Na vývoj nápoje shánějí peníze na Kickstarteru. Zatím mají přes milion

aktualizováno 
Crowdfunding je způsob financování určitého projektu skupinou jednotlivců, kteří přispívají menším obnosem k cílové částce. Nejznámější platformou, která propojuje podnikatele a veřejnost, je Kickstarter. Peníze a názor veřejnosti na něm nyní shání i česká společnost Isoline. Zatím získala přes milion korun.

Robert Mička | foto: archiv Isoline

Humpolecká firma Isoline vyrábí už dvacet let zdravé doplňky stravy a různé proteinové nápoje pro sportovce. Příští rok chce uvést na trh novinku, funkční nápoj a speciální dávkovací uzávěr. A protože na vývoj nového produktu firma shání peníze a také ji zajímají reakce veřejnosti, rozhodla se zkusit crowdfundingovou kampaň. A hned na americkém Kickstarteru, kam se zatím mnoho českých podnikatelů nedostalo.

Proč jste se rozhodli zkusit štěstí zrovna na Kickstarteru?
Po úvodním nastudování pravidel, zhlédnutí vybraných úspěšných a neúspěšných kampaní nás nejvíce zaujala možnost rychlé zpětné vazby na novinku, kterou chceme uvádět na trh příští rok. Jedná se o patentovaný dávkovací uzávěr 3D a nový energetický a funkční nápoj s možností vlastního dávkování a určení intenzity nápoje.

Kolik peněz potřebujete?
Hlavním cílem nebyl až tak výběr peněz, ale spíše ověření, jaká bude zpětná reakce našich klientů na náš produkt. Vybrané finanční prostředky využijeme na marketingové a propagační aktivity a rovněž na exportní činnost.

Kdy se váš projekt na platformě objevil a jaký je zájem? A kolik peněz jste už získali?
Start kampaně byl 21. listopadu a zájem byl zpočátku enormní, neboť jsme již komunikovali celou kampaň v předstihu. V současnosti atakujeme hranici 60 tisíc dolarů. I přesto, že jsme čekali výrazně vyšší výsledek, jsme spokojeni, a to hlavně s tím, jak lidé vnímají náš produkt. Co je však klíčové, jsou reakce našich stávajících klientů a zahraničních partnerů, především potom nadnárodních potravinových korporací, se kterými jsme v kontaktu již delší dobu. A ozývají se i nové subjekty se zájmem o distribuci.

Nepřehlédněte

Podle toho, kolik vám lidé přispějí, dostanou od vás dárek. Jaký?
Přispěvatelé si mohou vybírat z několika dárkových sad sestavených hodnotově od 25 do 1 250 dolarů. Tyto dárkové sady neboli kolekce obsahují dávkovací uzávěry 3D SportTop s koncentráty nového energetického nápoje včetně lahví.

Jak náročné bylo se na americkou platformu dostat? Co jste museli udělat, jaké byly podmínky?
Z hlediska náročnosti je nutné zmínit první překážku vstupu, a to že česká společnost nemůže sama přímo vstoupit na Kickstarter. Musíte si najít partnera, takzvaného garanta pro tento vstup. Nám se sháněním garanta pomáhala Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků. 

Čtvrt roku jsme pracovali na sociálních sítích, natáčeli videa, získávali příznivce, vše s využitím digitálního marketingu. Nejprve jsme spolupracovali s českou agenturou, najali jsme si ale rovněž americkou firmu, která má s uváděním začínajících firem na podobné platformy zkušenosti. Nyní víme, že jsme přípravu podcenili - příliš jsme se spoléhali na rady, zkušenosti a doporučení jiných. I přesto, že naše daná cílová částka, která byla 25 tisíc dolarů, je splněna, mohl být tento finanční obnos výrazně vyšší.

Co byste tedy doporučil firmám, které by se chtěly vydat stejným směrem
Doporučuji přípravu realizovat vlastními odborníky s perfektní znalostí angličtiny a on-line marketingu nebo s agenturou, se kterou mají víceleté pozitivní zkušenosti. A připravovat vstup na tuto platformu předem, minimálně po dobu 12 měsíců.

Chcete-li výrazně uspět na Kickstarteru, musí se celá kampaň nekompromisně tvořit prvotně pro tuto komunitu přispěvatelů. Je to specifická cílová skupina, jakási nová sociální síť s milionovou speciální komunitou. Naše kampaň je na Kickstarteru jiná než mají ostatní. Je víceméně korporátní. Lze vidět, že Isoline již není start-up, ale společnost s dvacetiletou historií. Jenže lidé mimo Českou republiku chtějí pomoci hlavně nové rozvíjející se firmě, nejen novému projektu.

Ještě je na místě zvážit, zda je produkt vhodný pro Kickstarter. Náš produkt je specifický tím, že lidé ho chtějí nejdříve ochutnat a teprve potom jsou ochotni investovat vyšší částky. Když potom spočítáme logistiku do USA, musí to být pro klienty výhodné, a to nelze při malém množství výrobků.

Kolik vás celkem stál vstup na Kickstarter, tedy udělat fotky, videa, anglické překlady, poslat dárky přispěvatelům?
Jedná se o částku zhruba kolem milionu korun. Naštěstí většinu výstupů tvořených pro tuto kampaň využijeme i v běžném obchodě. Samozřejmě pro nové projekty může být částka výrazně nižší. Správně má platit pravidlo: 15 až 30 % investovaných prostředků do marketingu přinese 100 % cíle.

Co bylo nejtěžší?
Soustředit se prioritně pouze na samotný Kickstarter.

Ovlivnil Kickstarter nějakým způsobem váš produkt?
Výrazně nám to změnilo pohled na něj. Začali jsme ho vnímat obsáhleji a uvědomili si jeho další potenciální možnosti. Budeme měnit hlavní komunikaci produktu. Dále nám to pomáhá v jednání s významnými distributory a budoucími obchodními partnery. Dalším krokem bude přehodnocení celé naší exportní strategie. Zároveň jsme vyselektovali některé dodavatele a obchodní partnery, se kterými již v budoucnu nebudeme spolupracovat.

Doporučil byste tento postup ostatním podnikatelům?
Ano, doporučil, ale chce to opravdu důkladnou přípravu. Jedná se o velice silné konkurenční prostředí. Proto i naše firma vstoupí na konci příštího roku s novým produktem na Kickstarter. Už nyní jsme vlastně zahájili přípravy.

Nejčtenější

Dovolená se bude počítat jinak, říká expertka na pracovní právo

Petra Sochorová, expertka na pracovní právo

Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje změny v čerpání dovolené. Nová úprava dovolených má platit od půlky...

Je králem vlašáku, letos počítá s tržbami kolem 30 milionů korun

Miroslav Volařík se letos stal už potřetí Vinařem roku.

Titul Vinař roku získal před nedávnem Miroslav Volařík z Mikulova. Soutěž vyhrál už potřetí. Přestože letos počítá s...

Roste nám obrat, brzdí nás však nedostatek lidí, říká personalistka

Monika Rousová, personální ředitelka společnosti 2N Telekomunikace

Trh práce kolabuje, nejsou na něm téměř žádní volní uchazeči o zaměstnání. Nezaměstnanost v Česku je přitom na novém...

Má smysl pořídit si nyní investiční byt? Odborníci radí nečekat

ilustrační snímek

Ceny nemovitostí jsou vyšroubované na maximum. Přesto realitní makléři doporučují pořízení investičního bytu...

O stavební spoření dál roste zájem, vylepšují se i akční nabídky

Ilustrační snímek

Stavební spoření patří k vyhledávaným spořicím produktům, počty uzavřených smluv narůstají. Díky státní podpoře je...

Další z rubriky

Co dělají úspěšní zakladatelé firem jinak. Devět kroků na výsluní

Ilustrační snímek

Založit firmu a dovést ji k úspěšnému rozvoji je často náročnější než řídit zavedený podnikový kolos. V čem se jednání...

Dovolená se bude počítat jinak, říká expertka na pracovní právo

Petra Sochorová, expertka na pracovní právo

Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje změny v čerpání dovolené. Nová úprava dovolených má platit od půlky...

Advokát radí, na co si dát pozor, když měníte práci

Ilustrační snímek

Možná jste se rozhodli změnit práci. Nebo jste zrovna dostali výpověď. V obou případech je důležité si pohlídat, jak...

Rozbřesk: Cena ropy ve volném pádu: bude se opakovat kolaps z roku 2014?

Rozbřesk: Cena ropy ve volném pádu: bude se opakovat kolaps z roku 2014?

Kurzy.cz Kartel OPEC má zaděláno na pořádný problém. Byť to ještě před několika týdny vypadalo na poklidný konec roku, nyní se c...

Najdete na iDNES.cz