Paní Soňa z Ostravy si nedávno pořídila „zázračné brýle“ na webových stránkách s názvem OptiMaskPro LLC. Přístroj slibuje zázraky nejen v léčbě bolestí hlavy a zraku, ale má zatočit také s nespavostí, kruhy pod očima a dalšími neduhy.
„Nechápu, jak jsem mohla být tak hloupá. Webové stránky, kde jsem přístroj nedávno objednávala, vypadají profesionálně, bylo tam plno skvělých referencí, takže jsem ani moc neváhala a speciální masážní brýle objednala,“ vypráví Soňa, která doufala, že jí bude konečně lépe a bolesti hlavy a očí částečně ustoupí. Když balíček za 1 030 korun rozbalila, zůstala jako opařená. V plastových rámečcích brýlí chyběly dva magnety, které později našla vysypané v krabici.
Jak to na stránkách funguje
|
„Už na první pohled to byl jasný šunt. Když jsem pak brýle nasadila a zapnula, místo slibované masáže bodů kolem očí brýle jen vibrovaly, takže mi z nich vypadly další součástky, tentokrát dva kamínky. Navíc vydávaly nepříjemný hluk. Nakonec mě z toho hlava rozbolela ještě víc. Kolem nosu a očí jsem měla dokonce modřiny,“ popisuje účinky žena, která se okamžitě rozhodla výrobek vrátit.
Když začala zjišťovat, na jakou adresu přístroj poslat zpět, našla v objednávce jen adresu do USA. „Na telefonní číslo pro reklamace jsem se opakovaně nedovolala, reklamaci jsem proto poslala e-mailem, který je na webu. Už je to více než měsíc a nikdo se neozval,“ popisuje Soňa.
Poradna eviduje přes stovku stížností
A není sama. Na službu pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů VašeStížnosti.cz dTestu se už ohledně výrobku OptiMaskPro obrátilo více než sto oklamaných lidí. Všichni popisují přístroj stejně jako Soňa a domáhají se vrácení peněz. To se jim ale s největší pravděpodobností nepodaří. Důvodů je hned několik.
Tím prvním je zákon. Obchodník sice porušuje zákon o ochraně spotřebitele tím, že ho klame, ale o podvod se zřejmě nejedná. „Spotřebitelům se daný obchodník může jevit jako podvodník, ale z pohledu zákona by šlo o podvod teprve v okamžiku, kdy obchodník vezme peníze, i když ví, že spotřebiteli nic za to nedá,“ vysvětluje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.
Právník vysvětluje i další fígl. „Vlastnosti a účinky nabízeného přístroje, který má ulevit od bolesti, rozhodně nefungují, což si zákazníci ověřili sami na sobě. Léčivé účinky zrakových obtíží ale zmiňují jen recenze falešných profilů na Facebooku, u nichž sice není pochyb o tom, kdo je jejich autorem, prodejce je ale takzvaně z obliga,“ dodává.
Nepoctivý neznamená podvodný
Ač společnost čelí mnoha stížnostem, o kterých ví, své webové stránky zatím nezrušila a na „unikátní“ přístroj láká dál. Jak je to možné?
Podle Zeleného nepoctivý obchodník, který je těžko dohledatelný, sám rozhodně stránky nezruší. Policie ČR je v případě podezření ze spáchání trestného činu dokáže neodkladně zablokovat, ale problém je v tom, že nepoctivý neznamená podvodný.
Sídlí mimo EU
Další problém s vrácením peněz je podle právníka v tom, že společnost je založena v USA, a kdo za ní stojí, bude pro české státní orgány - policii, obchodní inspekci a další, velmi obtížné zjistit. „Je to subjekt stojící mimo Evropskou unii, i když jsou z ní osoby, které jej vytvořily. Známe pouze jeden případ, kdy se vytrvalé spotřebitelce podařilo získat peníze zpět, a to v eurech, byť platila v české měně,“ konstatuje Zelený.
Nejen paní Soňa se podivuje nad rychlostí, se kterou masážní brýle obdržela, a je přesvědčena, že podvodníci posílají přístroje z Česka. „Z Ameriky by to tady tak brzy nemohlo být.“
Ne na dobírku, ale předem na účet
Záchranou je chargebackV případě podvodných e-shopů se spotřebitelé mohou obrátit na svoji banku a požádat o takzvaný chargeback, který jim zajistí připsání kupní ceny zpět na jejich účet. |
I další důvod, kterým je způsob platby na dobírku, podvodníci dobře promysleli. Podle právníka Zeleného prodejce zareagoval na neustále omílané varování, kdy lidé ze všech stran slyší, že platba předem u neznámého a neprověřeného obchodníka je vysoce riziková. Spotřebitelé se totiž nejvíce obávají toho, že zaplatí a zboží nikdy nedorazí.
„V oblasti internetového nakupování je forma ́z ruky do ruky ́paradoxně ochrání méně, než kdyby platili kartou. V případě podvodných e-shopů se totiž spotřebitelé mohou obrátit na svoji banku a požádat o takzvaný chargeback, který jim zajistí připsání kupní ceny zpět na jejich účet,“ zdůrazňuje právník.
Jak popisují přístroj ti, kteří si ho už koupili
|
A co oční lékaři?
Webové stránky návštěvníky klamou i tím, že hned v úvodu poukazují na to, že se jedná o unikátní vynález zahraničních oftalmologů. Dokonce operují tím, že přístroj je ekologicky čistý a klinicky testován na účinnost. Oční lékaři, které redakce se zmíněnými webovými stránkami seznámila, ale jen nevěřícně kroutili hlavou.
„Je nepravděpodobné, aby akupunkturní přístroj masáží periokulární oblasti (oblast kolem očí - pozn. red.) vedl ke zlepšení vidění, nebo odstranění refrakční vady, či jiného očního onemocnění. Většina onemocnění oka je způsobena změnami uvnitř oka, tudíž nemůže masáž v oblasti kolem očí vést ke zlepšení objektivních změn v oku samotném,“ uvedla Eva Jarošová, lékařka očního oddělení Městské nemocnice Ostrava.
Redakce oslovila také prodejce výrobku OptiMaskPro prostřednictvím zmíněných webových stránek, aby se k případu vyjádřil. Odpovědi se však dosud nedočkala.
Těm, kteří si přístroj objednali, ale ještě ho neobdrželi, právník doporučuje, aby rozhodně nepřebírali zásilku od kurýra, protože v tom okamžiku za ni budou muset zaplatit. „Poté je nutné na e-mailovou adresu prodejce zaslat oznámení, že ruší objednávku. Teprve tím zaniknou všechna práva a povinnosti plynoucí z kupní smlouvy,“ uzavírá Zelený.