Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počty podnikatelek v Česku radikálně rostou. Důvodů je několik

aktualizováno 
Bývají to „maminkatelky“, ženy na rodičovské, které začnou podnikat. Dámy s nápadem, jež zmohl zaměstnanecký stereotyp, i ty, jež jen těžko hledají práci. Co se týká nově založených živností, vedou podnikatelky nad muži 12 : 1.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Prakticky každý pracovní den poslední dekády jel podle stejného scénáře: ještě za tmy čtyřicátnice Simona vstala, nachystala dětem svačiny a už se hnala autobusem na směnu do továrny. Odpoledne sotva stihla s rodinou prohodit pár slov, obstarat domácnost a byl večer.

Zato když mohla o víkendu péct nadýchané kremrole, to bylo něco jiného. „Sousedi si je pochvalovali, chodili k nám a objednávali si jich pořád víc,“ líčí Simona z jižní Moravy, proč se rozhodla radikálně změnit svůj život a začít podnikat.

Na zahradě rodinného domku roste malá pekárna podle norem Evropské unie a v ní se už brzy budou péct křehké trubičky ve velkém. Mimochodem, nepřipomíná vám tento příběh někoho? Třeba vaši sousedku, příbuznou či kamarádku? Podle statistik z loňského roku totiž přibylo v Česku dalších 7 223 podnikajících žen, zatímco nových mužů se mezi podnikateli objevilo jen 609, tedy dvanáctkrát méně.

Víc nezávislosti a času na děti

Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků, jež si u agentury Ipsos zadala také srovnávací analýzu podnikatelů a podnikatelek, má pro tento trend jasné vysvětlení. „Hlavní motivací žen není úspěch a společenské postavení, ale rodina a vyšší stupeň nezávislosti,“ vysvětluje předseda asociace.

V jakých oborech ženy podnikají?

  • Poradenské služby 27 %
  • Administrativa 17 %
  • Oriflame, Avon atd. 13 %
  • Prodej vlastních produktů 11 %
  • Prodej výrobků přes internet 10 %
  • Info-podnikání (prodej know-how) 8 %
  • Umění 8 %
  • Kadeřnictví a kosmetika 6 %
  • Ekonomické činnosti (účetnictví, daně) 6 %
  • Stavebnictví, technická odvětví 4 %
  • Oděvnictví, móda 4 %
  • Ubytovací služby 4 %

Zdroj: průzkum Podnikavé ženy a ženy podnikatelky

Řečí přesných čísel: 78 % z oslovených 278 žen se do podnikání pustilo právě kvůli možnosti uspořádat si pracovní dobu podle svého, 66 % chtělo být nezávislých na rozhodování ostatních.

Aktuální průzkum tak potvrdil to, k čemu se před časem dopracovala ve studii Životní strategie podnikatelek a podnikatelů na přelomu tisíciletí Alena Křížková. „U žen-podnikatelek hrály velmi významnou roli vztahy. Naproti tomu u mužů byla nejsilnějším impulzem vůle něco dokázat nebo se jim podařilo objevit díru na trhu,“ píše se v recenzi práce.

Ženy dávají více na intuici

Ženský smysl pro rodinu je sice chvályhodný, má však ve srovnání s mužským přístupem jistá rizika. „Jen každá sedmá žena chce podnikat, protože má podnikatelský nápad. Znamená to, že ženy jdou více za intuicí, což může skončit podnikatelským nezdarem,“ uvědomuje si Karel Havlíček.

Že za novými živnostenskými oprávněními, které patří dívkám, ženám i dámám, nemusí nutně být převratný podnikatelský nápad, dokazují i oblasti, v nichž se snaží uspět. Polovina z nich proto míří do služeb, pak následuje drobný obchod. Jen naprosté minimum žen se rozhodlo pro výrobu, tedy s výjimkou té drobné ruční, jako je třeba pečení kremrolí.

„Téměř třetina žen míří do oblasti poradenství, k čemuž využívá zejména práci z domova. Trendem jsou ale rovněž malé provozovny, jako jsou kavárny, čajovny nebo prodejny vlastních ručních výrobků, roste i zájem provozovat e-shopy. Mírný zájem je o provozování butiku s textilem, cukrárny nebo například školky,“ rekapituluje výsledky Karel Havlíček.

Spokojenější než „v práci“

Ať už podnikavé ženy nalévají hostům kávu, prodávají přes internet látkové pleny, nebo vaří domácí marmelády, v průzkumu se nakonec ukázaly jako významně spokojenější než ženy-zaměstnankyně.

Zatímco držitelkám živnostenského oprávnění jejich způsob práce v 76 procentech případů zcela nebo spíš vyhovuje, u zaměstnankyň je tento podíl významně nižší, je jich jenom 38 procent. Naopak nespokojených je celá třetina žen, které chodí „do práce“, u podnikatelek jich není ani 15 procent.

„Trend potvrzuje i to, že pouze jediné procento oslovených žen-podnikatelek nechce, aby jejich děti v budoucnu podnikaly,“ připomínají autoři průzkumu.

A znatelně spokojenější jsou živnostnice a podnikatelky také s penězi. Jen posuďte, 43 procent podnikajících žen považuje své příjmy za uspokojivé, kdežto 57 procent zaměstnankyň je se svou mzdou spíš nebo úplně nespokojeno. „To je také další důvod, proč se zvyšuje počet podnikatelek,“ dodává předseda Asociace živnostníků.



Nejčtenější

Když postavila dílnu, nechtěl tam ani pes. Dnes má tisíce zákazníků

„Venkovský styl je vlastně takové moje vidění světa. Žiji tak, proto to ze mě...

Vyučila se pánskou krejčovou a vydělávala si tím, že šila trička z kvalitního českého materiálu. Pak začalo v Česku...

Česká schizofrenie kvůli euru. Doma ho nechceme, v cizině mu věříme

Ilustrační snímek

Češi jsou podle Eurobarometeru největšími odpůrci eura. Aktuální průzkum České bankovní asociace ovšem náš vztah k...



KVÍZ: Máte přehled, co vás čeká, kdybyste stavěli dům?

Ilustrační snímek

Vyznat se ve všech potřebných krocích kolem stavby rodinného domu není vůbec snadné. Víte, kdy je potřeba zajít na...

PŘEHLEDNĚ: Kdy zaměstnavatel musí uznat a odškodnit úraz jako pracovní

Ilustrační snímek

Aby mohl být úraz zaměstnance považován za pracovní, musí být splněno několik podmínek. Především se úraz musí stát při...

Prošlapu spoustu bot, říká žena, která za svou práci dostala ocenění

Zuzana Šťastná

Denně nachodí deset kilometrů. V parcích, kolem supermarketů, u dopravních křižovatek. Tam všude hledá děti a mladé...

Další z rubriky

Prošlapu spoustu bot, říká žena, která za svou práci dostala ocenění

Zuzana Šťastná

Denně nachodí deset kilometrů. V parcích, kolem supermarketů, u dopravních křižovatek. Tam všude hledá děti a mladé...

Když postavila dílnu, nechtěl tam ani pes. Dnes má tisíce zákazníků

„Venkovský styl je vlastně takové moje vidění světa. Žiji tak, proto to ze mě...

Vyučila se pánskou krejčovou a vydělávala si tím, že šila trička z kvalitního českého materiálu. Pak začalo v Česku...

Šéfe, odjíždím k moři. Co nevíte o dovolených a chtěli jste se zeptat

Ilustrační snímek

Někdo má letní dovolenou zaplacenou už od ledna, většina si však chce počíhat na to nejlepší počasí a nejnižší ceny, a...

Čínská bublina o velikosti 42 bilionů dolarů

Čínská bublina o velikosti 42 bilionů dolarů

Kurzy.cz Svět financí jako by se v posledních týdnech smrštil na prakticky jediný problém: americkou obchodní válku s Čínou, sou...

Najdete na iDNES.cz