Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - platební karty

Placení kartou na internetu je stále oblíbenější, má ale svá rizika

  • 87
Nejvíc úspěšných případů krádeží peněz z účtu mají na svědomí platební karty. Obvykle ale jen proto, že je člověk omylný a dá se snadno ošálit. Přitom stačí dodržet alespoň pár základních pravidel.

Loni jsme poprvé víc platili kartou, než vybírali z bankomatů

Placení platební kartou je v Česku stále oblíbenější. Je velmi jednoduché, rychlé, uživatelsky příjemné a zpravidla intuitivní. K převodu peněz obvykle stačí podpis majitele, PIN, případně kombinace čísla karty, její platnosti a CVV2 (to je číselný kód používaný jako jeden z bezpečnostních prvků platební karty k zabezpečení transakcí bez fyzické přítomnosti karty; slouží k ověření držitele karty). To, že už se kartou platit nebojíme, potvrzují i poslední údaje Sdružení pro bankovní karty.

Loni, co do počtu uskutečněných transakcí, poprvé předčily platby u obchodníků výběry z bankomatů. V porovnání s rokem 2007 se také téměř o třetinu (29 %) zvýšil počet obchodníků umožňující zákazníkům za prodávané zboží zaplatit kartou na internetu. Množství plateb přes internet za stejné období stouplo dokonce o 50 procent.

Není divu, že roste obliba nákupů přes internet. Internetoví obchodníci dokážou zákazníkům nabídnout stejné zboží jako obchody kamenné, ovšem obvykle za daleko příznivější ceny. Už to přivádí k internetu další zákazníky. Na co ale nakupující často zapomínají, je vlastní bezpečnost.  

Největšímu phishingovému útoku čelila na jaře 2008 Česká spořitelna

- během útoku vyzradilo několik stovek klientů údaje o svých platebních kartách (někteří včetně PIN)

- u poloviny karet došlo k pokusu o zneužití

- k reálným transakcím došlo u 10 % karet

- průměrná škoda na kartu činila 13 000 korun

Phishing (rybaření) - je podvodná technika používaná na internetu k získávání citlivých údajů, např. rozesíláním e-mailů

Nejslabším článkem internetu je člověk, a to i při nakupování

Zadání příkazů k úhradě v internetbankingu či jiné surfování po vlnách nekonečného oceánu zvaného internet necháváme často až na klid domova. Výsledkem je nabytí klamného dojmu, že jsme v bezpečí. Na tom se shodli odborníci konference zabývající se bezpečností na internetu. Klikáme, kam se dá, a často ani neuvažujeme, kam nás webová stránka vede. Jak je důležité na internetu nevěřit ničemu a nikomu, ukázala první polovina loňského roku.

Na jaře 2008 jsme byli svědky prozatím největšího phishingového útoku zaměřeného na konkrétní tuzemskou banku. Útočníci se sice obraceli na své oběti zcela neadresně, přesto byli při svém lovu na citlivá data klientů v řadě případů úspěšní. Byl to útok na Českou spořitelnu, která u nás spravuje účty největšímu počtu drobných klientů. Žádali přitom v e-mailech "jen" čísla karet a kódy PIN. K úspěchu jim přitom stačilo velmi málo, důvěryhodně vypadající logo banky.

Zásady pro bezpečné použití karty získáte v každé bance

Přehled základních pokynů, jak si co možná nejbezpečněji počínat při užívání platební karty, případně internetového bankovnictví, najdete zpravidla na internetových stránkách všech tuzemských bank.

Většinu informací přitom získáte už při sjednání služby samotné, zpravidla spolu s obchodními podmínkami a dalšími pokyny. Přesto je důležité na možná rizika nezapomínat a nespoléhat na sebedokonalejší zabezpečení počítače. To nás totiž ochránit například před dobrovolným předáním jakýchkoliv citlivých informací opravdu nedokáže.

desatero bezpečného používání platební karty

1. Chránit se začínáte už při převzetí karty
Při převzetí kartu ihned podepište a pořiďte si kopii podepsaného podpisového proužku.

2. Karta je pouze vaše
Kartu nikomu nepůjčujte - držení karty neoprávněnou osobou zakládá podstatu trestného činu.

3. Chraňte PIN a údaje o kartě
PIN nikomu nesdělujte a v žádném případě ho neukládejte v blízkosti karty, nepište si ho na kartu. Zásadně nereagujte na e-mailové či telefonické požadavky o sdělení údajů o platební kartě (číslo karty, platnost, bezpečnostní kód ze zadní strany karty, případně i PIN)

4. U bankomatu buďte opatrní
Prohlédněte si bankomat, ze kterého chcete vybírat. Při zadávání PIN dbejte, aby nikdo za vašimi zády nemohl PIN odpozorovat. Pokud se bankomat chová nestandardně nebo je na něm připevněno nějaké neobvyklé přídavné zařízení, informujte správce bankomatu a raději jděte vybrat jinam. V případě problémů při  výběru nepřijímejte v žádném případě "pomoc" cizích osob (např. rady na opakované zadání PIN). V případě, že bankomat nevydá bankovky, zkontrolujte pro jistotu, zda nebyl na výdejní otvor instalován falešný kryt.

5. Poškozená karta přestává sloužit
Chraňte magnetický proužek a kontakty čipu karty před mechanickým poškozením (poškrábáním) a před zmagnetizováním (mobilním telefonem, magnetickým zapínáním kabelek, počítačem aj.).

6. Ztrátu karty je třeba odhalit co nejdříve
Kartu noste odděleně od osobních dokladů a pravidelně kontrolujte, zda je na svém místě. Ke kartě se chovejte vždy se stejnou pozorností jako ke svým penězům.

7. Při placení kartou buďte pozorní
Při placení kartou sledujte personál obchodu. Dbejte na to, aby vaše karta byla použita pouze na jednom čtecím zařízení a aby k jedné platbě byl vyhotoven pouze jeden prodejní doklad. Personál prodejny či restaurace by neměl s kartou odcházet mimo váš dohled. Také zkontrolujte, zda vám personál vrátil skutečně vaši kartu. Pokud pojmete podezření, že s platbou nemuselo být vše v pořádku, raději si co nejdřív ověřte, zda transakce byla zúčtována správně. Při jakékoli nesrovnalosti informujte banku.

8. Nákupy bez návštěvy obchodu šetří čas, ale zvyšují riziko
Pokud máte při platbě kartou přes internet nebo telefon jakékoli pochybnosti o obchodníkovi, raději zvolte jiný způsob úhrady než platební kartou. Nejbezpečnější jsou internetové obchody, na jejichž stránkách naleznete  loga  "Verified by Visa", resp. "MasterCard Secure Code".

9. Sledujte své výpisy z účtu
Pravidelně kontrolujte výpisy z účtu a při jakékoli nesrovnalosti neprodleně informujte banku.

10. Pokud dojde k nejhoršímu, jednejte co nejrychleji
Při ztrátě nebo odcizení kartu ihned zablokujte. (Blokace karet České spořitelny na tel. 800 207 207, ze zahraničí: +420 582 405 405). 

Zdroj: www.csas.cz