Osm rad, jak si vybrat vzdělávací společnost

  12:00aktualizováno  12:00
Firem, které nabízejí proškolení pracovníků v různých oblastech, je v České republice řada. Je proto těžké vybrat tu správnou, s odpovídajícími zkušenostmi a odbornými a organizačními schopnostmi.

Nejde přece jen o to, aby vzdělávací společnost zprostředkovala kontakt mezi firmou a lektorem, ale o vytvoření vzdělávacího programu, jehož výsledkem je prokazatelný rozvoj dovedností a znalostí pracovníků. A to rozhodně vyžaduje náročnější analýzu potřeb firmy i jejích pracovníků a pečlivou přípravu plánu, který bude "šitý na míru" a bude přesně odpovídat potřebám, podmínkám a možnostem firmy.

Jděte zaměstnancům příkladem

Úspěch manažerského vzdělávání spočívá často právě v jeho kontinuitě. Pokud firma vytváří systematicky a cíleně prostředí, které stále motivuje a stimuluje manažery i ostatní pracovníky k sebezdokonalování a aktivnímu naplňování firemních cílů a současně také podporuje spojení vzdělávání s praxí, pak je připravena učinit kroky a změny, které efektivní vzdělávání a trénink většinou přinesou.

Jedině tak je možné zhodnotit investice vložené do vzdělávání. V zahraničí se v prosperujících firmách stalo vzdělávání pracovníků průběžnou, systematickou, koncepční a nezbytnou součástí existence firmy. V souvislosti s probíhajícími změnami i u nás nabyla potřeba vzdělávání a tréninku manažerů nesmírného významu. Jsou totiž nuceni v relativně krátkém čase vstřebávat obrovské množství nových znalostí a informací, tak aby zajistili úspěch, a především konkurenceschopnost své firmy v podmínkách nejen české ekonomiky, ale i světového trhu.

Vybírejte pečlivě

Následující kritéria vám mohou usnadnit výběr vzdělávácí společnosti. Nejdůležitější budou potřeby a situace firmy.

1 Reference-osobnízkušenosti

O kvalitě vzdělávacích společností a jejich aktivit totiž nejlépe vypovídají zkušenosti účastníků, kteří již seminář, trénink nebo ucelený vzdělávací program absolvovali.

2 Odbornézázemí-lektoři

Důležité je, kdo vede kurzy, tréninky a semináře. Úroveň a kvalita vzdělávacího programu je z velké části ovlivněna osobou lektora. Jsou lektoři jen teoretici, nebo jsou jejich znalosti podloženy praxí a zkušenostmi? Ptejte se, zda lektoři publikují, jak dlouho přednášejí.

3 Nabídka vzdělávacích programů

Před rozhodnutím je důležité vědět, kolik vzdělávacích akcí již agentura uspořádala. Chtějte vědět, zda nabízí jen zcela hotové a neměnné programy, nebo je společnost schopna přizpůsobit je podmínkám firmy. Zda jde převážně jen o přednášky, nebo jsou v nabídce i tréninky s aktivním zapojením účastníků.

4 Kompletnost a možnosti

Nabídka poradenských a dalších služeb napoví o kvalitě společnosti. Důležité je, zda se zaměřuje na oblast vzdělávání, nebo je jejím cílem řešit i praktické problémy firem. Pokud je společnost schopná pomoci například s výběrovým řízením, se systémem hodnocení zaměstnanců, otestovat stávající pracovníky a jejich předpoklady pro vykonávanou práci, je to v pořádku.

5 Dostupnost, flexibilita, vybavení

Ptejte se předem, zda nebudete zbytečně ztrácet čas cestováním. Je výhodné, když lektoři přijedou kdykoliv přímo do vaší firmy. Ke vzdělávání patří technika. Zajímejte se, jakou techniku firma používá. Zda mohou účastníci využívat další podpůrné pomůcky pro efektivní vzdělávání - videonahrávky, audioprogramy, odborné publikace.

6 Péče o klienty

Péče o klienty je důležitým kritériem kvality vzdělávací společnosti. Měla by mít upřímný osobní zájem o klienta, o možnost pomoci mu vyřešit problém, se kterým se potýká. Nekončí jejich zájem okamžikem, kdy uhradíte účastnický poplatek? Dobrým vodítkem je, pokud je přítomen zástupce společnosti po celou dobu na semináři a stará se o vaše pohodlí a bezproblémový průběh semináře.

7 Profesionalita a image vzdělávací společnosti

Je společnost (nebo její pracovníci) členem profesních sdružení a asociací? Může to být nejen zárukou úsilí prosazovat a realizovat kvalitní vzdělávání, ale možností

Jaká mají práva zaměstnanci, kteří se chtějí vzdělávat??

navazovat přínosné kontakty a navázat spolupráci s dalšími odborníky.

8 Náklady na vzdělávání

Respektují firmy ceny odpovídající situaci na trhu? Nejdražší nemusí znamenat nejkvalitnější, ale ani nejlevnější obvykle nejsou zárukou očekávané kvality. Je možné řešit cenu v návaznosti na rozsah, délku a pravidelnost spolupráce? Co vše je v požadované ceně obsaženo? Odpovídá cena očekávané úrovni vzdělávacích služeb? Je evidentní, že vybrat kvalitní vzdělávací společnost a odpovídající manažerský nebo jiný vzdělávací program není právě jednoduché. Oblastí, které je vhodné posoudit a zvážit, je řada a není vždy jednoduché získat podložené a ověřené informace. Kvalitu vzdělávání ve vaší firmě však můžete aktivně ovlivnit nejen výběrem odpovídající vzdělávací společnosti, ale i vlastním aktivním a tvůrčím přístupem a spoluprací při přípravě vzdělávacího programu. Žádný hotový vzdělávací program vám zázračně nevyřeší situaci ve firmě, ale uspokojí vás pouze v případě, že se na jejich tvorbě a zlepšování budete aktivně podílet.

Autor:

Nejčtenější

Dovolená se bude počítat jinak, říká expertka na pracovní právo

Petra Sochorová, expertka na pracovní právo

Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje změny v čerpání dovolené. Nová úprava dovolených má platit od půlky...

Je králem vlašáku, letos počítá s tržbami kolem 30 milionů korun

Miroslav Volařík se letos stal už potřetí Vinařem roku.

Titul Vinař roku získal před nedávnem Miroslav Volařík z Mikulova. Soutěž vyhrál už potřetí. Přestože letos počítá s...

Roste nám obrat, brzdí nás však nedostatek lidí, říká personalistka

Monika Rousová, personální ředitelka společnosti 2N Telekomunikace

Trh práce kolabuje, nejsou na něm téměř žádní volní uchazeči o zaměstnání. Nezaměstnanost v Česku je přitom na novém...

Úroky na spořicích účtech rostou, zatím pomalu. Sonda v 15 bankách

Ilustrační snímek

Rostou úroky. Zatím to sice není o procenta ročně, ale jistý vzestup se pozorovat dá. A očekávání jsou mírně...

Co dělají úspěšní zakladatelé firem jinak. Devět kroků na výsluní

Ilustrační snímek

Založit firmu a dovést ji k úspěšnému rozvoji je často náročnější než řídit zavedený podnikový kolos. V čem se jednání...

Další z rubriky

Roste nám obrat, brzdí nás však nedostatek lidí, říká personalistka

Monika Rousová, personální ředitelka společnosti 2N Telekomunikace

Trh práce kolabuje, nejsou na něm téměř žádní volní uchazeči o zaměstnání. Nezaměstnanost v Česku je přitom na novém...

Dovolená se bude počítat jinak, říká expertka na pracovní právo

Petra Sochorová, expertka na pracovní právo

Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje změny v čerpání dovolené. Nová úprava dovolených má platit od půlky...

Novinky 2019: kterým živnostníkům se prodraží povinné pojistné

Ilustrační snímek

Živnostníci platící minimální zálohy na sociální a zdravotní pojištění budou v roce 2019 platit na povinném pojistném o...

Pěstitelé mají za sebou příšerný rok. Řekli, co zaplatíme za jablka

Pěstitelé mají za sebou příšerný rok. Řekli, co zaplatíme za jablka

Kurzy.cz Letošní sezona byla pro české pěstitele ovoce extrémní. Hlavně pěstitele jablek potrápily vysoké teploty a sucho. Jablk...

Najdete na iDNES.cz