Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Osobní auto pod firmu? Nemusí se vyplatit

aktualizováno 
Snahou podnikatelů je minimalizovat daňovou povinnost, a proto se snaží co nejvíce statků zařazovat do obchodního majetku firmy. V případě osobního automobilu se ovšem podnikatelům nabízí využití vlastního auta pro podnikání, bez zahrnutí do obchodního majetku. Co je výhodnější?

Škoda Octavia Scout | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Podívejme se nejprve na obvyklejší variantu, kterou volí početnější skupina podnikatelů – pořízení a zařazení osobního auta do obchodního majetku.

Při použití osobního automobilu vloženého do obchodního majetku jsou daňově uznatelnými výdaji (úpravu naleznete v paragrafu 24, odst. 2, písm. k, Zákona o daních z příjmů) veškeré výdaje související s pracovními cestami. Výčet druhů výdajů je poměrně široký a zmiňme tedy skupinu těch nejpočetnějších.

  • Výdaje na pohonné hmoty v prokázané výši (dle dokladů o nákupu pohonných hmot)
  • Odpisy vozidla (pozn. osobní auta spadají do skupiny 1a a odpisují se čtyři roky)
  • Veškeré provozní náklady (náklady na opravu, údržbu, dálniční známka, havarijní pojištění, povinné ručení, pořízení zimních pneumatik atd.)

Zde je nutné zmínit jednu podstatnou věc – podnikatel musí správci daně v případě kontroly prokázat, zda jezdí s vozidlem výlučně pro podnikání anebo kombinuje služební se soukromými jízdami. To prokazuje na základě vedené knihy jízd. Pokud vozidlo jezdí pouze pro podnikání, pak výše uvedené výdaje lze považovat v absolutní výši za daňové. V opačném případě (jezdí kombinovaně) je nutné stanovit poměr mezi služebními a soukromými jízdami (např. 60:40). V případě takového poměru musí poplatník veškeré výdaje adekvátně daňově krátit.

Jak jsem zmínil výše, tak automobil se daňově odpisuje čtyři roky. Po uplynutí této lhůty a stoprocentním daňovém odepsání automobilu mnozí podnikatelé volí prodej auta a nahrazují jej novějším typem. V případě podnikatelů – živnostníků je ovšem velkou nevýhodou fakt, že příjem z prodeje automobilu zařazeného v obchodním majetku je součástí příjmů z podnikání dle paragrafu 7 a zároveň ještě zvyšuje vyměřovací základ pro výpočet pojistného na sociální a zdravotní pojištění. Proti těmto příjmům si eventuálně může podnikatel uplatnit pouze krácené odpisy během doby odpisování. To jsou tedy základní parametry promítnutí vozidla pořízeného do obchodního majetku do daňových výdajů. A jak to je v případě vozidla nezařazeného?


Nezařazené vozidlo: žádné odpisy, žádné opravy – pouze amortizace a pohonné hmoty

Vozidlo nezařazené do obchodního majetku je charakteristické tím, že si ho nepořizuje podnikatel na IČO, nýbrž jako občan. Tím pádem ho nezařazuje do obchodního majetku a ani o něm neúčtuje.

Z toho je jasné, že nemůže auto daňově odpisovat a ani uplatňovat další typické výdaje uvedené v případě auta zařazovaného do OM. Co tedy vlastně takový podnikatel může z pohledu daňového udělat v případě, že použije soukromé auto pro služební účely? Jako daňové výdaje si takový podnikatel uplatňuje výdaje ve výši sazby základní náhrady a dále náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty.

Sazba základní náhrady je lidově nazývána amortizace vlastního vozidla a její výše činí 3,80 Kč na ujetý kilometr pro služební účely.

Náhradou výdajů za pohonné hmoty se rozumí částka stanovená v závislosti na počtu ujetých kilometrů, nákupní ceně pohonných hmot a na aritmetickém průměru všech údajů o spotřebě uvedených výrobcem nebo dovozcem v technickém průkazu.

Nyní se nám nabízí porovnat obě uvedené varianty a učinit rozhodnutí, co je vlastně výhodnější. Vyřknout soud ovšem není jednoduché a liší se případ od případu. Zkusme si tedy v následující tabulce naznačit klíčové parametry, které by měl každý poplatník vzít v potaz před vlastní investicí. 

  Zařazené v OM Nezařazené v OM
Velký počet ujetých km pro služební účely - +
Vysoká pořizovací cena vozu + -
Vysoký podíl soukromých jízd - +
Drahé opravy, údržba, vybavení + -
Pravděpodobný prodej hned po konci doby odpisování - + (pozn. celý příjem z prodeje bude osvobozen od daně)

Před rozhodnutím, jak pořídit automobil, by si měl podnikatel odpovědět přinejmenším na těchto pět otázek. Samozřejmě je obtížné v okamžiku pořízení vozu si dát odpověď na otázku, jaký bude podíl mezi soukromými a služebními jízdami nebo například na to, jak poruchové auto bude neboli kolik bude muset podnikatel utratit na opravách. Přesto se trocha přemýšlení před vlastním nákupem vozidla jednoznačně vyplatí.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
O kolik peněz přijdete na nemocenské a jak finanční ztrátu zvládnout

Onemocnění nebo úraz jsou nepříjemné záležitosti. A když se jejich léčba prodlouží, situace se ještě víc komplikuje, a to po finanční stránce. Jak se připravit...  celý článek

Ilustrační snímek
Invalidů je přes 425 tisíc, kdo je ohrožený a jak srazit finanční dopad

Moderní životní pojištění řeší celou řadu zdravotních problémů, ale je důležité nastavit si ho na míru. Kdo ho opravdu potřebuje? Kdy z něj očekávat peníze a...  celý článek

Ilustrační snímek
Když se sport stane neúmyslným viníkem. Situace, které stojí peníze

K nehodě dojde snadno. Stačí se vrhnout na sport a aktivity, na které je čas jen o dovolené či o víkendu. Škodu pak můžete způsobit nejen sobě, ale i jiným...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Byty v ČR zdražují. Prodejní ceny meziročně narostly o 10,7 procenta
Byty v ČR zdražují. Prodejní ceny meziročně narostly o 10,7 procenta

Prodejní ceny bytů v Praze a v krajských městech ČR vzrostly ve 2. čtvrtletí letošního roku meziročně o 10,7 procenta n... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.