Příčin růstu cen povinného ručení je víc. Roste počet nehod se závažnými následky a poškození si umí říct o náležité odškodnění. Zvyšují se mzdy, a to i ty v servisech, kde havarovaná auta opravují. Vyvíjí se technika, i levná auta jsou vybavena technologiemi, jejichž oprava je nákladná. Řidiči už růst cen pociťují – většina již má vyježděný plný bonus, takže mírné zdražení není kompenzováno zvýšením odměny za jízdu bez nehod.
V našem modelovém příkladu počítáme pojištění stejného vozu. Přesto se cena liší. Odpovídá totiž chování řidičů v daném segmentu. I velmi opatrný mladý Pražan tak doplácí na to, že ve velkém městě je hodně nehod a že mladí lidé podle statistik častěji riskují. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, co vlastně kupujete. Povinné ručení je sice povinné, přináší však řidiči jistotu, že za něj uhradí škodu, která se může pohybovat v tisících, ale i v milionech korun. Roční pojistné za tuto záruku stojí. Kdo má na auto a na pohonné hmoty, musí mít i na pojistku.
Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější. |
Pojišťovny celkem pochopitelně doporučují, aby si člověk nekupoval to úplně nejlevnější. Ačkoli je to trochu i marketingový tah, v tomhle s nimi lze souhlasit. Například pojištění, které u limitu 35 milionů korun stojí u ČPP 2 262 korun, je s limitem 111 milionů jen o 663 korun dražší. Majitel auta se navíc může spolehnout na rozšířené asistenční služby, pojištění přípojného vozíku a úrazovou pojistku řidiče.
Lepší asistenční služby nabízejí k vyšším tarifům i ostatní pojišťovny; zvláště důležité je to pro řidiče starších vozů, kteří si obvykle neplatí havarijní pojištění. S takovou asistencí pak mohou mít klid, že i v případě zaviněné nehody nebo poruchy na silnici jim někdo pomůže. Jednou z lepších služeb bývá přímá likvidace: pokud budete při havárii poškozenými, nemusíte jednat s pojišťovnou viníka, ale obrátíte se na svůj ústav, který vše vyřeší.