Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Počet nepojištěných vozidel po letech klesl, přesto jich je více jak 600 tisíc

  • 8
Od ledna letošního roku se rozhodně nevyplatí zapomenout na povinné ručení. Pokud si své vozidlo totiž nepojistíte, musíte zaplatit povinný příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Díky tomuto zákonu klesl už za deset měsíců počet nepojištěných vozidel o 30 procent.

Během letošního roku v České republice ubylo nejen nepojištěných vozidel, ale i nepojištěných škod. V období od ledna do srpna 2008 Česká kancelář pojistitelů (ČKP) evidovala 3 233 nepojištěných škod. Za stejné období roku 2009 jich bylo zjištěno o 20 procent méně, tedy 2 612.

Meziroční srovnání počtu vozidel
Počet K 30.9.2008 K 30.9.2009 Nárůst/pokles
registrovaných vozidel 7 096 004 7 145 182 0,7 %
pojištěných vozidel 6 224 515 6 536 703 5 %
nepojištěných vozidel 871 489 608 479 - 30 %
Zdroj: ČKP   

Ředitel ČKP Jakub Hradec upozornil, že je to poprvé od vzniku zákona o povinném ručení, kdy počet pojištěných aut roste rychleji než počet registrovaných. 

Zajímavý je i nárůst trvale vyřazených vozidel. Letos jejich počet vzrostl o 172 procent. Každý majitel vozidla se státní poznávací značkou musí platit povinné ručení. V případě, že s autem nejezdí, může auto vyřadit z evidence. Rozhodně se vyplatí raději auto odhlásit, než platit vysoké penále.

Vývoj nepojištěných vozidel v České republice 2006-2009

Nezaplacené povinné ručení vyjde draho

ČKP za letošní rok obeslala již 81 700 neplatičů povinného ručení. "Zaměřujeme se na všechna nepojištěná vozidla. Podle jakého klíče neplatiče obesíláme, nemohu sdělit, nechci nikomu dávat návod, jak se vyhnout poplatkům za povinné ručení," říká Jakub Hradec. Vybráno zatím bylo 38 milionů korun a do konce roku se očekává, že do garančního fondu přibude několik dalších milionů.

Peníze z garančního fondu se využívají v případě nehody, zaviněné nepojištěným řidičem. Stále je v České republice kolem 600 000 nepojištěných aut. Minulý rok tito řidiči způsobili škodu cca za 500 milionů korun.

Částka, kterou nepojištěný řidič musí uhradit do garančního fondu se pohybuje od 20 do 300 korun za den podle druhu vozidla. Výše příspěvku každým dnem narůstá a v důsledku neplacení povinného ručení může dojít i k exekuci majetku.

neplatit se nevyplácí

Majitel Renaultu Clio (1 390 ccm) neměl povinné ručení sjednáno 51 dní.
-  22. května 2009 mu ČKP odeslala první upomínku
- na výzvu k zaplacení částky ve výši 2 700 korun nereagoval
- 1. září 2009 mu byla zaslána druhá upomínka, částka již byla navýšena o náklady na upomínání a úroky z prodlení
- celkem nakonec musel uhradit 2 777 korun
Za stejnou dobu by ho povinné ruční stálo cca 890 korun. Zaplatil tedy třikrát více, než za povinné ručení.

Zdroj: ČKP

Vzorem je nám švédský a finský model

ČKP se snaží, aby dosáhla stejného úspěchu jako je ve skandinávských zemích. Ve Švédsku a Finsku se počet nepojištěných aut pohybuje kolem jednoho procenta. Ve Finsku řeší problematiku povinného pojištění vozidel ministerstvo sociálních věcí a zdravotnictví.

"U nás je vše zakotveno v zákoně. Když si někdo vozidlo nepojistí, musí zaplatit navýšené pojistné, které je čtyřikrát až desetkrát vyšší než je sazba povinného ručení," uvádí Janne Jumppanen z centra pro pojišťování odpovědnosti (Finnish Motor Insurer´s Center).