Počty podnikatelek v Česku radikálně rostou. Důvodů je několik

aktualizováno 
Bývají to „maminkatelky“, ženy na rodičovské, které začnou podnikat. Dámy s nápadem, jež zmohl zaměstnanecký stereotyp, i ty, jež jen těžko hledají práci. Co se týká nově založených živností, vedou podnikatelky nad muži 12 : 1.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Prakticky každý pracovní den poslední dekády jel podle stejného scénáře: ještě za tmy čtyřicátnice Simona vstala, nachystala dětem svačiny a už se hnala autobusem na směnu do továrny. Odpoledne sotva stihla s rodinou prohodit pár slov, obstarat domácnost a byl večer.

Zato když mohla o víkendu péct nadýchané kremrole, to bylo něco jiného. „Sousedi si je pochvalovali, chodili k nám a objednávali si jich pořád víc,“ líčí Simona z jižní Moravy, proč se rozhodla radikálně změnit svůj život a začít podnikat.

Na zahradě rodinného domku roste malá pekárna podle norem Evropské unie a v ní se už brzy budou péct křehké trubičky ve velkém. Mimochodem, nepřipomíná vám tento příběh někoho? Třeba vaši sousedku, příbuznou či kamarádku? Podle statistik z loňského roku totiž přibylo v Česku dalších 7 223 podnikajících žen, zatímco nových mužů se mezi podnikateli objevilo jen 609, tedy dvanáctkrát méně.

Víc nezávislosti a času na děti

Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků, jež si u agentury Ipsos zadala také srovnávací analýzu podnikatelů a podnikatelek, má pro tento trend jasné vysvětlení. „Hlavní motivací žen není úspěch a společenské postavení, ale rodina a vyšší stupeň nezávislosti,“ vysvětluje předseda asociace.

V jakých oborech ženy podnikají?

  • Poradenské služby 27 %
  • Administrativa 17 %
  • Oriflame, Avon atd. 13 %
  • Prodej vlastních produktů 11 %
  • Prodej výrobků přes internet 10 %
  • Info-podnikání (prodej know-how) 8 %
  • Umění 8 %
  • Kadeřnictví a kosmetika 6 %
  • Ekonomické činnosti (účetnictví, daně) 6 %
  • Stavebnictví, technická odvětví 4 %
  • Oděvnictví, móda 4 %
  • Ubytovací služby 4 %

Zdroj: průzkum Podnikavé ženy a ženy podnikatelky

Řečí přesných čísel: 78 % z oslovených 278 žen se do podnikání pustilo právě kvůli možnosti uspořádat si pracovní dobu podle svého, 66 % chtělo být nezávislých na rozhodování ostatních.

Aktuální průzkum tak potvrdil to, k čemu se před časem dopracovala ve studii Životní strategie podnikatelek a podnikatelů na přelomu tisíciletí Alena Křížková. „U žen-podnikatelek hrály velmi významnou roli vztahy. Naproti tomu u mužů byla nejsilnějším impulzem vůle něco dokázat nebo se jim podařilo objevit díru na trhu,“ píše se v recenzi práce.

Ženy dávají více na intuici

Ženský smysl pro rodinu je sice chvályhodný, má však ve srovnání s mužským přístupem jistá rizika. „Jen každá sedmá žena chce podnikat, protože má podnikatelský nápad. Znamená to, že ženy jdou více za intuicí, což může skončit podnikatelským nezdarem,“ uvědomuje si Karel Havlíček.

Že za novými živnostenskými oprávněními, které patří dívkám, ženám i dámám, nemusí nutně být převratný podnikatelský nápad, dokazují i oblasti, v nichž se snaží uspět. Polovina z nich proto míří do služeb, pak následuje drobný obchod. Jen naprosté minimum žen se rozhodlo pro výrobu, tedy s výjimkou té drobné ruční, jako je třeba pečení kremrolí.

„Téměř třetina žen míří do oblasti poradenství, k čemuž využívá zejména práci z domova. Trendem jsou ale rovněž malé provozovny, jako jsou kavárny, čajovny nebo prodejny vlastních ručních výrobků, roste i zájem provozovat e-shopy. Mírný zájem je o provozování butiku s textilem, cukrárny nebo například školky,“ rekapituluje výsledky Karel Havlíček.

Spokojenější než „v práci“

Ať už podnikavé ženy nalévají hostům kávu, prodávají přes internet látkové pleny, nebo vaří domácí marmelády, v průzkumu se nakonec ukázaly jako významně spokojenější než ženy-zaměstnankyně.

Zatímco držitelkám živnostenského oprávnění jejich způsob práce v 76 procentech případů zcela nebo spíš vyhovuje, u zaměstnankyň je tento podíl významně nižší, je jich jenom 38 procent. Naopak nespokojených je celá třetina žen, které chodí „do práce“, u podnikatelek jich není ani 15 procent.

„Trend potvrzuje i to, že pouze jediné procento oslovených žen-podnikatelek nechce, aby jejich děti v budoucnu podnikaly,“ připomínají autoři průzkumu.

A znatelně spokojenější jsou živnostnice a podnikatelky také s penězi. Jen posuďte, 43 procent podnikajících žen považuje své příjmy za uspokojivé, kdežto 57 procent zaměstnankyň je se svou mzdou spíš nebo úplně nespokojeno. „To je také další důvod, proč se zvyšuje počet podnikatelek,“ dodává předseda Asociace živnostníků.

Nejčtenější

Je králem vlašáku, letos počítá s tržbami kolem 30 milionů korun

Miroslav Volařík se letos stal už potřetí Vinařem roku.

Titul Vinař roku získal před nedávnem Miroslav Volařík z Mikulova. Soutěž vyhrál už potřetí. Přestože letos počítá s...

Roste nám obrat, brzdí nás však nedostatek lidí, říká personalistka

Monika Rousová, personální ředitelka společnosti 2N Telekomunikace

Trh práce kolabuje, nejsou na něm téměř žádní volní uchazeči o zaměstnání. Nezaměstnanost v Česku je přitom na novém...

Má smysl pořídit si nyní investiční byt? Odborníci radí nečekat

ilustrační snímek

Ceny nemovitostí jsou vyšroubované na maximum. Přesto realitní makléři doporučují pořízení investičního bytu...

Po rozvodu jí zbyly manželovy dluhy a stres. Řešení se nakonec našlo

Exekuce je stresující záležitost pro každého.

Dostali jste se kvůli někomu blízkému do finančních problémů? Hrozí vám exekuce? Neskákejte hned z mostu a raději se...

Co udělat, když chcete převést majetek za života

Ilustrační snímek

Pozůstalostní řízení se dotkne každého z nás, a tak je lepší uspořádat si věci ještě za svého života. Aby dům zdědil...

Další z rubriky

Přehřátá ekonomika nastartuje v Česku krizi, varuje ekonom Pavel Ryba

Pavel Ryba, hlavní ekonom Golden Gate CZ

České ekonomice se daří. Podle hlavního ekonoma Golden Gate CZ Pavla Ryby je Česko na vrcholu ekonomického cyklu a...

Je králem vlašáku, letos počítá s tržbami kolem 30 milionů korun

Miroslav Volařík se letos stal už potřetí Vinařem roku.

Titul Vinař roku získal před nedávnem Miroslav Volařík z Mikulova. Soutěž vyhrál už potřetí. Přestože letos počítá s...

Co dělají úspěšní zakladatelé firem jinak. Devět kroků na výsluní

Ilustrační snímek

Založit firmu a dovést ji k úspěšnému rozvoji je často náročnější než řídit zavedený podnikový kolos. V čem se jednání...

Trump zaskočil trhy... a cena ropy padá. Pohonné hmoty v ČR v příštích týdnech v...

Trump zaskočil trhy... a cena ropy padá. Pohonné hmoty v ČR v příštích týdnech v...

Kurzy.cz Citelnější zlevňování pohonných hmot je tu. I když hlavně u benzínu, u nafty moc patrné zatím není. Řidiči se ovšem moh...

Najdete na iDNES.cz