Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Osm rad firmám v době krize

aktualizováno 
Krize nemusí znamenat jen útlum. V době, kdy ostatní omezují, můžete posílit svoji pozici. Poradíme vám, jak se v současné situaci zorientovat.
I když se důsledky krize neprojevily, připravte si plán na několik let dopředu.

I když se důsledky krize neprojevily, připravte si plán na několik let dopředu. | foto: Profimedia.cz

Střední a drobnější podnikatelé by neměli podlehnout iluzi, že se jich celosvětová finanční krize netýká a že tomu nějakým zázrakem uniknou. "Život se nezastavil, ani obchod. Jen každý bude víc přemýšlet, než peníze vydá," varuje Petr Smutný, ředitel v oddělení podnikových restrukturalizací PricewaterhouseCoopers Česká republika.

I když se zdá, že vaše firma není ohrožena, měli byste si již nyní připravit scénář, který využijete ve chvíli, kdy se projeví masivní pokles. Čtěte osm rad, které vám s přípravou pomohou.

1. Na nic nečekejte

Ideální je vyhodnocovat stav odvětví a přizpůsobovat se trhu tak, aby firma byla připravena už na první signál, což je snížení poptávky a objednávek. Zvláště nyní je nutné, aby každý podnik měl výhled cash flow a objednávek minimálně na tři měsíce dopředu. Pokud klesnou objednávky a tržby, je třeba omezit i výrobu. Jinak se přeplní sklady a vzrostou pohledávky. Pak je nutné vyprodat zásoby a někdy i rozprodat nepotřebný majetek, jako třeba budovy. "To je druhá fáze. Znám i takové případy, kdy ani v tuhle chvíli podnik nereagoval. Pak už je jen třetí stupeň, kdy není na mzdy, na splácení závazků a úvěrů," říká Petr Smutný.

2. Nenechte se uspat úspěchem (ani Vánocemi)

"Spotřebitelé budou možná ještě do Vánoc nakupovat, ale očekávám, že v prvním kvartálu 2009 uvidíme u prodeje spotřebního zboží velký pokles," říká Petr Smutný. Lidé se totiž bojí ztráty zaměstnání a jejich chování se změní.

3. Začněte šetřit

První šetření by mělo začínat na věcech, které přinesou okamžitý efekt. Jsou to náklady na cestování, zbytné náklady, které se dají okamžitě eliminovat: jako třeba zmrazení nárůstu mezd, omezení investic do informačních technologií či obnovy vozového parku.

4. Bezhlavě nepropouštějte

Propuštění zaměstnanců by nemělo být prioritním řešením. Sice okamžitě přinese úspory, ale není to řešení, které má okamžitý efekt. Propouštění rozhodně musí doprovázet jiná systémová opatření. Navíc by si měl každý uvědomit, že nábor a školení nových zaměstnanců pak s sebou nese obrovské náklady.

5. Opatrně s výprodejem

Přestože výprodej řeší problémy s přeplněnými sklady, je třeba k němu přistupovat obezřetně. Záleží na situaci, ve zboží na skladě je hodně peněz. Někdy si výprodejem můžete zkazit značku nebo si můžete ohrozit prodeje na příští měsíce. Na druhou stranu můžete vyprodávat na trzích, kde doposud vaše značka není. Je třeba postupovat tak, že krátkodobě vyprodám a mezitím snížím kapacitu výroby.

6. Rychle se přizpůsobte

Vyhraje ten, kdo bude hned reagovat na poptávku trhu. Je například možné využít jen značku, stát se jen obchodní firmou a výrobu přenechat někomu jinému na místním trhu. Není však vždy efektivní přenést výrobu do zemí s velmi levnou pracovní silou, jako je Čína nebo Indie. Nemůžete tak kontrolovat kvalitu výroby a hlavně, výrobky se dopravují několik týdnů na lodi. Místní trh umožňuje flexibilitu, vysokou kvalitu a možnost odlišit se.

7. Mějte kvalitní plán

Krátkodobý a dlouhodobý plán musí zahrnovat odhad vývoje poptávky, na to musí být nastavena výrobní kapacita, a odhad vnějších faktorů, jako jsou ceny vstupů, energií či mezd. Ideální je pracovat s variantami plánu a pružně se přizpůsobovat reálnému vývoji.

8. Naučte se prodávat

Menší české podniky umějí vyrobit, ale ne prodat. Musí mít také rozumné portfolio, tedy nevyrábět úplně všechno, ale soustředit se na klíčové produkty. Specializovat se tak, aby nemusely často přestavovat stroj a ztrácet kapacitu.

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Další nabídka

Kurzy.cz

Jiří Menzel je v kritickém stavu a uzdravení nebude jednoduché
Jiří Menzel je v kritickém stavu a uzdravení nebude jednoduché

Oskarový režisér Jiří Menzel (79) leží od úterka v kritickém stavu v nemocnici v pražských Střešovicích. Podle informac... celý článek



Najdete na iDNES.cz