. Kč bylo sázejícím vyplaceno na výhrách. Hr...

Najdete na iDNES.cz