Když opilý řidič způsobí dopravní nehodu a vznikne při ní škoda, nebo někoho zraní, zůstane veškerá úhrada na něm. Ilustrační snímek.

Když opilý řidič způsobí dopravní nehodu a vznikne při ní škoda, nebo někoho zraní, zůstane veškerá úhrada na něm. Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Opilce za volantem čekají často doživotní splátky. Pokud přežijí

  • 233
Mně se přece nemůže nic stát, situaci mám pod kontrolou. A když, tak jsem přece pojištěn. To probleskne hlavou mnohému řidiči, který usedá za volant "pod vlivem". A je jedno, jestli pil alkohol, nebo mu v krvi kolovala nějaká droga.

Podle policejních statistik byl téměř každý dvanáctý řidič, který způsobil nehodu, pod vlivem alkoholu nebo drog. Ovšem na takové šoféry se pojištění nevztahuje, celou škodu musí zaplatit sami.  

Poškození o náhradu nepřijdou, vše zaplatí viník

Poškozeným sice pojišťovna zaplatí vše z povinného ručení viníka nehody, ale potom si na něm celou částku vymůže.

"U povinného ručení platí, že pokud způsobí nehodu řidič, který požil alkohol nebo byl pod vlivem drog, je poškozeným poskytnuta náhrada škody na zdraví a na majetku vždy, dokonce i v případě, že by šlo o nepojištěné vozidlo," vysvětluje Kateřina Krásová z Direct pojišťovny.

V havarijním pojištění to ovšem obvykle znamená výluku z pojištění a v takovém případě pojištěnému - tedy opilému řidiči - nárok na náhradu škody nevzniká vůbec.

"Po řidičích opilcích požadujeme peníze zpět, což se v praxi odehrává v podobě nemalých měsíčních splátek. Je to varující. Lidé si často nepřipouštějí, že tak mohou zadlužit na celý život nejenom sebe, ale i svoji rodinu," upozorňuje mluvčí Allianz Václav Bálek.

Místo vysněného domu splácí dluh pojišťovně

Pokud se poškodí jen "plechy" pohybuje se škoda v desítkách až stovkách tisíc, jestli však dojde ke zranění či škodě na cizím majetku, může se celková dlužná částka vyšplhat i na desítky milionů korun. Na řidiče viníka pak čekají splátky, leckdy po celý zbytek života.

A další nepříjemnost. Když viník nestihne uhradit celý dluh za svého života, nechá pěkný "dárek" pozůstalým. Dluh se totiž stane součástí dědického řízení. Takže na něj budou pozůstalí ještě "rádi" vzpomínat.

A že to nejsou sumy nahodilé dokazují skutečné případy

  • Česká pojišťovna - Řidič Škody Fabia vjel do protisměru, kde se střetl s cyklistou. Vozidlo přitom sjelo mimo vozovku a zhruba 50 metrů za sebou cyklistu vláčelo. Řidiči naměřili 1,33 promile alkoholu v krvi. Celková škoda na majetku a zdravotní újma cyklisty byla přes 26 milionů korun. Ty pojišťovna vyplatila a nyní je po řidiči vyžaduje. Stanovila mu měsíční splátky ve výši 7 000 korun.
  • Allianz - Příběh začal už před několika lety. Tehdy 25letý řidič jel příliš rychle a vletěl z vedlejší na hlavní ulici, kde nedal přednost jinému autu. Viník "nadýchal" a krevní test u něho odhalil přes půl promile alkoholu v krvi. Při havárii těžce zranil mladou 21letou řidičku, která utrpěla poranění hlavy a je od té doby v invalidním důchodu. Výplata náhrady škody činila půl milionu korun, v dalších položkách, které tvoří náklady na léčení, bolestné, vyplácená renta a tak dále, se celková suma vyšplhala na skoro 10 milionů korun. Kvůli opilosti řidiče-viníka teď po něm pojišťovna požaduje peníze zpět. Zatím ve splátkách, které dnes činí, vzhledem k jeho platu, kolem dvou tisíc korun měsíčně. Pokud se mu však plat zvýší, narostou i splátky. Je zřejmé, že je bude platit po celý život.
  • ČPP - Řidič pod vlivem drog na cestě do zaměstnání srazil jedenáct chodců. Výše odškodnění na zdraví poraněných chodců byla v řádu milionů. Částku nezodpovědný řidič pojišťovně pravidelně splácí.
  • Generali - Řidič se zbytkovým alkoholem v krvi v ranních hodinách podlehl mikrospánku a čelně se střetl s protijedoucí dodávkou. Jako zázrakem se nikomu nic vážnějšího nestalo. Škoda na osobním voze byla 100 tisíc korun, na dodávce 200 tisíc korun, náklady na léčení a ušlý zisk řidiče dodávky se vyšplhaly na 250 tisíc korun. Řidiči dodávky byla celá škoda uhrazena z povinného ručení viníka. Viník nehody stále splácí pojišťovně bezmála půl milionu korun.

Zdroj: pojišťovny

Odmítání se nevyplatí

Myslíte si, že když odmítnete dýchnout, jste z toho venku a policie vám nic nedokáže? Omyl. "Pokud řidič odmítl zkoušku na alkohol, omamné či psychotropní látky nebo lék označený zákazem řídit motorové vozidlo, je posuzován stejně, jako by pod vlivem alkoholu nebo jiných výše uvedených látek byl," uvádí shodně zástupci všech pojišťoven.

Nevyplatí se ani dělat mrtvého brouka. Jestliže se rozhodnete pojišťově splátky neposílat, jedná se s vámi jako s každým jiným dlužníkem. Pohledávka je vymahatelná i prostřednictvím exekučního řízení. Takže zabavení majetku, nařízené srážky z účtu a podobně.

Spolujezdec je zpravidla také spoluviník

Jak pojišťovny řeší situaci, kdy je při nehodě zraněn spolujezdec? Je možné dokázat, že věděl, že řidič pil? Co když to nepřizná?

"Pokud spolujezdec prokazatelně věděl, že je řidič pod vlivem alkoholu, nese spoluvinu na vzniku své škody a náhrada škody je mu snížena," uvádí za všechny Kateřina Krásová z Direct pojišťovny. "Poškozený tímto jednáním vědomě zvýšil riziko vzniku škody," doplňuje Milan Káňa z Kooperativy. Takovým případem jsou časné noční jízdy mladých řidičů z diskoték, kdy pije celá posádka vozu společně a jeden z nich pak usedne za volant.

Soudy posuzují krácení podle doložených podkladů obvykle v rozmezí 20 až 50 procent. Pokud však poškozený prokáže, že nemohl vědět, že je řidič pod vlivem alkoholu, samozřejmě nijak na svém nároku krácen není a získá pojistné plnění, na které má nárok.

Prokazování je těžké, pomůže svěděctví

Prokazování toho, že spolujezdec věděl o konzumaci alkoholu řidiče před jízdou, je samozřejmě těžké, nicméně často lze vystopovat okolnosti před jízdou, odkud kam se jelo a proč, kdy přesně došlo ke škodě, například sehnat a vyslechnout svědky a další účastníky předchozích aktivit viníka a podobně. Navíc podle slov Jana Marka z České pojišťovny se na řidiči, který má okolo 1,7 promile, pozná, že řídí pod vlivem alkoholu. Zde tedy nepomůže tvrzení spolujezdce, že nevěděl.

"Také záleží na konkrétní situaci. Pokud si spolujezdec sedne k opilému řidiči, pak popírá princip nahodilosti, který je všude na světě základním principem pojišťovnictví. Tím pádem pak má pojišťovna právo krátit mu nárokovanou škodu," říká Václav Bálek.

"Je ale bezpochyby rozdíl mezi tím, když si stopař, nebo třeba soused sedne k opilému šoférovi, který navíc během cesty několikrát zastaví a pak havaruje. Stopař v takovém případě mohl z auta vystoupit. Jestliže však stopaři zastaví opilý automobilista a k nehodě dojde během následujících několika kilometrů, je zřejmé, že člověk na sedadle spolujezdce toho už moc udělat nemohl. A v takovém případě pojišťovna pojistné plnění nekrátí," vysvětluje mluvčí Allianz pojišťovny. 

Za všechny jeden příklad z Uniqa pojišťovny: Klient sedl do auta po požití alkoholu, přisedla si spolujezdkyně, která věděla o tom, že řidič před jízdou pil. Soudně bylo totiž prokázáno, že před tím spolu trávili čas ve vinárně, kde dokonce objednávala nápoje pro oba. Při následné nehodě, kterou řidič způsobil, byla spolujezdkyně těžce zraněna. Navíc nebyla připoutaná, čímž porušila pravidla provozu.

"V tomto případě byla vyčíslena náhrada v řádu mnoha set tisíc korun, která však byla spolujezdkyni zkrácena o 20 procent," uvádí Eva Svobodová a dodává, že obecně lze v případech podobné spoluviny krátit pojistný nárok až o 50 procent podle závažnosti jednání a okolností případu.