Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Personální agentura: zbytečný výdaj, nebo účinná pomoc?

aktualizováno 
Najít kvalifikovanou pracovní sílu, schopného manažera nebo i „jen“ uklízečku je mnohdy pro firmy v řadě oborů a profesí velký problém. Důvodem je hned několik faktorů, které zapříčiňují, že zatímco některých profesí je na trhu práce nadbytek, jiných se zoufale nedostává. Doby, kdy lidé dělali ve stejném oboru, který vystudovali, je ten tam. Prvním náznakem toho, že tento problém v budoucnu vznikne, je například uzavírání určitých učebních oborů.
Pohovor - (c) profimedia.cz/corbis

Pohovor - (c) profimedia.cz/corbis - Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Střední firmy to však dobře znají. Například úzce specializované společnosti, které mají zajištěn odbyt převážně v zahraničí a nepotřebují si na českém trhu dělat reklamu, mají problém najít kvalifikované specialisty jen proto, že uchazeč dá přednost známější firmě s lepší image. Navíc se společnostem čím dál hůře hledají kandidáti na úzce specializované technické pozice, zejména ve výrobních podnicích v oblasti strojírenství a elektroniky, ale i mistři, ekonomové a účetní se znalostí cizích jazyků. Pokud patříte mezi ně, vyplatí se vám se obrátit na specializovanou personální firmu.

Fičák personálních agentur

Zatímco před několika lety uchazeč osobně obcházel personální oddělení konkrétních firem nebo úřady práce, dnes se jednoduše obrátí na agenturu se svým CV. I pro firmy je dnešní stav jednodušší: nemusí se trápit s výběrovými pohovory, na žádost firmy může agentura uchazeče podrobit jazykovým, psychologickým či jiným testům ověřujícím jeho schopnosti a dovednosti. Jediný kámen úrazu je však cena, zvláště pro malé firmičky. Honoráře agentury jsou totiž dosti vysoké, pohybují se okolo 1 až 3 násobku nástupního platu uchazeče. 

Efektivita vyhledání vhodného uchazeče agenturou je přitom velmi různá podle toho, v jakém regionu firma působí, o jak specializovanou pozici jde a podobně. Úspěšnost získávání nových pracovníků personální agenturou se tak pohybuje obvykle mezi 50 – 95%. Na druhou stranu outsourcing personálek může přinést i úsporu nákladů. Firma se může věnovat své hlavní činnosti a netrápit se  zpracováním CV a předvýběrem uchazečů.

Agentuře musíte dát jasné zadání

Aby vám agentura našla vhodného pracovníka, je  nesmírně důležitá dobrá spolupráce. Specializované firmě musíte dát jasné zadání, koho hledáte, jaký máte kolektiv, firemní kulturu i předpokládaný vývoj, aby nedošlo k pozdější deziluzi na obou stranách. Agentura se vám zvláště vyplatí pokud:

- chcete ulovit nový mozek – (tzv. Headhunting).
Nejste spokojeni se svým top manažerem a chtěli byste nového vedoucího? Agentura vám může cíleně oslovit zkušené kandidáty, čemuž se lidově říká "přetahovaní lidí“". Potenciální zaměstnance agentura předem vytipuje ze společností stejného oboru, v jakém působí klient. Tito kandidáti sami aktivně nehledají nové zaměstnání, ale může je nabídka oslovit natolik, že se rozhodnou změnit zaměstnavatele.

- chcete dočasně přijmout pracovníky
Pokud vám vznikne potřeba zaměstnat určitý počet pracovníků na časově omezenou dobu a dále pak zajistit flexibilitu této pracovní síly, je agentura ideální volba.

- dostali jste se do úzkých (tzv. outplacement)
Tento typ služby využívají společnosti, které kvůli organizačním či jiným změnám musí přistoupit ke snižování počtu pracovních sil. Úkolem agentury je tak připravit všechny "postižené" skupiny pracovníků na proces propouštění, psychicky je podpořit a poskytnout odbornou pomoc s hledáním nového zaměstnání.

- nechcete se personalistice vůbec věnovat (tzv. outsourcing)
Využívají ho firmy snažící se omezovat činnosti, které nesouvisí s její běžnou činností. Pokud je vám jasné, že by se do výběrového řízení přihlásili stovky kandidátů, zadejte výběr agentuře. 

Vybírejte s rozvahou

V současné době na českém trhu působí několik set českých i zahraničních personálních agentur. Není jednoduché se v nich orientovat, protože poskytovatelem personální služby může být jakákoliv právnická osoba, která se rozhodne provádět na českém trhu práce výdělečnou činnost. Aby však toto zodpovědné poradenství nemohl poskytovat jakýkoliv „hochštapler“, vyžadují se pro tuto činnost dle platných předpisů a zákonů České Republiky příslušná živnostenská oprávnění, v případě zprostředkování zaměstnání i zvláštní povolení od Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Protože ne všechny agentury toto povolení mají, vyplatí se při výběru firmy si tento certifikát nechat předložit. Určitou zárukou výběru může být i členství v Asociaci poskytovatelů personálních služeb (APPS - www.apps.cz), které na našem trhu existuje již od roku 2002. Sdružení totiž vytvořilo Etický kodex, dle kterého se jeho členové musí chovat a dodržovat zásady, jak jednat s klientem i potenciálním zaměstnancem.

Samozřejmě si při výběru agentury prohlédněte její na reference, historii, i zkušenosti. Ale pozor: to že například agentura má výborné zkušenosti s hledáním top manažerů, neznamená, že vám najde kvalifikovaného dělníka. Vždy dejte přednost firmě, která má praxi s vyhledáváním v tom oboru, ve kterém vy působíte a ve vyhledávání těch profesí, které vy potřebujete. Znáte to: raději dvakrát měřit, než se spálit a zbytečně vyhodit několik desítek tisíc korun. 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Ilustrační snímek
Zajímavá povolání: disciplína je základ, říká profesionální sázkař

Můžou pracovat z domova, a přitom si za pár minut vydělat statisíce. Ale taky zažívají hodiny mučivého stresu, nejistoty, padají do dluhů a depresí. Práce snů,...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.