Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pilujte kvality podřízených jejich pravidelným hodnocením

aktualizováno 
Roční bonus, který se vašim podřízeným objeví na účtu, jim o kvalitě jejich celkové práce ve vašem týmu mnoho neřekne. Měli byste dobře zvážit jejich klady a zápory a ty jim také pravidelně odprezentovat. Dejte jim příležitost zjistit, kde jsou jejich kvality a v čem se musí naopak zlepšit. Čas věnovaný jejich hodnocení se vám vyplatí.
Často hodnotit zaměstnance není dobré. Nestihnou se vzpamatovat.

Často hodnotit zaměstnance není dobré. Nestihnou se vzpamatovat. | foto: Profimedia.cz

Šéfové, kteří své podřízené jen čas od času pochválí, nebo nárazově zkritizují jejich práci, dělají velkou chybu. Občasná pochvala je sice motivátor, ale pochvala za dlouhodobou práci a osvětlení důležitosti podřízeného ve firmě – to podpoří jeho budoucí snahu a loajalitu vůči šéfovi daleko více.

Stejně tak v případě kritiky. Nárazová dílčí kritika nemůže fungovat k tomu, aby se nad svými pracovními nedostatky zaměstnanec zamyslel, zvážil, jak se jich zbaví, skutečně na zkvalitnění svých profesních vlastností zapracoval a tím přispěl ke svému lepšímu fungování v týmu. Obojí – tedy jak chválu, tak kritiku v plnohodnotné míře nejlépe vměstnáte do pravidelného hodnocení svých podřízených.

. Pravidelné hodnocení je pro vás ideální nástroj především k:

- práci na zlepšování práce jednotlivých podřízených
- identifikaci specifických kvalit členů vašeho týmu, díky čemuž pak můžete dané lidi optimálně zapojovat do týmových úkolů
- k práci s odměnami podřízených
- otevřené komunikaci s podřízenými, čehož můžete využít k budování jejich loajality vůči vám

Zvolte si optimální frekvenci podle množství projektů a jiných úkolů, které vaši lidé v průběhu roku realizují. Optimum bývá 2 až 4 hodnocení do roka. Jedenkrát za rok je málo. Pokroky a naopak zhoršení či úplně nová negativa zaměstnanců se v tomto případě těžko sledují a vaše reakce na ně nebude dostatečně pružná. Příliš častými hodnoceními zase nedáte lidem dostatek času na práci na sobě (vlastní vůlí, školeními, podporou kouče atd.) a vy sami se jimi připravíte o spoustu jinak lépe využitelného času. Jen samotná kvalitní příprava na hodnocení podřízených vám zabere nějakou tu hodinu, hodin několik pak samotné uskutečnění hodnocení všech vašich podřízených.

Chtějte přípravu podřízených písemně
Příprava by ovšem neměla vycházet jen z vaší strany. Vysvětlete dobře svým lidem, proč hodláte hodnocení provádět, v jakých intervalech. Ale hlavně je upozorněte před každým hodnocením zvlášť na jeho termín. Ať mají čas se zamyslet nad svou spokojeností ve firmě, nad vlastním pohledem na kvalitu jimi odváděné práce, nad podporou z vaší strany, fungováním týmu. Zvažte sami, co všechno s nimi chcete na hodnocení diskutovat – čím více informací od nich, tím lépe pro vás.

Pokud se nepřipraví, bude mít hodnocení malou váhu a nízkou vypovídací hodnotu. Ideální je získat od nich jejich postoje a názory písemně ještě před samotným hodnocením. Budete je moci využít pro svou přípravu a navíc si budete jisti, že hodnocení nehodili za hlavu.

Chtějte slyšet vše a archivujte
Hlavně jim i několikrát zopakujte, že chcete slyšet o všem, co je trápí, co je zajímá. Pokuste se dosáhnout toho, aby v tomto případě byla jejich otevřenost maximální. Aby se vám spíše otevřeli, začněte hodnocení nezávaznou konverzací, zkuste je hned na začátku pochválit (pochopitelně je-li za co).

Hodnocení byste si měli archivovat a vždy se před hodnocením novým v průběhu přípravy podívat na výstupy z předcházejícího. Budete mít úžasnou možnost srovnání. Pochvala, kritika a odměňování podřízených tak budou opřené o podložená dlouhodobá fakta.

Autor:


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Má se v práci mluvit o nemoci, nebo ne? Co na to odborníci

Ilustrační snímek

Je to otázka téměř hamletovská. Má zaměstnanec oznámit nadřízenému a kolegům, když vážně onemocní, nebo nemá? Z...

Propustit zaměstnance je v Česku dost obtížné a drahé, říká studie

Ilustrační snímek

V České republice jsou pravidla pro propuštění zaměstnance jedna z nejpřísnějších v Evropě. Je nemožné se rozloučit se...

Na práci se dokážeme soustředit jen přes hodinu denně, zjistil průzkum

Ilustrační snímek

Lidé zaměstnaní v kancelářích se na svou práci dokážou plně soustředit v průměru jen hodinu a dvanáct minut denně....

Německo si chválí uprchlíky. Práci jich dostalo už více než 300 tisíc

Německo si chválí uprchlíky. Práci jich dostalo už více než 300 tisíc

Kurzy.cz Začleňování uprchlíků do pracovního procesu v Německu se podle Spolkové agentury práce daří. Práci si našlo již více ne...

Najdete na iDNES.cz