Penzijní připojištění se státním příspěvkem, které bylo založeno zákonem č. 42/1994 Sb., oslaví v letošním roce své desáté narozeniny. Od svého uvedení prošlo nelehkým vývojem a bylo pozměněno řadou novel. Poslední právní úpravu přináší zákon č. 36/2004 Sb., který obsahuje některá harmonizační ustanovení ve vztahu k EU, zejména rozšiřuje možnosti vstupu do systému penzijního připojištění, zavádí pokuty za přestupky a jiné správní delikty, rozšiřuje investiční možnosti, a předepisuje účastníkům nová práva a povinnosti. Ačkoli novela neznevýhodňuje jednorázový výběr úspor na úkor penzí, jak tvrdí svým klientům prodejci některých multilevelových sítí, řada ustanovení se klientů penzijních fondů přece jen dotkne.
České penze i pro cizince
Desetitisíce pojistných smluv v ohrožení. |
Do starobní penze nejdříve v 60 letech
Vybraná ustanovení nového zákona o penzijním připojištění |
§ 2 |
Poplatky za výpis z účtu
Penzijním fondům je dána povinnost písemně informovat účastníky o změnách penzijního plánu, které se týkají nároků a dávek z penzijního připojištění. Naopak účastníkům je dána povinnost písemně oznámit penzijnímu fondu všechny skutečnosti, které mají význam pro trvání penzijního připojištění (např. trvání trvalého pobytu na území ČR), a dále změnu těch skutečností, které jsou podmínkou pro splnění informační povinnosti penzijního fondu (např. hlásit změnu adresy). Nově budou penzijní fondy za odeslání druhého a dalšího výpisu v daném roce oprávněny požadovat na účastnících úhradu účelně vynaložených nákladů. Účtovat si jiné poplatky však penzijním fondům nebylo zatím dovoleno.
Konec garantovaných penzí
Výnos 48 % a "pojištění zdarma" Vyplatí se kombinace pojištění se zajištěným fondem? Více ZDE. |
Penzijním fondům je zákonem uložena povinnost předložit změněný penzijní plán a statut do 2 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Tím je 1. duben 2004, nebo v případě některých ustanovení den, kdy vstoupí smlouva o přistoupení ČR k EU v platnost. Veškeré uvedené změny se tedy vztahují pouze na smlouvy, které budou uzavřeny po schválení změn penzijního plánu. Vedle nárůstu administrativních nákladů je pravděpodobné, že penzijní fondy využijí nutnost předložit nový penzijní plán i k dalším úpravám, a to zejména v oblasti výpočtu penzí. Tyto změny zřejmě odstartoval Allianz PF, který již v minulém měsíci změnil výpočet starobních penzí (zrušil nastavení technické úrokové míry na úrovni 3 % a zahrnul pro výpočet penzí „bezpečnostní přirážku“, resp. tzv. selekční faktory, které penzijnímu fondu umožní zohlednit odlišnosti kmene účastníků a umožní upravit úmrtnost získanou z tabulek ČSÚ), což se projeví v relativním snížení výše starobních penzí oproti penzím vypočtených dle původního plánu.
Vývoj penzijního připojištění | ||
Rok | Právní předpis | Charakteristika |
1994 | zák. č. 42/1994 Sb. | implementace penzijního připojištění |
1996 | zák. č. 61/1996 Sb. | zproštění zákonné povinnosti mlčenlivosti členů orgánů a zaměstnanců PF |
1998 | zák. č. 15/1998 Sb. | změny ve výkonu státního dozoru |
1999 | zák. č. 170/1999 Sb. | změny v produktu (zejména posílení dlouhodobosti PP) a státní podpoře |
2001 | zák. č. 353/2001 Sb. | změny v účtování PF |
2002 | zák. č. 309/2002 Sb. | zákaz příspěvku na PP státním zaměstnancům dle služebního zákona |
2004 | zák. č. 36/2004 Sb. | změny v investování PF, zpřístupnění PP cizím státním příslušníkům |
Ačkoliv jedním z důvodů nového zákona byla harmonizace se směrnicemi EU, skutečné změny penzijní připojištění teprve čekají. Dle Evropské směrnice patří penzijní připojištění do kategorie pojistných smluv, což má svoje důsledky i z hlediska účetnictví či státního dozoru. Právní úprava penzijního připojištění je tudíž stále v rozporu s evropským právem a další legislativní úpravy jsou tak nevyhnutelné.
Jak hodnotíte nový zákon o penzijním připojištění? Jaké další změny očekáváte v sektoru penzijních fondů? Děkujeme za názory.