Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počty podnikatelek v Česku radikálně rostou. Důvodů je několik

aktualizováno 
Bývají to „maminkatelky“, ženy na rodičovské, které začnou podnikat. Dámy s nápadem, jež zmohl zaměstnanecký stereotyp, i ty, jež jen těžko hledají práci. Co se týká nově založených živností, vedou podnikatelky nad muži 12 : 1.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Prakticky každý pracovní den poslední dekády jel podle stejného scénáře: ještě za tmy čtyřicátnice Simona vstala, nachystala dětem svačiny a už se hnala autobusem na směnu do továrny. Odpoledne sotva stihla s rodinou prohodit pár slov, obstarat domácnost a byl večer.

Zato když mohla o víkendu péct nadýchané kremrole, to bylo něco jiného. „Sousedi si je pochvalovali, chodili k nám a objednávali si jich pořád víc,“ líčí Simona z jižní Moravy, proč se rozhodla radikálně změnit svůj život a začít podnikat.

Na zahradě rodinného domku roste malá pekárna podle norem Evropské unie a v ní se už brzy budou péct křehké trubičky ve velkém. Mimochodem, nepřipomíná vám tento příběh někoho? Třeba vaši sousedku, příbuznou či kamarádku? Podle statistik z loňského roku totiž přibylo v Česku dalších 7 223 podnikajících žen, zatímco nových mužů se mezi podnikateli objevilo jen 609, tedy dvanáctkrát méně.

Víc nezávislosti a času na děti

Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků, jež si u agentury Ipsos zadala také srovnávací analýzu podnikatelů a podnikatelek, má pro tento trend jasné vysvětlení. „Hlavní motivací žen není úspěch a společenské postavení, ale rodina a vyšší stupeň nezávislosti,“ vysvětluje předseda asociace.

V jakých oborech ženy podnikají?

  • Poradenské služby 27 %
  • Administrativa 17 %
  • Oriflame, Avon atd. 13 %
  • Prodej vlastních produktů 11 %
  • Prodej výrobků přes internet 10 %
  • Info-podnikání (prodej know-how) 8 %
  • Umění 8 %
  • Kadeřnictví a kosmetika 6 %
  • Ekonomické činnosti (účetnictví, daně) 6 %
  • Stavebnictví, technická odvětví 4 %
  • Oděvnictví, móda 4 %
  • Ubytovací služby 4 %

Zdroj: průzkum Podnikavé ženy a ženy podnikatelky

Řečí přesných čísel: 78 % z oslovených 278 žen se do podnikání pustilo právě kvůli možnosti uspořádat si pracovní dobu podle svého, 66 % chtělo být nezávislých na rozhodování ostatních.

Aktuální průzkum tak potvrdil to, k čemu se před časem dopracovala ve studii Životní strategie podnikatelek a podnikatelů na přelomu tisíciletí Alena Křížková. „U žen-podnikatelek hrály velmi významnou roli vztahy. Naproti tomu u mužů byla nejsilnějším impulzem vůle něco dokázat nebo se jim podařilo objevit díru na trhu,“ píše se v recenzi práce.

Ženy dávají více na intuici

Ženský smysl pro rodinu je sice chvályhodný, má však ve srovnání s mužským přístupem jistá rizika. „Jen každá sedmá žena chce podnikat, protože má podnikatelský nápad. Znamená to, že ženy jdou více za intuicí, což může skončit podnikatelským nezdarem,“ uvědomuje si Karel Havlíček.

Že za novými živnostenskými oprávněními, které patří dívkám, ženám i dámám, nemusí nutně být převratný podnikatelský nápad, dokazují i oblasti, v nichž se snaží uspět. Polovina z nich proto míří do služeb, pak následuje drobný obchod. Jen naprosté minimum žen se rozhodlo pro výrobu, tedy s výjimkou té drobné ruční, jako je třeba pečení kremrolí.

„Téměř třetina žen míří do oblasti poradenství, k čemuž využívá zejména práci z domova. Trendem jsou ale rovněž malé provozovny, jako jsou kavárny, čajovny nebo prodejny vlastních ručních výrobků, roste i zájem provozovat e-shopy. Mírný zájem je o provozování butiku s textilem, cukrárny nebo například školky,“ rekapituluje výsledky Karel Havlíček.

Spokojenější než „v práci“

Ať už podnikavé ženy nalévají hostům kávu, prodávají přes internet látkové pleny, nebo vaří domácí marmelády, v průzkumu se nakonec ukázaly jako významně spokojenější než ženy-zaměstnankyně.

Zatímco držitelkám živnostenského oprávnění jejich způsob práce v 76 procentech případů zcela nebo spíš vyhovuje, u zaměstnankyň je tento podíl významně nižší, je jich jenom 38 procent. Naopak nespokojených je celá třetina žen, které chodí „do práce“, u podnikatelek jich není ani 15 procent.

„Trend potvrzuje i to, že pouze jediné procento oslovených žen-podnikatelek nechce, aby jejich děti v budoucnu podnikaly,“ připomínají autoři průzkumu.

A znatelně spokojenější jsou živnostnice a podnikatelky také s penězi. Jen posuďte, 43 procent podnikajících žen považuje své příjmy za uspokojivé, kdežto 57 procent zaměstnankyň je se svou mzdou spíš nebo úplně nespokojeno. „To je také další důvod, proč se zvyšuje počet podnikatelek,“ dodává předseda Asociace živnostníků.




Nejčtenější

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

Nechceme programátory tady, my jim práci přivezeme, říká manažer ajťáků

Lukáš Zrzavý

Sehnat nové zaměstnance jim prý nečiní velký problém. V době, kdy je trh práce vyčerpán a většina firem marně pátrá po...



Ekonom Pavel Kysilka: Česká koruna je odsouzena k posilování

Ekonom Pavel Kysilka

Českou korunou platíme už 25 let. Československou měnu nahradila v únoru 1993. Slovenské platidlo u našich východních...

PENÍZE 2038: Euro v Česku nebude a hotovost jen okrajově, míní experti

(Ilustrační snímek)

Když se řekne peníze, určitě si umíte spočítat, kolik jich máte, jak s nimi nakládáte a co pro vás znamenají. Ale...

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Další z rubriky

Nepřipravujeme děti na život, ony už jej žijí, tvrdí zakladatel školky Bambíno

Tomáš Trnka, zakladatel školky a jeslí Bambíno

Do vzdělávacího sektoru přišel ze zcela jiného oboru. Ještě nedávno Tomáš Trnka pracoval v developerské firmě. Prvotní...

Jak vám mohou sociální sítě uškodit při hledání lepší práce

Ilustrační snímek

V době téměř nulové nezaměstnanosti se mnoho Čechů ohlíží po lepší pracovní pozici. Málokdo však tuší, že díky rozmachu...

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Peníze mají být na jednom místě, říká Aleš Michl

Peníze mají být na jednom místě, říká Aleš Michl

Kurzy.cz Zdroj: ČRO Radiožurnál | 20.4.2018 | 17:06 | Pořad: Dvacítka Radiožurnálu Jan MOLÁČEK, moderátor -------------------- Z...

Najdete na iDNES.cz