Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Osm rad, jak si vybrat vzdělávací společnost

  12:00aktualizováno  12:00
Firem, které nabízejí proškolení pracovníků v různých oblastech, je v České republice řada. Je proto těžké vybrat tu správnou, s odpovídajícími zkušenostmi a odbornými a organizačními schopnostmi.

Nejde přece jen o to, aby vzdělávací společnost zprostředkovala kontakt mezi firmou a lektorem, ale o vytvoření vzdělávacího programu, jehož výsledkem je prokazatelný rozvoj dovedností a znalostí pracovníků. A to rozhodně vyžaduje náročnější analýzu potřeb firmy i jejích pracovníků a pečlivou přípravu plánu, který bude "šitý na míru" a bude přesně odpovídat potřebám, podmínkám a možnostem firmy.

Jděte zaměstnancům příkladem

Úspěch manažerského vzdělávání spočívá často právě v jeho kontinuitě. Pokud firma vytváří systematicky a cíleně prostředí, které stále motivuje a stimuluje manažery i ostatní pracovníky k sebezdokonalování a aktivnímu naplňování firemních cílů a současně také podporuje spojení vzdělávání s praxí, pak je připravena učinit kroky a změny, které efektivní vzdělávání a trénink většinou přinesou.

Jedině tak je možné zhodnotit investice vložené do vzdělávání. V zahraničí se v prosperujících firmách stalo vzdělávání pracovníků průběžnou, systematickou, koncepční a nezbytnou součástí existence firmy. V souvislosti s probíhajícími změnami i u nás nabyla potřeba vzdělávání a tréninku manažerů nesmírného významu. Jsou totiž nuceni v relativně krátkém čase vstřebávat obrovské množství nových znalostí a informací, tak aby zajistili úspěch, a především konkurenceschopnost své firmy v podmínkách nejen české ekonomiky, ale i světového trhu.

Vybírejte pečlivě

Následující kritéria vám mohou usnadnit výběr vzdělávácí společnosti. Nejdůležitější budou potřeby a situace firmy.

1 Reference-osobnízkušenosti

O kvalitě vzdělávacích společností a jejich aktivit totiž nejlépe vypovídají zkušenosti účastníků, kteří již seminář, trénink nebo ucelený vzdělávací program absolvovali.

2 Odbornézázemí-lektoři

Důležité je, kdo vede kurzy, tréninky a semináře. Úroveň a kvalita vzdělávacího programu je z velké části ovlivněna osobou lektora. Jsou lektoři jen teoretici, nebo jsou jejich znalosti podloženy praxí a zkušenostmi? Ptejte se, zda lektoři publikují, jak dlouho přednášejí.

3 Nabídka vzdělávacích programů

Před rozhodnutím je důležité vědět, kolik vzdělávacích akcí již agentura uspořádala. Chtějte vědět, zda nabízí jen zcela hotové a neměnné programy, nebo je společnost schopna přizpůsobit je podmínkám firmy. Zda jde převážně jen o přednášky, nebo jsou v nabídce i tréninky s aktivním zapojením účastníků.

4 Kompletnost a možnosti

Nabídka poradenských a dalších služeb napoví o kvalitě společnosti. Důležité je, zda se zaměřuje na oblast vzdělávání, nebo je jejím cílem řešit i praktické problémy firem. Pokud je společnost schopná pomoci například s výběrovým řízením, se systémem hodnocení zaměstnanců, otestovat stávající pracovníky a jejich předpoklady pro vykonávanou práci, je to v pořádku.

5 Dostupnost, flexibilita, vybavení

Ptejte se předem, zda nebudete zbytečně ztrácet čas cestováním. Je výhodné, když lektoři přijedou kdykoliv přímo do vaší firmy. Ke vzdělávání patří technika. Zajímejte se, jakou techniku firma používá. Zda mohou účastníci využívat další podpůrné pomůcky pro efektivní vzdělávání - videonahrávky, audioprogramy, odborné publikace.

6 Péče o klienty

Péče o klienty je důležitým kritériem kvality vzdělávací společnosti. Měla by mít upřímný osobní zájem o klienta, o možnost pomoci mu vyřešit problém, se kterým se potýká. Nekončí jejich zájem okamžikem, kdy uhradíte účastnický poplatek? Dobrým vodítkem je, pokud je přítomen zástupce společnosti po celou dobu na semináři a stará se o vaše pohodlí a bezproblémový průběh semináře.

7 Profesionalita a image vzdělávací společnosti

Je společnost (nebo její pracovníci) členem profesních sdružení a asociací? Může to být nejen zárukou úsilí prosazovat a realizovat kvalitní vzdělávání, ale možností

Jaká mají práva zaměstnanci, kteří se chtějí vzdělávat??

navazovat přínosné kontakty a navázat spolupráci s dalšími odborníky.

8 Náklady na vzdělávání

Respektují firmy ceny odpovídající situaci na trhu? Nejdražší nemusí znamenat nejkvalitnější, ale ani nejlevnější obvykle nejsou zárukou očekávané kvality. Je možné řešit cenu v návaznosti na rozsah, délku a pravidelnost spolupráce? Co vše je v požadované ceně obsaženo? Odpovídá cena očekávané úrovni vzdělávacích služeb? Je evidentní, že vybrat kvalitní vzdělávací společnost a odpovídající manažerský nebo jiný vzdělávací program není právě jednoduché. Oblastí, které je vhodné posoudit a zvážit, je řada a není vždy jednoduché získat podložené a ověřené informace. Kvalitu vzdělávání ve vaší firmě však můžete aktivně ovlivnit nejen výběrem odpovídající vzdělávací společnosti, ale i vlastním aktivním a tvůrčím přístupem a spoluprací při přípravě vzdělávacího programu. Žádný hotový vzdělávací program vám zázračně nevyřeší situaci ve firmě, ale uspokojí vás pouze v případě, že se na jejich tvorbě a zlepšování budete aktivně podílet.

Autor:


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...



Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Krize na trhu práce z nás dělá lepší zaměstnavatele, říká manažerka GSK

Pavla Bučilová

Farmaceutická firma GSK se v Česku chlubí několika oceněními. Je odpovědnou firmou, loňským zaměstnavatelem roku a...

Na co si dát pozor, když chcete nákup auta řešit operativním leasingem?

Ilustrační snímek

Pro spoustu lidí přestává být důležité auto vlastnit. Stačí jim si ho půjčit či na nějakou dobu pronajmout. Na co dbát,...

Další z rubriky

Bike hotel má velký úspěch. Koly žijeme, říkají majitelé

Armin Pomella se synem Andreasem

Měli prosperující rodinný hotel, ale také vášeň pro cyklistiku. Tak se otec a syn Pomellovi rozhodli posunout služby...

Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

ČNB příští týden zvýší sazby. Korunu tak vůči euru zdraží na nejvyšší úroveň od ...

ČNB příští týden zvýší sazby. Korunu tak vůči euru zdraží na nejvyšší úroveň od ...

Kurzy.cz Česká národní banka na svém měnověpolitickém zasedání ve středu příští týden zvýší svoji základní úrokovou sazbu. Půjde...



Najdete na iDNES.cz